L’ABAO ha patit aquests últims anys una
clatellada important en les aportacions ministerials, en termes percentuals
molt superior a la rebuda pel Liceu o el Real, la qual cosa ha forçat a
l’associació bilbaïna a reduir la temporada 2014-15 a només cinc produccions.
Per sort, la qualitat segueix sent notable, com evidenciava l’Attila que ha obert el nou curs.
Buscar en el passat les claus del futur és del
tot comprensible, i en el cas d’una carrera tan dilatada com la de Verdi, pot
ser ben entretingut intentar trobar en les òperes primerenques elements,
indicis, intuïcions que anunciïn les fites posteriors. Seria, tanmateix, un
error, llegir aquestes obres només des de la perspectiva de les seves
successores, reduir l’interès d’aquests títols a un simple assaig, el pas
necessari, encara que imperfecte, per arribar a la grandesa. Cert és que la
qualitat oscil·la notablement en moltes d’elles, però la majoria tenen una
entitat suficient com per ser programades amb certa regularitat i, per què no, ser
admirades pels seus propis mèrits. En aquest marc, Attila no estaria pas entre les millors (reconec que tinc una
debilitat especial per Ernani), però
tampoc entre les pitjors. El problema més destacat d’aquest títol estrenat a
Venècia el 1846 és que, després d’un pròleg i acte primer de gran força, va
decaient de mica en mica en una inversemblança dramàtica que la música de Verdi
no pot compensar, fins a un final que voreja l’absurd: per molt rei dels huns
que sigui, a qui se li acut entrar sol en un bosc on es trobarà tres romans?
La producció llogada per l’ABAO, provinent de
l’Òpera Reial de Valònia i l’Òpera de
Montecarlo, tampoc resolia les febleses teatrals, al contrari, a vegades les
subratllava –que Odabella mati Attila per l’esquena és lleig. El seu avantatge
era que, visualment, era un espectacle ben lluent. El director era Ruggero
Raimondi, a qui no cal presentar com a cantant, i que aquí va fer una feina
correcta com a agent de tràfic de l’acció. Més mèrit tenia el decorat de Daniel
Bianco, centrat en quatre columnes mòbils sobre grans relleus que creaven una
gran varietat d’ambients gràcies també a la variada il·luminació d’Albert
Faura, i reforçat pel vestuari de Laura Losurdo, un pèl massa opulent per a una
colla de bàrbars. En tot cas, ja que no vam tenir grans estímuls dramàtics, al
menys la vista va quedar sempre ben afalagada.
Aquestes obres primerenques de Verdi no es
poden quedar en mitges tintes: o te les creus i vas a totes, o millor deixar-ho
estar. Francesco Ivan Ciampa, nom per a mi desconegut fins ara, va ser la
sorpresa més agradable de la vetllada, amb una direcció d’un tremp
irresistible, sense caure mai en vulgaritats ni rudeses. Energia al màxim,
sempre sota control, Ciampa va comptar amb una bona prestació de l’Orquestra
Simfònica d’Euskadi i del Cor d’Òpera de Bilbao, amb millor nota per a la
secció masculina, molt sol·licitada pel compositor italià.
Ildebrando D’Arcangelo està anant més enllà
dels rols mozartians i belcantistes que han fonamentat la seva carrera, i el
seu primer Attila és un pas important en aquesta direcció. La veu és atractiva,
del format baix-baríton adequat per al paper, el magnetisme físic hi és (no va
ser cap sorpresa que ensenyés el tors nu) i els antecedents en Mozart
afavoreixen una línia de cant acurada, la qual cosa no es contradiu amb la
sensació que D’Arcangelo ha volgut mastegar més del que, per ara, pot. Dit d’una
altra manera, Attila li cau una mica gran, com es va notar en la seva gran ària
i cabaletta de l’acte primer, sense la substància vocal òptima. En termes de
mer volum sonor, a més, el cantant italià es va veure superat pel seu
antagonista, Ezio, un Àngel Òdena de gran autoritat en la seva escena de l’acte
segon, tot i un vibrato que al començament feia patir una mica.
Odabella és cosina germana, per les extremes demandes
vocals en tota la tessitura, d’Abigaille. Anna Smirnova, mezzo que està
assumint cada cop més rols de soprano, s’hi va enfrontar amb tot el coratge i
més, amb agilitats correctes, aguts poderosos, centre ben consolidat i greus
sòlids. Això sí, el vessant guerrer va estar més ben cuidat que l’amorós,
aquest adreçat al Foresto de cant aplicat d’un Roberto Aronica quasi
irreconeixible (més calb i més prim). El vellut vocal d’Eduardo Ituarte com a
Uldino va contrastar amb l’escàs sentit de l’afinació del Leone de David
Aguayo: llàstima, perquè una de les escenes clau de l’òpera, la confrontació
entre Attila i el papa, va perdre força. Tot i això, la temporada bilbaïna ha
arrencat amb bon peu.
Una observació final: ara que el Liceu vol
recuperar el glamur (sic) de les inauguracions (cal, en un teatre públic?),
potser que enviïn algun espia a l’inici de temporada de l’ABAO. Això sí que és
elegància amb tots els ets i uts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.