En el desnodrit i marginat món de l’òpera
contemporània a Catalunya, arribar a la tercera col·laboració és poc menys que
un miracle. Això és el que han aconseguit el compositor Agustí Charles i el
dramaturg i llibretista Marc Rosich (de fet, ja tenen entre mans la quarta
òpera), amb l’afegit encara més remarcable que els tres títols fins ara
estrenats són coproduccions internacionals. Una fita que mereix respecte i
admiració a parts iguals, tot i que haig de reconèixer que els dos primers
fruits del tàndem, La Cuzzoni i Lord Byron no em van convèncer pas massa.
El gran handicap que tenen els compositors actuals que es volen dedicar al gènere
líric és que les condicions de producció són ben diferents a les del segle
XVIII i XIX i, per tant, no poden aprendre ni perfeccionar el seu ofici sobre
el terreny. El marge d’error és molt petit; també, cal dir, el grau de
tolerància dels crítics. De fet, d’òperes cada any se n’estrenen un bon grapat
a tot el món, però quantes són capaces de trencar el cercle viciós del cicle de
l’estrena i tenir vida pròpia més enllà dels teatres que les han coproduïdes?
És un cas de darwinisme salvatge.
L'escenari i el video subaquàtic |
Tot aquest pròleg vol anar a parar al fet que Java Suite, l’òpera de Charles estrenada
al Festival de Peralada, em va agradar força més que les seves antecessores.
Cal aplaudir la iniciativa del Festival, que fa honor al Memorial Luis Polanco
on s’emmarcava la sessió, en una proposta francament minoritària que es va
desenvolupar al recollit Claustre del Carme. Són propostes amb aquesta mena d’inquietud
les que, encara que no donin diners, posicionen un festival i no les varietés
de luxe.
El llibret de Rosich pren com a punt de
partida la seva obra teatral Surabaya
(que no he vist), i situa l’acció al voltant de dos germans adinerats, amb
fàbriques a Indonèsia, aficionats a jocs perversos (mentals i sexuals) amb
víctimes propiciatòries, dos pobres nens rics (soprano i baríton) que s’avorreixen
amb les seves vides de confort i que aquí troben un jove lector, silent durant
bona part de l’obra. Un punt de partida prou atraient, però tot i haver
condensat el text original, el llibret és massa verbós i discursiu, el grau de
submissió del Jove Atractiu es concreta massa tard i no amb total claredat, i
fins i tot hi ha algunes mencions a les pèssimes condicions laborals al Tercer
Món que semblen posades amb calçador per fer massatge a les bones consciències.
Les pròpies característiques del llibret
expliquen fins a cert punt la monotonia de les línies vocals compostes per
Charles, només trencades per puntuals melismes de la Dona Madura. Al costat d’això,
el compositor català sembla haver destil·lat alguns dels elements més rellevants
de la partitura de Lord Byron per
aplicar-los en aquesta òpera de cambra de 80 minuts de durada, en concret l’ús
de la percussió i de les veus del cor com a suport instrumental. En el cas de Java Suite l’acompanyament va a càrrec de
dos percussionistes, tres veus femenines (també amb alguna part de percussió) i
una viola de gamba, i és justament amb aquesta combinació ben inusual de forces
com Charles aconsegueix crear l’atmosfera ominosa, amenaçadora i malaltissa en
la que viuen reclosos els protagonistes.
Un joc pervers entre caçador i caçat |
Java
Suite va comptar amb una presentació exemplar, tant
musical com escènica. La primera la signava Nacho de Paz, al capdavant de
forces disperses per tot el claustre, dos percussionistes de Barcelona 216,
Peter Krivda a la viola de gamba i tres veus femenines. A escena, Maria
Hinojosa es va confirmar ja no com una promesa sinó com una ferma realitat: veu
atractiva, cantant versàtil i actriu expressiva, la seva Dona Madura va tenir
una bona resposta en el ressonant Home Madur de Xavier Mendoza (a destacar
també la claredat d’elocució amb què els dos van abordar el text), mentre que l’actor
Max Grosse aportava les justes dosis d’atracció i repulsió per la cruel parella
de germans. L’eficaç posada en escena de Rita Cosentino es recolzava en un
fantàstic vídeo de Celeste Carrasco, amb els tres protagonistes evolucionant sota
l’aigua reflectint l’ofec existencial de les seves vides. Amb la calor que feia
a Peralada donaven ganes d’entrar dins la pantalla.
Fotos: Jordi Mestre
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.