El Gran Teatre del Liceu fa trampa: qualsevol
temporada que inclogui una òpera de Berlioz al seu si serà immediatament vista
amb favor per aquest cronista. I aquest és el cas del curs 2015-16 tot just
presentat, amb Benvenuto Cellini com
a un dels plats més saborosos, en una producció, a més, de la que he llegit
meravelles. No, no vaig anar a l’ENO a veure el muntatge de Terry Gilliam, m’esperava
al maig a Amsterdam per estalviar-me la traducció anglesa. Bé, el viatge es pot
fer igualment.
Dit això, la primera impressió sobre els plans
artístics del Liceu es pot resumir en dos eixos: una temporada molt
convencional amanida amb algunes cireretes de color, i una quasi total
eliminació dels recitals amb piano (només queda el de Joyce DiDonato) que
sovint servien de compensació per a cantants que no veuríem en òpera escenificada.
La cirereta més substancial, per descomptat, és Cellini una obra genialment imperfecta ideal per al talent
desmesurat de Gilliam. Per a les altres perles ens haurem de conformar amb la
sempre castradora fórmula del concert, com l’Otello de Rossini, amb dos tenors de primera, Gregory Kunde (també
un dels millors moros de Venècia verdians del moment) i Lawrence Brownlee, i l’ascendent
Julia Lezhneva.
Una de les millors òperes dels últims lustres,
la commovedora Written on Skin de
George Benjamin, apareixerà un sol dia amb quasi tot el mateix equip de la seva
estrena. El que no entenc és el que explica el dossier del Liceu: “Aquesta versió
semiescenificada es basa en la realitzada per Benjamin Davis per al Festival d’Aix
en Provence de 2012”. El muntatge d’Aix, per altra banda, excepcional, era de
Katie Mitchell i Davis apareixia com a responsable de la reposició que vaig veure
el 2013 a Munic. Tanquen les perles en concert un nou exemple de les dosis
homeopàtiques de repertori barroc que patim a Barcelona, amb un gran Handel, Serse, de la mà del sovint explosiu Jean-Christophe
Spinosi.
La resta? Gran repertori sense gaire sorpreses.
Tothom pot tenir les seves fílies i fòbies personals –per exemple, alguns estimen
tan poc Bellini com d’altres s’avorreixen amb Die Zauberflöte- però en conjunt totes les obres són de molt bones
a magistrals, però és una pena que no hi hagi cap títol eslau. Les fílies i
fòbies també es poden aplicar a les veus, si bé la majoria de repartiments són
de gran solvència, més que no pas enlluernadors, amb, de nou, cireretes com
Juan Diego Flórez o Elina Garanca per als amants de les estrelles. Sí, també hi
ha Plácido Domingo, però any que passa, any que fa patir més. Tampoc hi ha
grans sotracs en l’apartat de batutes (tan difícil és anunciar ja el director
de Die Zauberflöte?), mentre que les
produccions, excepte la reposició del gris Simon
Boccanegra, totes són inèdites per al públic de Barcelona. Aquest cronista
no n’ha vist cap de les programades i les referències que en té són variades,
però, ves per on, pel que he llegit, qui m’havia de dir que la que més
expectació em genera és la de l’òpera de Mozart signada per Barrie Kosky?
Jubilar el muntatge de Comediants també és un plus.
Més problemàtic és comprovar que, a banda de Simon, l’única coproducció en què
participa el Liceu és la de Nabucco.
Dit d’una altra manera, la temporada vinent no s’estrena cap muntatge, la qual
cosa ens empeny una mica més cap a la irrellevància dins del concert dels
teatres internacionals. Siguem confiats i esperem que sigui un curs marcat per
la prudència abans de prendre de nou embranzida. Un aspecte que s’explicarà més
endavant és la política de preus, perquè en el dossier apareix un aiguabarreig de
tarifes dins d’un sol títol entre intrigant i preocupant. Resum final? Una
temporada força normal. Ah, però Cellini...
“Sur les monts les plus sauvages...”
Sí, sort que t'han posat Berlioz, Xavier... ;)
ResponEliminaEl Liceu hauria de tornar a ser el teatre de les veus. Aquest temporada que ve sembla que tingui una mica aquesta intenció. A veure si prospera.