L’ambiciós projecte d’ABAO-OLBE, l’associació
bilbaïna d’amics de l’òpera, de dur a escena totes les òperes de Verdi,
incloent les diferents versions d’un títol, continua endavant encara que, com a
altres institucions culturals, les administracions públiques estan decidides a
posar pals a les rodes. Madrid ha anunciat una retallada del 71% en la seva
aportació a la temporada basca, un atac encara més salvatge que el sofert per
altres teatres com el Liceu o el Real. Només els miserables es poden alegrar que
la desgràcia aliena sigui més gran que la pròpia, i més encara quan costa
predicar virtut: no cal anar gaire lluny per veure suposats governs dels
millors amb consellers deucentistes que també han participat amb il·lusió en la
jibarització dels pressupostos culturals.
La primera comèdia de Verdi va ser un fracàs estrepitós |
Deixem la tragèdia i passem a la comèdia. La
continuació d’aquest Tutto Verdi al Palau Euskalduna es va donar amb la segona
obra lírica del compositor italià, Un
giorno di regno, òpera bufa que va fracassar estrepitosament en la seva
estrena a Milà el 1840. Una interpretació deficient i una composició apressada per
part d’un músic que havia patit la mort de la dona i dos fills han estat alguns
dels motius donats per explicar el fiasco. Sigui com sigui, segueix sent una de
les obres més infreqüents de Verdi. Escoltada en directe, la conclusió és que
es tracta d’una òpera agradable, on l’herència rossiniana conviu amb referents
donizettians, predominants en la meva percepció. Per molta devoció que es
tingui a Verdi, és una partitura ben irregular, amb escasses premonicions del
xoc que causaria la immediatament posterior Nabucco.
Verdi no reprendria la vena còmica fins a les escenes bufes, amb Melitone al
capdavant, a La forza del destino i,
per descomptat, a la testamentària Falstaff,
però aquesta és una altra història. Una curiositat: excepte error o omissió, és
l’única òpera de Verdi amb recitatius secs.
Irina Lungu es banya amb massa roba |
Tot i l’influx parcial de Rossini en la
partitura, l’ABAO-OLBE va confiar la representació a una batuta cèlebre per la
seva relació, pràctica i teòrica, amb el cigne de Pesaro. Descomptant
episòdiques descoordinacions entre escena i fossat i algun moment de so
difuminat d’una en general correcta Simfònica de Navarra, Alberto Zedda va
signar una versió àgil i elegant a la qual només li va faltar una mica de
bogeria còmica. Esclar que part de la responsabilitat rau en la pròpia
partitura. Tanmateix, una comèdia civilitzada sol ser preferible a una de
vulgar. El veterà músic italià va tenir a les seves ordres un equip homogeni,
començant pel “finto Stanislao”, aquest suposat rei de Polònia, en realitat el
cavaller de Belfiore, que aconsegueix reunir les dues parelles d’enamorats (ell
n’és part d’una) contra els desitjos dels personatges més veterans, una
situació típica del gènere. El baríton Dalibor Jenis va fer un bon ús d’una veu
potser massa clara per als papers verdians més dramàtics que també té en
repertori. Paolo Bordogna és, per veu i presència escènica, un dels millors
continuadors de la tradició de barítons bufs italians, aquí com un Barone di
Kelbar ben secundat pel no menys ridícul Signor La Rocca de David Soar.
David Soar i Paolo Bordogna conspiren |
El tenor Antonino Siragusa va ser qui va desplegar,
com a Edoardo di Sanval, majors deliqüescències belcantistes, tot i que Irina
Lungu no va quedar gaire enrere, amb un instrument homogeni al servei d’una
Marchesa del Poggio sensual i decidida. La seva contrastava amb la veu més
brillant, també més àcida, de Silvia Vázquez, d’apropiada agilitat en les
variacions de les cabalettes de Giulietta di Kelbar, si bé és lícit
preguntar-se si alguns dels sobreaguts interpolats eren necessaris.
David Soar i Paolo Bordogna atabalen Silvia Vázquez |
La producció, provinent del Teatro Regio de
Parma, on es va estrenar el 1997 i reposar fa dos anys, es caracteritza per l’habitual
refinament dels millors treballs de Pier Luigi Pizzi, triple responsable de
decorats -un seguit d’elements arquitectònics (columnes, arcs, escales, etc.)
que aporten varietat sense gaire complicacions-, vestuari –de colors llampants
i perruques a la Lluis XIV, no debades la trama se situa a principis del segle
XVIII-, i direcció d’escena –a Bilbao represa per Massimo Gasparon. Va ser un
muntatge eficaç més que no pas inspirat, amb algun recurs massa obvi (algun dia
exposaré més àmpliament la meva teoria segons la qual els directors d’escena
que fan ballar cor i solistes són uns mandrosos), però en definitiva agradable
de veure. Com agradable de veure ha estat aquest Un giorno di regno. Complert l’expedient, però, i amb total sinceritat, tampoc correré per
tornar-la a veure.
Fotos: E. Moreno Esquibel
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.