dilluns, 11 de novembre del 2013

Un inspirat Zubin Mehta dirigeix a València la reposició del muntatge de 'Die Walküre' de La Fura dels Baus



Ambició mai no li ha faltat al Palau de les Arts de València. El 2007, en la seva primera temporada, va començar un dels reptes més grans als quals es pot enfrontar tot teatre d’òpera: una nova producció de Der Ring des Nibelungen de Wagner. Al capdavant del projecte hi havia un dels músics més lligats a la institució, Zubin Mehta, i La Fura dels Baus en la seva encarnació de Carlus Padrissa. L’aventura va culminar amb els cicles íntegres de la Tetralogia presentats el 2009, una fita que semblava fora de l’abast de la resta de teatres de l’Estat. Per desgràcia, també ho és ara de les reduïdes possibilitats del Palau, afectades com les dels seus congèneres per la caiguda dràstica d’ingressos.


Tot i l’excusa perfecta que presentava el bicentenari de Wagner, la intendent de l’equipament, Helga Schmidt, ha hagut de posposar a temps millors la reposició de tot el cicle per conformar-se amb el títol més popular, Die Walküre, alternat en aquest inici de temporada amb la ja comentada La Traviata de Verdi. Mentrestant, el Ring furer no s’ha quedat pas aturat: a banda del coproductor Maggio Musicale Fiorentino, el cicle ha viatjat a Sevilla –el Teatro de la Maestranza el corona aquest curs amb Götterdämmerung- i ho farà també a partir de l’abril a la Houston Grand Opera, si bé sempre a trossets. És de suposar que, posats a llogar Tetralogies, el Liceu ha tingut les seves raons per preferir la de Robert Carsen.


Conformar-se no vol dir resignar-se, i la representació ha mantingut el nivell d’excel·lència propi de les millors hores del Palau. Una excel·lència que comença pel fossat amb la presència de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana. Malgrat la reducció de la seva plantilla fixa, la formació segueix exhibint una brillantor, una calidesa i una cohesió de primer ordre, sobretot quan compta al davant amb un Zubin Mehta molt més inspirat que la nit abans a La Traviata. De fet, el record mitigat que la seva versió de Die Walküre va causar fa sis anys es va esvair del tot davant l’apassionament actual de la seva batuta. Sense perdre mai el fil dramàtic de la narració, Mehta va tenir cura dels passatges més amorosits sense renunciar a l’espectacularitat marca de la casa (la ubèrrima Cavalcada de les valquíries va ser saludablement retrunyent). Líric i grandiós a parts iguals, aquest ha estat un dels millors treballs de Mehta a València.


El Palau de les Arts ha reunit un equip vocal homogeni, començant per Nikolai Schukoff, Siegmund de tint fosc i suficients reserves heroiques al costat d’una Heidi Melton que va anar de menys a més, amb una veu cabalosa per a qui el paper de Sieglinde fins i tot sembla petit. Llegint el currículum es comprova com Brünnhilde ja forma part del seu repertori. Jennifer Wilson, una de les revelacions del cicle inicial, però que no em va convèncer pas gaire en altres papers (la Leonora beethoveniana, Turandot), repetia una Brünnhilde que manté la insolència del registre agut tot guanyant en varietat en el fraseig. Thomas Johannes Mayer i Elisabeth Kulman van ser uns Wotan i Fricka d’escala lírica que van assaborir amb fruïció totes les possibilitats del text. Si a la segona li faltava més rotunditat en els passatges més greus, el primer, que ja havia fet patxoca en el Ring de París, va dosificar bé les forces. Stephen Milling era l’amenaçador Hunding i les vuit valquíries van cavalcar a tota potència.


El muntatge de La Fura, recreat amb cura per Allex Aguilera, no és tant una relectura radical del drama wagnerià com una revisualització frapant dels grans temes que planteja. La inventiva furera segueix meravellant ja sigui pels sempre suggestius vídeos de Franc Aleu (la fugida del llop, els eclipsis) o les evolucions de les grues de Roland Olbeter amb què els déus orbiten per l’espai. Les entrades i sortides dels operaris necessaris perquè tot rutlli són l’element que més distreu, tot restant intimitat a alguns diàlegs, si bé és un mal menor dins el conjunt de la producció. Dues imatges, tanmateix, segueixen gravades a la retina: la primera, quan Siegmund fa aixecar Sieglinde, fins llavors sempre a quatre grapes, esclavitzada pel brutal Hunding; la segona, al final, amb la corona de foc que envolta Brünnhilde en el seu son. Despertarà algun dia sencer tot el Ring de València? 

   


(Versió lleugerament modificada de l’article publicat al diari ARA el 5 de novembre de 2013)
       
Fotos: Tato Baeza

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.