Una experiència sensorial immersiva, un espectacle
total en 360 graus: aquestes són dues maneres possibles de descriure amb poques
paraules la nova producció de Die
Soldaten de Zimmermann que La Fura dels Baus, encarnada per Carlus
Pedrissa, ha presentat a l’Òpera de Colònia, un dels seus escenaris habituals a
Alemanya. El muntatge fa justícia a una història despietada de degradació i
brutalitat, alhora que suposa una plasmació escènica brillant dels postulats
estètics del compositor alemany.
Al capdavant d’un equip integrat per Roland
Olbeter (decorat), Chu Uroz (vestuari), Andreas Grüter (llums) i Marc Molinos i
Alberto de Gobbi (vídeo), Padrissa envolta l’espectador amb una plataforma
elevada resseguida per una pantalla perimetral de més de 130 metres de
llargada, situant-lo al mig d’un gran cercle. Cadires giratòries permeten que
ningú perdi detall d’una acció que pot passar a tot arreu, inclosa la mateixa
grada dels espectadors. Aquesta disposició facilita la superposició d’escenes
que demana Zimmermann, qui no debades concebia el temps en termes d’una esfera on
conflueixen passat, present i futur.
Enguany es commemora el centenari del
naixement de Bernd Alois Zimmermann, qui justament va estrenar el 1965 a
Colònia, cinc anys abans de suïcidar-se, aquest títol, un dels cims de la
literatura operística de la segona meitat del segle XX. El compositor va
adaptar la peça homònima (1776) de Jakob Lenz, aportant una mirada gens
complaent sobre la naturalesa humana. La protagonista, Marie, cau en una
espiral d’extrema violència fins esdevenir una miserable prostituta, en un món
dominat per una soldadesca sense moral ni escrúpols.
Amb un remarcable virtuosisme tècnic, Padrissa
mou totes les peces amb efectivitat, amb un to que subratlla els elements més
grotescos sense, tanmateix, obviar les imprescindibles referències sexuals o de
violència. Entre les bones idees, les mans que magregen Marie mentre es
pregunta si ha fet res dolent, o el jou d’ase que porta el seu promès, un Stolzius
humiliat, mentre arrossega la noia i la seva germana, mentre que a l’escena del
cabaret l’esment d’una Andalusierin permet
un número a l’espanyola una mica sui
generis coreografiat per Mireia Romero Miralles, amb bola de discoteca
inclosa. Més remarcable va ser la primera escena de l’acte quart, reservada
només als suggerents vídeos enmig d’una cacofonia de veus i sons. En l’apocalíptic
final, que Zimmermann equiparava a la detonació d’una bomba atòmica, tot gira
de forma vertiginosa fins que el públic queda encegat pels focus mentre els
soldats es pengen i el pare de Marie, després de no reconèixer la esparracada
prostituta que se li atansa, l’abraça, un detall que s’allunya de la visió
desoladora del compositor. En aquest sentit, el final proposat per Calixto Bieito
en la producció que ara està en cartell al Teatro Real i que vam comentar arran
de l’estrena a Zuric, és més escruixidor.
En la recepció posterior a l’estrena, a la
qual va assistir la filla del compositor, el director musical de l’Òpera de
Colònia i de la producció, François-Xavier Roth, va admetre que mai hagués
cregut que l’Staatenhaus seria un espai idoni per a l’òpera. El 2015, la
companyia es va veure forçada a l’últim minut a cancel·lar la prevista
reinauguració de la seva seu després d’anys de treballs de renovació (un nou
exemple de que a Alemanya les obres públiques tampoc són de fiar; la data
prevista ara és el 2022) i va haver de trobar refugi en el que, en definitiva,
és un recinte firal sense equipament escènic. Per a Die Soldaten ha estat una sort, perquè un teatre convencional no
hagués permès el tipus de muntatge signat per Padrissa i perquè l’espai,
gràcies a una acurada sonorització, ha facilitat el desplegament d’aquest
immens collage musical que, amb l’epicentre en la radicalitat serial més aspra,
inclou des de corals luterans fins a un combo de jazz.
Amb la col·laboració de tres assistents
repartits per la sala, Roth signa una versió que treu l’alè en els esclats
paroxístics i que sedueix en els múltiples refinaments que també es troben en
la partitura de Zimmermann, obtenint una prestació pletòrica de l’Orquestra
Gürzenich. No menys destacat és l’extens repartiment, dominat per la Marie
ingràvida d’Emily Hindrichs, mantenint la dignitat fins i tot quan porta
calcetes amb la tricolor. Igual de còmoda en l’escriptura estratosfèrica es va
mostrar la Comtessa De La Roche de Sharon Kempton, Martin Koch va ser un Desportes
tant seductor com repulsiu, sortint airós de la tibant tessitura, mentre que
Nikolay Borchev va aportar tota la dignitat ferida de Stolzius, un dels pocs
homes decents de l’obra. També és de justícia esmentar el Wesener de Frank van
Hove, el predicador Eisenhardt d’Oliver Zwarg i l’oficial Mary de Wolfgang
Stefan Schwaiger. Totes les grans obres clàssiques són d’actualitat perenne. Potser
el subratllat que fa Padrissa en forma d’activistes feministes tipus Femen pot
semblar redundant, però tenint en compte la recent sentència de La Manada, els
integrants de la qual segurament tenen la mateixa consideració menyspreable de
les dones que els soldats de l’òpera (“Una puta serà sempre una puta”), queda
clar que des de l’estrena de Die Soldaten
no hem avançat prou com a societat.
Representació vista el 29 d’abril
Fotografies: Paul Leclaire
[Versió ampliada de l’article publicat l’1 de
maig al diari ARA]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.