Cant del cigne? Final d’etapa? Les funcions del
setè Festival de la Mediterrània poden suposar un tornant en la, no per breu,
menys moguda, història del Palau de les Arts de València. Zubin Mehta, l’únic
puntal estel·lar que quedava –al costat de Plácido Domingo-, ha dit que no vol
ser el director musical de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana i que no
tornarà l’any vinent al festival del qual és president. El problema de fons,
per descomptat, no és si Mehta es queda o marxa, sinó què volen fer amb un
teatre de pressupost jibaritzat que depèn quasi en exclusiva d’una Generalitat a
punt de la fallida, amb una plantilla que ha patit EROS i retallades múlitples.
El futur, amb el director indi o sense, és negre.
I, malgrat tot, la qualitat artística del Palau
segueix sent remarcable, començant per un cor i orquestra formidables que van
tenir àmplies ocasions de lluïment amb la reposició de Turandot. D’acord, la producció de Chen Kaige (reposada per Allex
Aguilera), amb decorats de Liu King i vestuari de Cheng Tong Xun, és tan
estàtica com colorista, amb no pocs moments risibles (per quins set sous
Turandot es canvia de vestit tot just després d’“In questa reggia”?). La direcció de Mehta també va apostar sense
embuts per l’espectacularitat més desenfrenada, en especial en els cataclísmics
finals d’acte, una opció que la partitura de Puccini permet, i si bé algun toc
vulgar com l’aturada forçada al final de “Nessun
dorma” estan fora de lloc, el músic indi va oferir una cara molt més
inspirada del seu talent que la que va donar la nit abans en un tristíssim
concert a Pedralbes.
El repartiment reunia dos protagonistes amb
prou artilleria com per capejar els envits orquestrals. Con a Turandot, Lise
Lindstrom em va agradar força més que l’any passat a Dallas. L’agut és d’una
seguretat a prova de bombes (a canvi, el greu és feble) i si el timbre té un punt
aspre no del tot atractiu, la soprano nord-americana fraseja amb expressivitat,
com evidenciava l’escena del desgel. A més, poques Turandots corren pel món amb
figura més pròpia de Liù (aquí, una eficaç Jessica Nuccio). Jorge de León té
una trompeteria tan espatarrant que se li pot perdonar certa manca de cintura
en el fraseig (no va treure tot el suc de “Nessun
dorma”) i una presència escènica maldestra. Però de veus així no en corren gaires.
A bon nivell el Timur d’Alexander Tsymbalyuk, i els ministres de Germán Olvera,
Valentino Buzza i Pablo García López.
L’èxit va ser tan clamorós com l’aconseguit en
la nova producció del festival, La forza
del destino, tot i que Mehta, sense ser el de Barcelona, tampoc va estar al
mateix nivell de la Turandot del dia
abans. Més erràtic i dispers (una mica com l’obra de Verdi) i amb tensió
variable, tot els tallets infringits a la partitura, i amb més problemes de
coordinació entre fossat i escena. Això no va ser cap obstacle perquè, una vetllada
més, el públic convertís la representació en un plebiscit a favor de Mehta.
El muntatge de Davide Livermore, director
artístic del Centre de Perfeccionament Plácido Domingo adscrit al Palau de les
Arts, va ser hàbil en conjunt, tot i perdre pistonada a l’acte tercer.
Barrejant elements de film noir i novel·la pulp (la pel·lícula que il·lustra l’obertura),
amb tocs de Hitchcock, en una Itàlia feixista amb projeccions de fons de l’alliberament
pels aliats, Livermore no se’n va per les branques i explica amb eficàcia el
convuls argument.
Tenia curiositat per escoltar per primer cop
en directe a Liudmila Monastirska, i la veritat és que la seva Leonora no va
decebre. La veu és impactant, homogènia de dalt a baix, i amb potència sobrada.
De mica en mica va entrar en el personatge, perquè en les primeres escenes la
dicció era boirosa, i si la gamma dinàmica pot ser més rica (hi ha vida entre
el fortíssim i el pianíssim), un brillant “Pace,
pace mio Dio!” va coronar una notabilíssima encarnació. Una veu a seguir,
com segueix sent la de Gregory Kunde. Parlar de miracle pot ser exagerat, però
el tenor nord-americà continua deixant estupefacte per la salut vocal que
exhibeix en aquest punt ja avançat de la seva carrera. La tessitura de Don
Alvaro no li va suposar cap problema, i la llarga experiència en el bel canto
garanteix que la línia de cant mai caigui en vulgaritats ni efectes
melodramàtics, sense que això impliqui un dèficit en adrenalina en els moments
climàtics, ben al contrari. Simone Piazzola va ser un bon Don Carlo, amb una
veu un xic més clara del que s’espera d’un baríton verdià (és un cantant encara
jove), Stephen Milling va aportar tota la gravitas
al Padre Guardiano i Ekaterina Semenchuk, la brillantor a Preziosilla, i
Valeriano Lanchas un emfàtic Melitone.
I la temporada vinent? Tot és una
incògnita. Seria una llàstima, tanmateix, que l’excel·lència artística que
sovint ha assolit el Palau de les Arts quedés en no res.
Fotos: Tato Baeza
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.