El Gran Teatre del Liceu, tot i la retirada
del nefast expedient de regulació d’ocupació, ha estat un mes inactiu, al menys
de cara al públic, però va tornar a posar tota la maquinària en marxa amb una
de les sessions més entranyables que recordo. L’ànima del Liceu va ser una esplèndida oportunitat per reforçar
els llaços entre els treballadors del teatre i el seu públic, per sobre d’uns
gestors que han evidenciat a bastament la seva incapacitat per afrontar la
complexa situació de la institució.
Per sobre de les anecdòtiques observacions
que es puguin fer (cert, molts cantants tenien escassa relació amb el Liceu),
va ser un concert d’altíssima temperatura emocional, i cor i orquestra van
donar el màxim davant d’un públic generós, amb la presència històrica dels
quatre directors musicals de la casa des de la reconstrucció. Crec que va ser remarcable
en especial el retorn de Bertrand de Billy després de 8 anys d’absència: amb la
perspectiva del temps, s’ha vist que potser es va ser massa sever amb el director
francès quan aquest va haver d’afrontar una època difícil, l’arrencada del
teatre després de l’incendi. Sigui com sigui, va ser un concert inoblidable.
Una foto històrica: quatre directors per a l'ànima del Liceu / A.Bofill |
L’òpera pròpiament dita ha tornat amb Die Zauberflöte. Abans de continuar, dos
avisos per a navegants: no m’agrada aquesta òpera, i l’estètica Comediants m’atrau
ben poc. Són opinions (o boutades) que
admeten matisos que no varien, tanmateix, la seva essència. Això no va impedir
que sortís amb un somrís del teatre, tant per la qualitat de la representació
com per la reacció càlida d’un públic que reia i s’emocionava amb les aventures
de Tamino, Pamina, Papageno et alia.
Una de les curiositats era veure l’OBC al
fossat del teatre, en un nou fruit de l’intercanvi entre les dues institucions.
Si és saludable que l’orquestra del Liceu abordi el repertori simfònic per
progressar qualitativament (sense oblidar, però, quina és la seva missió
bàsica), no és menys bo per a un conjunt
simfònic tastar el teatre líric, si bé la presència de l’OBC al bell mig de la
seva pròpia temporada limitava el nombre de funcions possibles, només tres, amb
el teatre pràcticament ple. Els resultats van ser molt positius, d’entrada
perquè, diguem-ho sense embuts, l’OBC és millor que l’orquestra del Liceu, amb
un so més arrodonit, destacant una fusta de notable calidesa. Pablo González va
signar una versió amorosida i equilibrada, aconseguint quasi sempre el to
apropiat per a cada escena i amb un tempo dramàtic moderat alhora que ben
sostingut. La relativa inexperiència teatral només es va revelar per ínfims
desajustos amb l’escena, sense conseqüències greus.
La llum triomfa a Die Zauberflöte / A.Bofill |
El repartiment es va caracteritzar per, en
general, veus modestes en volum però ben menades en termes d’estil. Pavol Breslik
va ser un Tamino de timbre cremós i fraseig elegant, un príncep ben creïble de
qui no entenc perquè no es va aplaudir més la seva matisada lectura de ‘Dies Bildnis’. Susanna Philips va ser
una notable Pamina que va anar controlant a mesura que avançava la funció una
veu amb ressons metàl·lics, oferint un colpidor ‘Ach, ich fühl’s’.
Aquesta temporada ha estat la de l’eclosió
definitiva de Joan Martín-Royo al Liceu, amb tres papers de gran compromís dels
quals, després del Dalí de Benguerel i un altre rol mozartià, Figaro, Papageno
ha estat la cirereta del pastís. La seva bonhomiosa presència escènica, mai
exagerada ni vulgar, i un cant escrupolós certifiquen el gran moment que viu el
baríton català. Georg Zeppenfeld va ser un Sarastro més noble que autoritàriament
cavernós (la qual cosa, ja m’està bé, sobretot en una ària com ‘In diesen heil’gen Hallen’ que pot caure
en el sopor més absolut).
Relativa decepció, en canvi, amb la pàl·lida Reina de
la Nit d’Erika Miklósa. La col·locació en la primera ària no afavoria la
projecció, però la segona va confirmar que els fa sobreaguts eren justets, i
algun no es va presentar a la cita. I què és una Reina de la Nit sense pinyols?
Maria Hinojosa va liderar el trio de dames, Ruth Rosique va fer amb gràcia el
poc que ha de fer Papagena i Vicenç Esteve Madrid va ser un Monostatos
llefiscós que feia patir per la seva seguretat mentre s’enfilava ben amunt per
la xarxa durant la seva ària.
Pavol Breslik i Joan Martín-Royo / A.Bofill |
Deu anys després de la seva última aparició,
tornava la producció de Comediants, amb les seves coloraines i el seu humor
blanc, ben rebut per un públic amb ganes de passar-s’ho bé. A la quarta no va
la vençuda, i, com ja he dit abans, no puc dir que el muntatge m’entusiasmi. A
més, mostra indicis de que està envellint malament tot i que, tal com està el
pati, amb les reposicions que ens esperen, és probable que no sigui l’últim cop
que el veiem.
Felicitats pel blog. Totalment d'acord amb l'analisi que has fet del concert de l'Ànima del Liceu. El concert va posar en relleu l'ineptitud de l'actual direcció i compromet la postura que molts polítics, alguns presents a la sala, van tenir amb l'estroncat Ero. Miquel Jarque
ResponEliminaEm vaig trobar sense entrades per la Flauta, em feia molta il.lusió sentir la nostra OBC, és una gran orquestra. De la posada escènica, és cert que envelleix malament, pels petits, però, és perfecta.
ResponEliminaL'Ànima del Liceu va ser un concert inoblidable, que moguin fitxa, ja.
salutacions,
Carme Ari
Per fi!
ResponEliminaTotalment d'acord en els aspectes musicals. A mi m'agrada molt aquesta òpera, i hauria preferit un Sarastro no tan light, totalment cavernós. La Pamina, la millor del repartiment, sens dubte, i que feia posar la pell de gallina quan cantava tan fluixet però amb la mateixa nitidesa.
ResponEliminaI no entenc com la reina de la nit va sortir a saludar tan orgullosa de si mateixa i trobant-se tan divina després del què va fer. I així com amb el tenor estic d’acord que va tenir menys aplaudiments dels que es mereixia; els tres nens, en van tenir d’excessius, al meu parer.
Quant al muntatge de Comediants, discrepo perque el trobo preciós. Sí que es percep el pas del temps, és clar. El problema és que admetem reconèixer un estil "passat de moda" en coses ANTIGUES, perque la distància temporal d’estils que no hem viscut, ens fa donar-li valor. Però per a les RECENTS que sí hem viscut, en canvi, no som capaços de jutjar-ho amb aquesta benevolència, i pretenem que 15 anys més tard tingui el mateix efecte (novedós) que produccions de fa dos dies. Reconèixer l’estil dels noranta, si és bonic, per a mi no és símptoma de mal envelliment. Qui anés a veure l'exposició dels ballets de Diaghilev al Caixaforum potser m'entendrà.