Cap teatre d’òpera o festival tradicional
gosaria treure a escena, com a part integrant d’una representació, un centenar
d’ovelles. I ben pocs tindrien l’atreviment de programar un ballet sense cap
ballarí a la vista. Però la Triennal del Ruhr no és un festival convencional,
com tampoc és una cita aconsellable per als amants dels compartiments artístics
estancs.
Fundada per Gerard Mortier després del seu pas
per Salzburg, la Triennal aprofita, com a equipaments culturals, les grans
instal·lacions siderúrgiques i energètiques de diverses ciutats en un dels cors
industrials d’Alemanya, el Ruhr. A uns escenaris gens usuals es correspon una
programació en què el diàleg entre disciplines artístiques no és una mera
declaració de principis. Mortier, Jürgen Flimm i Willy Decker, els anteriors
responsables de la Triennal, van aportar la seva mirada singular a les
potencialitats que ofereixen uns espais com aquets. El compositor alemany
Heiner Goebbels tanca el seu trienni al capdavant del festival explorant formes
alternatives del teatre musical del segle XX que mai han entrat en el repertori
i amb les quals, per tant, és més fàcil saltar les fronteres.
De
Materie, de Louis Andriessen (1939), és teatre musical
i no òpera, encara que en una entrevista al programa de mà el compositor
holandès diu que sí, que n’és, d’òpera. En el fons, ni al Ruhr ni a enlloc les
etiquetes importen gaire, i menys quan parlem d’aquesta partitura per a dues
veus solistes, actriu, cor i orquestra que reflexiona, sense cap fil argumental
precís, sobre la dialèctica entre matèria i esperit. De Materie, mai més escenificada des de la seva estrena el 1989, es va representar en un muntatge del
mateix Goebbels a la Kraftzentrale del Landschaftspark Duisburg-Nord, una
antiga planta metal·lúrgica: 200 hectàrees de forns, foneries i dipòsits, una
selva de tubs, xemeneies i màquines immenses que conformen un paisatge
al·lucinant, una catedral profana del segle XX.
De
Materie també es pot entendre com una simfonia en
quatre parts, per ser vista, a més d’escoltada. El primer moviment combina la
proclamació d’independència dels Països Baixos respecte Felip II amb un tractat
sobre la construcció de vaixells (exposat pel cor) i els estudis sobre la
divisió de la matèria en àtoms d’un científic holandès del segle XVII (Gorleus,
encarnat pel tenor Robin Tritschler). Aquest és un dels passatges on és més
evident l’influx del minimalisme sobre Andriessen, amb ritmes obsessius i sonoritats
abrasives, ja des de la toccata brutal i contundent amb què arrenca, mentre
tres zepelins il·luminats sobrevolen el públic i tot un seguit de tendes dins
les quals es veuen les ombres dels treballadors de les drassanes.
El moviment lent adopta un caràcter més
sensual, arcaïtzant fins i tot, subratllant la càrrega eròtica dels poemes
místics d’una monja beguina del segle XIII, Hadewijch (la cristal·lina soprano
Evgeniya Sotnikova). La suggerent il·luminació de Klaus Grünberg donava un
caire irreal a les figures cobertes que tan podien ser monjos o les columnes de
la catedral de Reims que van influir Andriessen en l’estructura musical del
fragment. L’scherzo correspon a un boogie-woogie frenètic, com sembla li
agradava al pintor Pietr Mondrian, principal inspirador del passatge,
correspost per una àgil coreografia per a cercles de colors penjats de braços
mecànics, paral·lela a les incansables evolucions de dos ballarins i de la
mateixa orquestra sobre una plataforma mòbil, amunt i avall pel profundíssim
espai escènic (uns 90 metres de llarg).
El cop de gràcia, per descomptat, són les
ovelles que obren l’escena final, amb un dels zepelins actuant de gos d’atura.
La surrealista aparició del ramat no distreu de l’implacable crescendo de
l’orquestra, el fabulós Ensemble Modern -dirigit, com el precís ChorWerk Ruhr,
per Peter Rundel- fins arribar a un esclat anorreador. La part final la protagonitza
la minuciosa recreació de la fotografia realitzada el 1911 a Brussel·les amb un
munt de científics cèlebres, entre ells Marie Curie (paper recitat per
Catherine Milliken), que alterna el discurs d’acceptació del Nobel i la sentida
evocació del seu espòs mort: la ciència i la pervivència de l’esperit humà,
unides. Una òpera com a instal·lació artística? La potència de la música va anar
del bracet de la força hipnòtica de les imatges. En tot cas, un espectacle tan
inclassificable com fascinant.
Epíleg sense ballarins
Què té al cap Romeo Castellucci? El director
italià va signar una de les propostes més extremes de la temporada passada, un Orfeo ed Euridice de Gluck (a Viena i
Brussel·les) centrat en les imatges d’una malalta en coma, retransmeses en
temps real des d’un hospital. A Duisburg, la seva versió de La consagració de la primavera també
trenca tots els paràmetres.
La coreografia no és per a ballarins, sinó per a 40
màquines que, penjades d’una complexa estructura dins la Gebläsehalle del
mateix parc industrial de Duisburg, van escampant, al ritme de la música
gravada d’Stravinsky, tones ingents de pols d’ossos de vedella (tranquils, el públic seu rere una mampara protectora). El sacrifici
atàvic i sanguinari evocat per la partitura ja és inimaginable en la societat
liofilitzada en què vivim i queda convertit en els moviments d’una maquinària sorgida
del magí d’un geni malvat i les oscil·lacions capricioses d’una pols emprada
per fertilitzar la terra (un dels temes de la ballet). Certament, de
Castellucci només és pot esperar l’inesperat.
[Parts d’aquest article van ser publicades al
diari ARA el 19 d’agost]
Fotos: Wonge Bergmann
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.