dimarts, 9 de maig del 2017

John Osborn i Marianne Cornetti, protagonistes d'una nova producció de 'Le Prophète' de Meyerbeer a Essen



La Meyerbeer Renaissance dels últims anys, amb Alemanya, el país natal del compositor, com a epicentre, té aquest 2017 un focus evident: Le Prophète, amb noves produccions a Essen, Tolosa de Llenguadoc i, a començaments de la temporada vinent, la Deutsche Oper de Berlín. Ara és el torn de parlar del muntatge presentat en l’Aalto-Musiktheater d’Essen, magnífic edifici dissenyat per l’arquitecte finlandès que li dóna nom, una funció més remarcable a nivell musical que escènic.


Després dels èxits monumentals de Robert le Diable (1831) i Les Huguenots (1836) que van establir Meyerbeer com el monarca absolut de la grand opéra a la francesa, Le Prophète no va arribar a escena fins al 1849, un llarg període de gestació en el qual van intervenir tant canvis en la direcció de l’Òpera de París com problemes en la definició del repartiment i alguns desacords amb Eugène Scribe, que signà un llibret amb no pocs forats dramàtics. Compositor i llibretista tornen a una època històrica convulsa, les guerres de religió del segle XVI, on situen una història d’amor que, aquest cop, cedeix el focus a la relació entre mare i fill. El fill, i profeta, és Jean de Leyde, que va liderar els anabaptistes en la seva pugna contra el poder dels nobles catòlics, controlant a sang i foc la ciutat westfaliana de Münster (no gaire lluny d’Essen) fins que s’adona que aquests fonamentalistes són tan corruptes com les forces que combaten, la qual cosa el du a provocar una cataclísmica explosió purificadora. La trama dóna peu a un bon grapat d’escenes espectaculars i situacions dramàtiques, sense oblidar els parèntesis lírics. Però si l’ofici de Meyerbeer és indubtable, i la seva oïda per als efectes orquestrals (inclosa la que deu ser una de les primeres aparicions del saxo en un fossat operístic) ben fina, la inspiració és una mica menys consistent que en els altres dos títols esmentats. Això no obsta a que Le Prophète sigui una obra imponent.


El retorn gradual de les obres de Meyerbeer es deu en part a la presència de cantants preparats per a papers amb demandes considerables, com és el cas de John Osborn, Jean de dicció acurada, aguts valents (alguns també delicats en falset, quan l’ocasió ho requeria) i un innegable bon gust en la línia canora. Ell va ser, com calia, un dels puntals de la representació al costat de Marianne Cornetti com a la mare de Jean, Fidès, a la qual la mezzosoprano nord-americana va aportar recursos vocals explosius, tant per dalt com per baix de l’extensa tessitura, complementats per un apreciable control del so en els passatges més afectuosos. No va ser culpa seva, tanmateix, que el paper caigui en excessives reiteracions en l’últim acte. Tampoc la soprano Lynette Tapia podia fer gaire amb les no gaire fonamentades (a nivell de llibret) temptacions suïcides de Berthe, l’estimada de Jean. Superats uns accidentats sobreaguts en l’ària de sortida, un fragment decoratiu que no avança gaire el to general de l’obra, Tapia es va revelar com a una intèrpret competent i poca cosa més. Karel Martin Ludvik va complir com a Oberthal, el dolent de la pel·lícula, així com els tres anabaptistes que enrolen Jean: Albrecht Kludszuweit, Pierre Doyen i, sobretot, Tijl Faveyts, amb uns couplets al tercer acte que beuen del Marcel de Les Huguenots.


A banda de cantants preparats, no menys decisiva en una obra d’aquestes dimensions és una batuta que mantingui ferm el rumb, fins i tot en els moments de dispersió, més propicis a afalagar la burgesia parisenca que a servir les necessitats dramàtiques. Giuliano Carella (haig de confessar que no l’esperava en aquest repertori) va tenir en tot moment el control de la llarga representació (quatre hores i mitja, incloent dos descansos), comptant al seu favor amb una més que notable orquestra, la Filharmònica d’Essen, que es va poder esplaiar a gust en fragments com la brillant ‘Marxa de la coronació’. Sense arribar al mateix nivell, el cor de l’Aalto-Theater no va estar mancat d’entusiasme.


Seria il·lús pensar que avui en dia es poden reviure els fastos parisencs de la grand opéra, i menys en un teatre de dimensions petites com el d’Essen, però el muntatge de Vincent Boussard era més aviat grand opéra povera, miserabilista i lleig. Un títol que pot donar molt de sí com a denúncia del fanatisme va quedar com un aiguabarreig sense solta ni volta, en una ambientació contemporània on no lluïen ni els despullats plafons mòbils en l’escenari giratori dissenyat per Vincent Lemaire (les projeccions que s’hi feien eren poc nítides) ni el vestuari de mercat ambulant del mateix Boussard. Els tres anabaptistes manipuladors van quedar massa caricaturitzats en la seva afició pel menjar i els diners, fent encara més difícil d’entendre la decisió de Jean de seguir-los. Potser perquè està retratat com un adolescent amb guitarra rockera i pòster futbolístic a l’habitació, carn de canó per a la radicalització? 


Alguna troballa aïllada –una caixa forta com a altar i/o púlpit per predicar- no compensa la poca capacitat de Boussard en mostrar motivacions plausibles per als personatges ni per compensar amb enginy els moments de suposat espectacle –el ballet dels patinadors- que van punxar sense remissió. Feia la impressió que al director francès només l’interessava Fidès, la mare, veu de la consciència petitburgesa que, amb el seu pentinat crepat i la seva inseparable bossa de mà, encotilla Jean. Serà ella l’única que, junt amb els anabaptistes, quedarà dempeus després de la deflagració final. De nou, una sòlida lectura musical salva els mobles d’una decebedora producció, però no va ser suficient per omplir, en aquesta funció de Dijous Sant, un Aalto-Musiktheater amb moltes butaques buides. La Meyerbeer Renaissance té els seus límits.
Fotos: Matthias Jung  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.