El Teatro Real, com el Liceu, també ha obert
temporada amb un Figaro – en aquest cas, Le
nozze di Figaro de Mozart-, en una producció que no és pas nova –reposició d’un
muntatge propi a Madrid- i, en les dues
ciutats, amb resultats artístics discrets. I, com el Liceu, el Real també té
els seus problemes, evidenciats de forma crua quan, abans de l’estrena, es va comunicar
que una part significativa de la temporada anunciada prèviament saltava pels
aires. No és el millor auguri per al nou règim.
Tanmateix, hi ha obres d’aital genialitat que
ni la mediocritat interpretativa pot ensorrar. És el cas d’aquesta miraculosa
partitura de Mozart, capaç de regenerar els esperits més escèptics. Aquesta
dissociació entre la música en si mateixa i la seva plasmació física és difícil
d’explicar, potser és un cas similar a aquells exercicis de percepció que fèiem
a Filosofia de tercer de B.U.P., on el cervell tendeix a completar els detalls
que falten d’una imatge.
En tot cas, i de nou com al Liceu (a excepció
del Figaro de l’estrena), no hi va haver cap desastre seriós. El muntatge d’Emilio
Sagi és ben tradicional, fidel a l’època de la trama, amb encertats decorats de
Daniel Bianco (preciós el pati que s’entrelluca a l’acte primer i el jardí del
quart, però el segon peca de despullament) i bonics vestits de Renata
Schussheim, tot il·luminat amb calidesa per Eduardo Bravo. Els elements més
vodevilescos de l’argument estan ben explicats, tot i algun detall que grinyola:
cantar “Porgi amor” al llit li treu
melangia, i l’intent de Marcellina que el públic piqués de mans en la seva ària
va ser ridícul (i condemnat al fracàs).
A una posada en escena neta i polida va
correspondre una versió pulcra per part d’Ivor Bolton, el director musical del
Real. La seva compulsiva gestualitat no es tradueix necessàriament en temps
apressats, tot i que algun número va ser opinable. La partitura va fluir amb
naturalitat, i només se li pot retreure al músic britànic una discontínua
gradació de la tensió en els grans finals dels actes segon i quart. El so de la
Simfònica de Madrid, segurament fruit d’intentar evitar al màxim el vibrato, va
tendir a la lletjor, però Luke Green al fortepiano va garantir uns recitatius
plens d’inventiva.
El nom més conegut del repartiment era Luca
Pisaroni, excel·lent Figaro que ara es posava el vestit del Comte d’Almaviva. L’elegància
del fraseig, la dicció immaculada, la musicalitat exquisida van ser atots d’una
encarnació a la qual, tanmateix, li faltaven majors dosis, alhora, de seducció
i amenaça, a banda que algun passatge li cau agut (l’ària). La Comtessa va ser
una Sofia Soloviy no sempre clara en l’enunciació del text ni prou cremosa de
timbre, però amb un instrument important que va anar guanyant presència al
llarg de la funció.
Aquesta parella de nobles, però, ben poc
tenien a témer dels seus servents, perquè Andreas Wolf va ser un Figaro de veu
massa clara i cant massa neutre, mentre que Susanna li cau gran al timbre
acidulat de Sylvia Schwartz. El Cherubino d’Elena Tsagallova, fresc,
entendridor i maliciós, va ser, al capdavall, l’element més destacat del cast.
Helene Schneiderman i Christophoros Stamboglis van ser uns correctes Marcellina
i Bartolo, José Manuel Zapata (reconvertit de forma definitiva en tenor de
caràcter?) va ser un massa caricaturesc Don Basilio, ària també inclosa, i Khatouna
Gadelia, una apreciable Barbarina, tancant l’equip Gerardo López (Don Curzio) i
Miguel Sola (Antonio). Després d’aquestes inauguracions, esperem que les
temporades de Real i Liceu donin alguna cosa més de si.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.