Les expectatives solen néixer de la confiança
en un artista que, prèviament, ha impactat de forma positiva amb el seu
treball. L’altra cara de la moneda és que, quan les coses no rutllen, a
expectatives més altes, decepció més forta. És el que ha passat amb el nou Don Giovanni que Krzysztof Warlikowski
ha estrenat a La Monnaie de Brussel·les, una producció intrigant i irritant,
apassionant i insatisfactòria a parts desiguals.
No són pocs els directors de mèrit que no han
reeixit a convèncer en un os dur de rosegar com és la segona òpera de la
trilogia Mozart – Da Ponte. El punt de partida de Warlikowski és, d’entrada,
atraient: el desassossegant film Shame d’Steve
McQueen, amb un esplèndid Michael Fassbaender encarnant un addicte al sexe amb
una paorosa buidor vital. L’equivalent amb el pertinaç seductor sevillà és
plausible, i el director polonès subratlla el fastig que persegueix el
protagonista, la caiguda als inferns del qual, no obstant, no està precipitada
per les seves innúmeres aventures sexuals sinó pels remordiments causats per l’assassinat a sang freda del
Commendatore. Un descens als inferns que només té una sortida: el suïcidi, fallit
en el final del primer acte, acomplert en el segon.
Don Giovanni no és l’únic en sentir la
irresistible crida de la carn; tots els personatges, en graus diferents, es
mouen en el mateix cercle de la satisfacció dels instints. La càrrega eròtica
del muntatge va fer que el teatre decidís posar el rètol de “no recomanat per a
menors de 16 anys”, una càrrega que era més explícita (dins d’un ordre) en la
pel·lícula que es projecta durant la primera escena amb Don Giovanni enmig d’un
animat trio mentre els cantants s’ho miren com a espectadors des de les llotges
de prosceni, i un curt animat més marranot com a pròleg de l’acte segon. Va ser
aquest contingut sexual el que va fer que el Liceu es tirés enrere en el que
havia de ser una coproducció amb el coliseu belga?
Un bon punt de partida i una minuciosa
direcció d’actors, tanmateix, no sempre són suficients per aconseguir un bon
muntatge. En contrast amb el sexe i violència trash d’un Calixto Bieito,
Warlikowski ens ofereix sexe i (menys) violència chic, amb un glacial decorat
de Malgorzata Szczesniak, un no-lloc (o molts llocs en un) massa obert per al
confort de les veus. Més decisiu encara, la monotonia de personatges
permanentment trastocats i la dispersió amenacen massa cops les intencions del
director polonès, amb la presència de figures com la ballarina Rosalba Torres
Guerrero afegint més confusió al conjunt: si la frenètica dansa al final de l’acte
primer oferia pocs dubtes, la seva aparició com una mena de deessa negra al
final de l’òpera deixava perplex. Warlikowski també cau en efectes fàcils, com
fer creure que la funció acaba sense el sextet final i fer saludar els cantants
perquè, de cop i volta, ataquin el fragment, durant el qual Donna Anna mata Don
Ottavio. Segurament, s’ho mereixia, però en fi...
El repartiment es va entregar a fons a la
proposta de Warlikowski, en especial Jean-Sébastien Bou, que no va dubtar en
aparèixer en el film eròtic esmentat. Físic àgil, veu compacta, fraseig
elegant, el seu Don Giovanni va ser l’element més sòlid de l’equip vocal, al
costat del Leporello d’Andreas Wolf, molt més convincent que com a Figaro a
Madrid. De fet, és el primer cop que veig del tot versemblant l’intercanvi
entre patró i criat (cert, en un context contemporani aquesta diferenciació no
és aplicable).
El cas de Barbara Hannigan mereix una menció
especial. Aquesta formidable soprano ha brillat, sobretot, en el repertori
contemporani i del segle XX (la seva Lulu amb Warlikowski va ser molt lloada),
i el seu talent com a actriu fa que acceptem el dibuix que fa el polonès de
Donna Anna com una nimfòmana histèrica. Hannigan ha de cantar sovint en
posicions compromeses (tot el “Non mi dir”
estirada a terra, amb el cap de Don Ottavio en un lloc sensible) i se’n surt
com una valenta. Ara bé, la seva veu lleugeríssima i prima no és pas l’ideal
per al paper. Tot i una tècnica no sempre disciplinada, Rinat Shaham va ser una
intensa Donna Elvira, però Willard White va ser un Commendatore en clar declivi,
Topi Lehtipuu un Don Ottavio que causava justa preocupació pels seus minvats
recursos vocals, Jean-Luc Ballestra un Masetto cridaner i Julie Mathevet una
Zerlina massa àcida.
La Monnaie està vivint aquests últims mesos
una situació molt complicada. El govern belga ha anunciat una retallada sense
pietat en les seves aportacions que de ben segur forçaran a repensar, si no a
suprimir, molts projectes d’un teatre que amb Mortier, Foccroulle i, ara, De
Caluwe, ha estat i és un dels centres més dinàmics i imaginatius del panorama
operístic europeu. Com que les males notícies mai venen soles, el director
musical de la casa, Ludovic Morlot, ha anunciat la seva dimissió immediata
després de menys de dos anys en el càrrec i sense que hagi pogut tornar a posar
l’orquestra brussel·lesa en el nivell que tenia en l’etapa Ono. Morlot,
justament, era el director musical de Don
Giovanni i, amb independència dels llargs silencis que a vegades imposava
Warlikowski en una escena, la seva versió sense relleu ni tremp van ser un element
més en el desencís global.
Fotos: Bernd Uhlig
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.