Sacerdotessa, líder, amant, mare: el paper
protagonista de Norma té múltiples
cares dramàtiques que es corresponen amb l’extrema exigència vocal que Bellini
va plasmar en la seva magistral partitura. En la ment de l’aficionat hi ha un
grapat de referents que han abordat aquest rol totèmic, alguns dels quals han
passat pel Liceu, una llista a la qual es pot afegir amb tots els mèrits Sondra
Radvanovsky. La soprano nord-americana ja va mostrar fa dos anys a Peralada la
vàlua de la seva druïdessa, una encarnació que ha aprofundit en aquest interval
de temps.
El punt de partida segueix sent una veu extensa,
des d’un agut i sobreagut d’impacte fins a un greu sòlid; amb una làmina
metàl·lica que li dóna consistència i, alhora, amb la ductilitat necessària per
atenuar un volum generós fins a un murmuri eteri; i amb capacitat per negociar
sense patir les parts més florides. L’instrument, però, no és un fi en si
mateix, sinó que està al servei d’una musicalitat acurada i una composició
dramàtica que no deixa de banda cap de les facetes de Norma. Ja fos en l’elegia
de “Casta diva”, el despit del final
de l’acte primer, el sentiment tràgic que la rosega mentre rumia matar els
fills o en el sacrifici conclusiu, Radvanovsky va posar sempre tota la carn a
la graella. Posats a ser primmirats, algun so era una mica baix i alguna frase pecava
d’histrionisme melodramàtic, però no ens equivoquéssim pas: estem davant una
interpretació, ras i curt, memorable. Fins i tot en la segona funció que vaig
veure, sense la lògica pressió de l’estrena i des d’una localitat amb millor
acústica, l’impacte encara va ser més formidable.
Al seu costat vam tenir un nou capítol de la història
astoradora que és l’evolució, als últims anys, de Gregory Kunde, que ha passat
d’uns orígens rossinians a ser un dels Otello verdians de referència del
moment, entre altres creacions poderoses. El tenor nord-americà va donar una
classe magistral de bel canto en la forma com va ornamentar l’ària i cabaletta de Pollione, i si el fraseig sempre
va ser d’una noblesa irreprotxable, dissimulant amb habilitat les limitacions
en el greu, Kunde no es va oblidar de donar espectacle, lluint sempre que podia
un terç agut insultant. El seu duo final amb Radvanovsky va ser un dels moments
àlgids d’unes representacions en què aquests no van mancar.
El problema de
l’Adalgisa d’Ekaterina Gubanova no va ser el nivell, sempre notable, de la seva
interpretació, sinó el fet de tenir al costat companys d’una altra divisió. Una
dicció tova, un agut poc lliure i un color anònim van ser els seus límits, però
en els duos amb Norma la seva veu va lligar bé amb la de Radvanovksy i, de nou
en la funció del torn C, la seva prestació va ser més remarcable. Raymond Aceto
va complir com a Oroveso, malgrat un agut engolat, a l’igual que la Clotilde
d’Ana Puche i el Flavio de Francisco Vas.
Renato Palumbo no es va limitar a signar un
acompanyament funcional i va voler donar el seu toc personal a l’obra de
Bellini. Els temps moderats lligaven bé amb les escenes cerimonials, no tant en
altres moments que demanen més empenta, però van ser múltiples els detalls de
fraseig, de dinàmiques i d’instrumentació que Palumbo va subratllar (fins i tot
va recuperar la sovint tallada coda del cor “Guerra, guerra!”, amb el motiu eteri escoltat a l’obertura), comptant
amb una prestació en general atenta de les forces estables de la casa, amb una
orquestra el segon cop sense les caigudes de tensió de l’estrena i un cor
poderós.
El muntatge de Kevin Newbury té com a sol atot
el monumental decorat de David Korins, il·luminat de forma capriciosa, perquè
la convencional direcció d’actors no sempre sap què fer de l’espai: o el
farceix sense contemplacions o queda ensopidament buit. Les referències a Joc de trons que Newbury cita en el text
del programa de mà devien ser un acudit (com a molt, eren tènues i
irrellevants) o bé un argument de venda vàlid més aviat per als teatres
coproductors (San Francisco, Chicago i Toronto). Curiosament, des de l’estrena
a la ciutat californiana, Norma ha perdut la perruca i vestuari argentats
(lunars, per descomptat). En resum, una producció inofensiva que, al menys, no
s’interposa en el camí de la música.
Fotos: A. Bofill
[Parts d’aquest text van ser publicades el 10
de febrer al diari ARA]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.