Carles Santos sense piano |
L’acumulació de Verdis de fa unes setmanes em
va impedir veure las nova trobada creativa entre Santos i Bieito a El gran teatro del mundo, potser per
això tenia ganes dobles d’assistir al Mercat de les Flors (perdoneu el retard
en el comentari) al que sobre el paper era un mer espectacle antològic amb
fragments corals de diverses peces del seu catàleg. Per sort, les coses amb el
músic de Vinaròs mai són el que semblen i Cantúria
cantada va ser una proposta refrescant que obria noves perspectives sobre
la seva creació. La manca teòrica del vessant teatral consubstancial a Santos podia
ser un handicap, l’oportunitat per mostrar als agnòstics la feblesa musical de
les seves partitures. No va ser així, primer perquè el cor es va moure de forma
contínua i àgil, i segon, perquè sense parafernàlia escènica els pentagrames de
Santos no perden pistonada, fins i tot alguns passatges semblaven un creuament
surrealista de la densitat de Ligeti i el minimalisme tintinabulant de Pärt.
Carles Santos amb el Cor de Cambra del Palau |
L’arrencada ja va ser apoteòsica, amb el cor
marcant totes i cadascuna de les posicions que ocuparien al llarg de la sessió,
un hilarant resum silenciós del concert. Ja és hora que parli del protagonista
de la nit, el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, que va resoldre de
forma esplèndida tant els reptes vocals, gens fàcils (ni d’afinació ni de
tessitura, sovint molt tibant) com el treball escènic encomanat. De fet, va ser
un èxit tan global com col·lectiu, perquè molts solistes del cor es van poder
lluir, sobretot en els quartets extrets de Chicha
Montenegro Gallery, evidenciant de pas que la formació té veus de nivell.
El programa incloïa exemples de Voicetracks,
Tramuntana Tremens, La meua filla sóc jo, L’adéu de Lucrècia
Borja, Homenatge a Josep Guinovart i
La Pantera Imperial (un dels espectacles que més m’han impressionat).
Dolors Ricart a 'Schubernacles humits' |
Josep Vila, el titular del cor, va cedir en
aquesta ocasió les tasques directorials a Dolors Ricart, qui ja va deixar petja
en els Schubernacles humits de fa uns
mesos al Lliure, en especial en els seus reiterats intents (tants com anys va
viure Schubert) perquè la Vuitena no
esdevingués la Simfonia inacabable.
El final de festa va tornar a ser apoteòsic, amb Santos en persona (es feia
estrany veure’l sense piano) atacant el frenètic To-ca-ti-co to-ca-tà, al qual es van afegir un Josep Vila desimbolt
com mai, Ricart i tot el Cor de Cambra del Palau, culminant així una nova
mostra de la bogeria organitzada del geni de Vinaròs.
Fotos: Josep Aznar / Francesc Messeguer
És genial! Certament!
ResponElimina