Una simfonia de Mahler és un món d’emocions extremes
que cal cohesionar amb el cor calent i el cap fred per evitar el risc de
dispersió. Aquestes són virtuts que poden ser aplicables a Manfred Honeck, a
les quals es pot afegir una mà ferma per marcar amb claredat les seves intencions.
El músic austríac, antic violinista de la Filharmònica de Viena, és l’actual
director titular de l’Orquestra Simfònica de Pittsburgh, un conjunt amb més de
100 anys d’història que, sense formar part del selecte grup orquestral
nord-americà de les Big Five (Nova York, Chicago, Cleveland, Filadèlfia i
Boston), pot lluir en el seu historial batutes com les d’Otto Klemperer, Fritz Reiner,
Lorin Maazel o Mariss Jansons. La formació nord-americana ha encetat la seva gira
europea en el cicle Palau 100 amb una obra d’impacte assegurat, la Simfonia núm.2 de Mahler.
Marxes apocalíptiques, visions celestials i
remembrances bucòliques van ser conjurades per Honeck en un primer moviment
impressionant que va posar de relleu les característiques d’una orquestra, si
no excepcional, sí de notable solidesa. A una corda ajustada i una fusta de
notable presència, amb solistes que van treure bon profit de les seves oportunitats
de lluïment, s’hi va sumar un metall d’una potència aclaparadora, propi de les
formacions americanes, si bé al límit de les capacitats acústiques del Palau.
La col·locació dels músics, amb la corda separada per tres graons d’un vent
arrenglerat amb força estretors, reforçava l’impacte decibèlic d’un metall
capaç també, tanmateix, de benvingudes subtileses (els pianos del primer
trompeta, el solemne coral dels trombons a l’últim moviment).
Si ja en el monumental Totenfeier inicial Honeck va combinar terribilità amb suavitat, ferotges urpades orquestrals amb oasis
íntims, gràcies a una gran cura en les dinàmiques i els accents, en els
moviments següents va subratllar el to de dansa popular de molt dels temes
utilitzats per Mahler. En el segon, superada la sorpresa inicial d’un temps més
àgil que d’habitud, el resultat va ser més convincent que en un tercer un xic
més decaigut en el seu transcurs, potser perquè l’òptica de Honeck va restar
part de la força paròdica del passatge. Sigui com sigui, el director austríac
va evidenciar tenir una mirada pròpia sobre la partitura mahleriana, no només
amb els interessants comentaris que signava al programa de mà (no tothom
gosaria citar Benet XVI), també en la manera d’aplicar-la a la pràctica.
La veu va entrar de forma corprenedora amb el
timbre càlid i el fraseig emotiu de la contralt Gerhild Romberger, en un
‘Urlicht’ lliure d’afectacions, i amb un caràcter més ultraterrè encara gràcies
a la decisió de Honeck se situar rere l’escenari el metall que respon al cant. Romberger
reapareixeria en el cinquè temps al costat d’una Laura Claycomb de so més
esquerdat. En aquest moviment, Honeck va tornar a desplegar amb precisió tots
els contrastos entre els diferents episodis de la vasta introducció orquestral sense
perdre mai de vista el destí final, l’himne a la resurrecció que tanca la
simfonia. L’entrada en ultrapianíssim de les veus combinades de l’Orfeó Català
i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana va ser un dels instants
màgics del concert. Situada a l’orgue i en llotges laterals del segon pis, la
qual cosa no devia facilitar una conjunció en general reeixida, la massa coral dirigida
per Josep Vila va donar també el fervor requerit a l’exultant afirmació que
posa punt final a aquest colpidor viatge de la foscor de la mort a la llum
de la vida eterna.
No hi entenc de música, però sí que et dic que em sembla un text boníssim! Felicitats per com escrius.
ResponEliminaXavier C.
Moltes gràcies! Per evitar suspicàcies, que consti en acta que Xavier C. no sóc jo.
ResponElimina