El pas del temps pot produir efectes
impensats. Entre l’estrena de La
sonnambula i la segona funció a la qual vaig assistir (que consti en acta,
aquest cronista també és abonat) hi va haver canvis significatius a millor. Per
desgràcia, durant aquests dies també es va filtrar la notícia dels darrers
acomiadaments al Gran Teatre del Liceu, una notícia no del tot sorprenent
ateses les paraules del flamant director general durant la presentació del pla
estratègic, ja comentades aquí.
La revelació dels acomiadaments va arribar per
vies no oficials, amb la qual cosa el teatre va acudir rabent al seu diari de
capçalera (curiós com el Teatro Real de Madrid també té el seu) perquè Roger
Guasch s’esplaiés a gust. De les seves paraules es pot deduir que farà tot el
que calgui (per dolorós que sigui) per redreçar financerament el Liceu, tot i
que algunes de les premisses que esmenta no són segures al cent per cent. ¿Són
de fiar les administracions (se suposa que Ministeri i Generalitat, sobretot)
que ara asseguren un marc estable de finançament futur, quan són les mateixes
que van retallar sense miraments les seves aportacions? ¿Aconseguirà el
director general convèncer els bancs per reestructurar el deute? Li desitgem
sort en tots dos fronts, però que els bancs vulguin fiscalitzar la línia
artística posa els pels de punta.
De fet, les pinzellades que l’entrevista dóna
sobre la programació neguitegen molt. ¿No mercantilitzar la cultura és
mentalitat del 2005 que s’ha de canviar? ¿El Liceu ha de ser un referent per
als visitants com els musicals de Londres? Caram, sempre he cregut que el model
havia de ser el Covent Garden, un coliseu que es vantava d’aconseguir com a
recursos propis dues lliures esterlines per cada lliura aportada pel govern. Per
descomptat que es pot fer molt més per augmentar la presència de públic
internacional al Liceu, però no ens enganyem, aquest sol ser una part petita
del global d’espectadors a la majoria de teatres del món. Per altra banda, no
dubto que algunes de les rutines de funcionament s’han de canviar per adoptar
comportaments més racionals i eficients. Però compte que pel camí d’aconseguir
un teatre sanejat no ens quedem amb un Liceu sense ànima.
I és que l’òpera no és mai una operació
matemàtica on dos més dos sempre són quatre. La sonnambula en va ser una prova fefaent, ara que, a falta de
visió artística, el llenguatge comptable sembla ser el que predomina al Liceu.
Sobre el paper, tots els ingredients eren els apropiats: una de les partitures
més belles de Bellini amb dos protagonistes de primera línia. Però no tot va
funcionar el dia de l’estrena i la glacial resposta al primer acte
s’emmirallava en el paisatge alpí de l’escenografia; per sort, el segon acte va
remuntar prou. Per contra, en la segona funció vista, el mateix primer acte va
rutllar molt millor, i el conjunt de la funció va ser més reeixit.
La caiguda del cartell de Diana Damrau (massa
pressió per, si no vaig errat, debutar un paper després de La traviata a La Scala?) no va afectar del tot l’equació, perquè
Patrizia Ciofi coneix bé els secrets del belcanto
romàntic. Ocasionals sons enrogallats van ser un dels senyals de que la soprano
italiana, tot i no anunciar cap indisposició, no estava al cent per cent. L’art
dels clarobscurs, del fraseig expressiu, de la capacitat de deixar flotar les
elegíaques cantilenes bellinianes va restar, tanmateix, intacte, i en un segon
acte amb la veu més assentada, Ciofi va regalar un “Ah! non credea mirarti” de somni. Amb les forces restablertes en la
segona funció comentada, la cantant va atacar amb més seguretat les agilitats i
els sobreaguts van estar millor resolts sense perdre ni un bri de capacitat
poètica.
Juan Diego Flórez ho va tenir fàcil per ser el
principal triomfador de la primera nit, amb un Elvino de línia elegant i agut
insolent (però una mica menys que fa uns anys?), com ens té ben avesats el
tenor peruà. Però el seu cant podria ser titllat d’egoista, com si Flórez
prescindís de tot el que l’envoltava, inclosa una Amina amb la qual la química
va ser escassa. Des d’una major distància respecte a l’escenari, en la segona
funció va quedar més evident que la veu de Flórez ha guanyat en cos, la qual
cosa explicaria el final un xic brusc d’algunes exhibicions pinyolaires. Roméo
i Werther són ara en el seu punt de mira, com va explicar al camarada
Radigales, o sigui que les floritures aniran quedant enrere. Amb un greu que podria tenir més consistència,
Nicola Ulivieri va ser un donjoanesc Comte Rodolfo, atret pels atractius de la
Lisa d’Eleonora Buratto, decidida a robar totes les escenes amb la seva veu
penetrant i una mica estrident. Gemma Coma-Alabert es confirma, com a Teresa,
com una de les millors incorporacions recents a l’equip de secundaris del
teatre, mentre que Àlex Sanmartí (Alessio) i Jordi Casanova (Notari) tancaven
el repartiment.
Daniel Oren va ser un dels responsables del
desencís difús de la vetllada. La seva batuta hiperactiva mai va trobar el pols
de la partitura: impulsos sobtats que agafaven descol·locats cor i orquestra
(ambdós han tingut dies millors) convivien amb temps apàtics que potser volien aconseguir
que el públic s’adormís com la protagonista. El dia de l’estrena, a més, la
sensació era de major complaença amb el tenor estrella que amb la soprano. I
cal que una cabaletta tingui cinc tempos diferents?
Tot acceptant les febleses del llibret, el
muntatge de Marco Aurelio Marelli és una d’aquelles coproduccions funcionals (aquí
entre Viena i Londres) que es passegen per diversos teatres amb repartiments
canviants sense demanar grans esforços. El decorat únic, un imponent saló en un
hotel balneari, feia encara més improbable el feble conflicte del llibret, i
els apunts novadors –Elvino com a compositor obsessionat per la mare morta,
Amina transformant-se de cambrera en diva operística- no duien a enlloc
interessant. El parèntesi temporal em va permetre llegir l’article de Marelli
al programa de mà, en el qual conviuen amb alegria Jung i Marilyn Monroe sense
aportar cap argument convincent per validar el seu muntatge, demostrant de pas
que per a molts directors el pas de la teoria a la pràctica és tortuós. Però
ningú compra entrades de La sonnambula pel
director d’escena.
(Parts d’aquest article van aparèixer al diari
ARA el 30 de gener de 2014)
Fotos: A. Bofill
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.