Aquest any, previ als
grans fastos del bicentenari del naixement de Wagner del 2013, prometia una
edició tranquil·la. Però essent Bayreuth com és, no podia deixar de cridar
l’atenció, un cop més evocant el passat turbulent del festival en una de les
èpoques més fosques de la història.
El cas és conegut: en
el cos farcit de tatuatges del protagonista previst de Der fliegende Holländer, el baríton rus Ievgeni Nikitin, els mitjans
alemanys van descobrir el que semblava una esvàstica. El festival va decidir
prescindir dels seus serveis quatre dies abans de l’estrena mentre que el
cantant ha ofert disculpes variades, no sempre coherents: que si era un pecat
inconscient de joventut salvatge quan formava part d’una banda de metal; que si no era una esvàstica sinó
el pas intermedi d’un tatuatge més elaborat, etc.
Va ser un cas de pell
massa fina per part de la direcció bicèfala de les filles de Wolfgang Wagner?
En absolut, com una simple passejada pels jardins que envolten el Festspielhaus
evidencia. Allà hi ha instal·lada (amb continuació a l’Ajuntament de Bayreuth)
l’exposició Veus silenciades, un
repàs a la relació entre el Festival i els artistes jueus entre 1876 i 1945. És
el testimoni esfereïdor d’un grapat de talents indiscutibles que van patir
l’antisemitisme de Wagner, els efectes nefands del qual es van incrementar
exponencialment amb la seva vídua Cosima (els seus comentaris posen la pell de
gallina) i la seva jove Winifred, bona amiga de Hitler, per culminar amb
l’extermini o l’exili de molts d’ells durant el règim nazi, amb el qual
Bayreuth es va imbricar (també va ser utilitzat) de forma infamant. No, una
esvàstica a Bayreuth no és un fet baladí.
L’afer Nikitin ha donat
una rellevància immerescuda a la nova producció d’aquest any de Der fliegende Holländer, ja que no
catastròfica com el Tannhäuser del
2011, sí que intranscendent. En el que era el seu tercer muntatge operístic (no
es negarà que les germanes Wagner aposten per la joventut i el risc, els
resultats ja són una altra cosa), Jan Philipp Gloger pretén fer una crítica de
la societat capitalista actual i els seus efectes perniciosos sobre els
individus. Amb tal noble fi, converteix l’Holandès en un alt executiu en
periple perpetu (les taques al cap deuen ser per indicar que no és un ésser
humà normal): la seva entrada, maleta i got de plàstic de cafè en mà
(Starbucks, potser?), fa certa gràcia; el resum de la seva insatisfactòria vida
durant el primer monòleg, amb desfilada d’assistents, infermers i prostitutes, no
tanta.
De fet, ja Calixto
Bieito a Stuttgart havia explorat en la mateixa obra la sotsobra de l’home
capitalista, en un estil, no cal dir, ben diferent al de Gloger. El problema,
d’entrada, rau en que els neguits d’un executiu tenen limitat interès dramàtic
i nul·la entitat mítica (parlem de Wagner, no ho oblidem). Gloger no ho arregla
amb un muntatge estovat.
Per exemple,
desaprofita el vistós decorat de l’acte primer, un munt de circuits
interconnectats plens de llums mòbils i números que donen una bona idea del
remolí on viuen atrapats els personatges, un decorat que després queda amagat
per una grisa planta d’embalatge de ventiladors, propietat del cobdiciós
Daland. Com era d’esperar, Senta és l’únic element de color –vermell- en aquest
marc uniformitzat, vivint en el seu propi món de retallables infantils.
L’empatia que estableix amb l’Holandès és tan efusiva que encara s’entén menys
perquè aquest creu que li és infidel.
L’única gran idea de
Gloger apareix al final, amb l’abraçada dels protagonistes després de la
immolació de Senta, un gest que el sagaç Daland converteix en el nou model de
la seva factoria. Gloger té raó, en el món d’avui el sistema no en perdona ni
una, i el romanticisme també s’ha convertit en un mer objecte de consum.
Per sort, al timó
musical hi havia el gran capità artístic del Bayreuth dels últims anys,
Christian Thielemann. Qualificar d’oceànica la seva lectura seria un metàfora
fàcil de més, però el seu domini de la partitura, des dels passatges més
apassionats fins als fragments més lleugers, va ser absolut, amb una tensió
permanent que amagava amb perícia les baixades d’inspiració d’un Wagner encara
primerenc. Amb l’alemany al podi, l’orquestra i el cor del festival superen els
seus ja elevadíssims estàndards de qualitat. A més, la presència a escena tant
dels mariners noruecs com de la tripulació fantasmal de l’Holandès permet que,
per un cop, ens estalviem els efectes d’amplificació, pocs cops reeixits, en la
seva confrontació a l’acte tercer.
Present a Bayreuth
per a ser l’Herald de Lohengrin i amb
el paper d’Holandès incorporat al seu repertori tot just aquest any, Samuel
Youn va ser el salvavides del festival. Superat el repte de l’estrena, el
baríton coreà va abordar el paper és de suposar amb més repòs. La veu és
sonora, tot i uns greus un punt inflats artificialment i una comprensible
fatiga al final, i la seva interpretació, sinó memorable (va ser un Holandès
més irat que existencialista), va ser honorable. El millor moment va ser el duo
amb Senta, convertit per Gloger en un ridícul carrusel, on es va emmotllar al
cant matisat d’Adrianne Pieczonka. Alguns preferiran una Senta de trompeteria
més penetrant, la soprano canadenca va estimar no forçar la veu, jugar amb
intel·ligència les seves cartes i apostar per un cant sempre bell i ben
caracteritzat, amb exquisits sons flotats i un agut lluminós que es va mantenir
ferm fins al final. L’Erik de Michael König, el noi de les reparacions en el
món de Gloger, va jugar en la mateixa línia d’acurada musicalitat, amb el bon
gust afegit de no escanyar-se en l’ària, mentre que Franz-Josef Selig va ser un
Daland imponent i rotund i el Timoner, aquí un secretari llepaculs, de Benjamin
Bruns, un nom a seguir, com sol passar en aquest bombó de paper. Per un cop que
Mary no és una mezzo amb data de caducitat superada, vam tenir una Christa
Mayer ben apagada.
En un món ideal,
aquesta versió musical hagués hagut d’anar del bracet del muntatge previ a
Bayreuth, la proposta desassossegant i claustrofòbica de Claus Guth. En un món ideal també Christian Thielemann hagués vingut amb l'expedició de Bayreuth al Liceu, amb tots els respectes i apreci per Sebastian Weigle qui, per cert, aquest any no actua al Turó Verd. Què hi
farem.
(Nota final: veureu que aquests dies surt alguna crònica meva a l'Avui. Una flor no fa estiu).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.