La perla d’aquests últims anys al Festival de Bayreuth, doblement
preciosa vist el discret nivell de la majoria de produccions al Turó Verd, ha
estat el Parsifal dirigit
escènicament per Stefan Herheim, un muntatge que enguany s’acomiada. Un dels
grans encerts de Herheim és haver combinat i entrellaçat la història
contemporània d’Alemanya –l’imperi dels dos Guillems, la Primera Guerra
Mundial, els anys bojos de Weimar, l’ascens del nazisme, la destrucció a l’acabar
la Segona Guerra Mundial i la recuperació de la República Federal- amb la
pròpia història de Wagner, o més aviat, del seu llegat a través de Wahnfried, la
casa on va viure, un dels elements bàsics en l’espectacular decorat de Heike
Scheele. Naixement i mort són els dos pols d’un cercle incessant que Herheim
marca amb total claredat amb la presència constant de la tomba de Wagner i d’un
llit, però el director noruec afegeix una altra capa a la seva lectura amb
referències metateatrals a la pròpia obra, com el decorat de la segona escena
de l’acte primer, reproducció del temple de l’estrena del 1882 (al seu torn,
inspirat per la catedral de Siena) o la boca d’escenari del mateix
Festspielhaus on es projecta l’avís dels germans Wieland i Wolfgang Wagner per
al primer festival després de la guerra, el 1951: les disputes polítiques que
es quedin fora, aquí només regna l’art.
Sintetitzant un espectacle impossible de sintetitzar, tal és l’allau
desbordant d’idees, referències i imatges (sobretot en un primer acte
aclaparador), Herheim ens presenta el llarg i difícil camí d’un país cap a la
redempció, i ho fa, a més, amb un virtuosisme teatral que treu l’alè. En
aquesta edició final es percep alguna interpretació més histriònica que en anys
anteriors, potser conseqüència de la transmissió televisiva i a cinemes
prevista i la futura publicació en DVD. Els canvis principals han estat en el
capítol musical.
Estava encuriosit per saber la reacció del públic davant la direcció
musical de Philippe Jordan, amb el record de les (limitades) protestes que va
tenir el seu antecessor, Daniele Gatti. El jove directori suís pot dormir
tranquil, les ovacions van ser eixordadores, la qual cosa no treu que, en
conjunt, em convencés més el seu col·lega italià. La versió de Jordan va ser
més discontínua, menys orgànica que la de Gatti i, sobretot, en moments clau li
va faltar mordent dramàtic, un defecte que ja vaig trobar en la seva, per altra
banda, notabilíssima lectura de Der Ring
des Nibelungen a l’Òpera Nacional de París, on és titular. Però com a la Tetralogia, hi va haver un acusat sentit
del preciosisme sonor que justifica la visió que alguns tenen de Parsifal com una obra decadentista. L’orquestra
i el cor del Festival segueixen sent, junt amb l’acústica única de la sala, els
grans valors musicals de Bayreuth, d’una qualitat fora mida.
El repartiment només tenia un nom indiscutible, que unia plenitud de
mitjans amb interpretació majúscula: Kwangchul Youn, un Gurnemanz que no perd
gens en eloqüència i que encara guanya en matisos. Amb Jordan, va ser el més
aplaudit de la vetllada, amb total mereixement. Susan Maclean és una Kundry
prou insinuant que compensa amb una entrega escènica sense reserves una veu d’agut
cridat (i algun d’escamotejat i tot). Detlef Roth segueix sent massa líric per
a Amfortas i segueix commovent com el primer any, i Thomas Jesatko repetia amb
una mica menys d’estabilitat vocal el seu transvestit Klingsor, ben acompanyat
per unes irreprotxables noies flor. La novetat aquest any era el Parsifal de
Burkhard Fritz, veu lírica i clara, força bonica de color i amb un bon legato.
El tenor alemany va anar de més a menys, i si a l’acte segon va ser una mica
ensopit, en el tercer va guanyar en prestància. Un bon comiat per a un muntatge
històric.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.