Un dels últims fills artístics de Gerard
Mortier és El público, l’òpera que el
gestor belga va encarregar el 2010 a Mauricio Sotelo. El desafiament era d’envergadura:
adaptar una de les obres més complexes de Federico García Lorca, amb la seva forta
càrrega surrealista. Un text segurament inacabat i que no va veure la llum fins
a mitjans dels anys 80, de la mà de Lluís Pasqual. Per desgràcia, Mortier ja no
ha pogut veure el resultat al Teatro Real.
El llibret d’Andrés Ibáñez fa una bona feina d’endreçament
i condensació del text original, tot mantenint en molts moments les fortes, tot
i que sovint paradoxals, imatges poètiques de Lorca. La confrontació entre dues
maneres de veure l’art (el “teatre a l’aire lliure” i el “teatre sota la sorra”)
s’entrellaça amb la convulsa relació amorosa entre Enrique, el director de teatre,
i Gonzalo (i els seus diferents avatars) sense que Ibáñez permeti que mai
perdem el fil. Tot i les dificultats dramatúrgiques i el fet que els personatges
no tenen una psicologia desenvolupada, l’obra ofereix amplis espais a la música
com per poder enriquir la bigarrada imatgeria lorquiana.
La paleta de recursos de Sotelo té la varietat
suficient per caracteritzar escenes i situacions, tot i que la partitura
presenta diversos alts i baixos. La preciosista orquestració és un atot
considerable, reforçat per un intel·ligent ús de l’electrònica, per exemple,
descomponent el so de forma ben suggestiva en les transformacions que
experimenten alguns personatges rere un paravent. Les línies vocals, per
contra, a vegades són massa pausades, pendents de la intel·ligibilitat del
text, amb total coherència, també es veritat, amb les intencions explícites del
compositor.
Un dels aspectes més comentats de la partitura
de Sotelo és el recurs al flamenc per donar cos musical a les figures
recurrents dels cavalls, i que es manifesta tant en la guitarra de Juan Manuel
Cañizares com en el cant de Jesús Mendez i, sobretot, la veu escruixidora d’Arcángel.
Tanmateix, més que de fusió de llenguatges, hi ha una concatenació, una
alternança entre el recurs al flamenc i el llenguatge contemporani de Sotelo.
Aquest factor, en si mateix, no suposa un greu problema, més determinant és,
com abans indicava, la inventiva discontínua de l’autor. L’arrencada de l’obra és magnífica, però el
decaïment s’imposa sobretot en una tercera escena ben dispersa, començant pel
cant melismàtic de Julieta, massa monòton malgrat l’esforç d’una Isabella Gaudí
de veu fresca i àgil. Molt més contundent és la segona part de l’espectacle, en
especial l’escena del Crist pintat de vermell reforçada per un cor de reminiscències
mahlerianes, així, com en l’escena final, el plant adolorit de la mare (una
encertada Gun-Brit Barkmin).
Va ser un goig veure la seguretat amb què Pablo
Heras-Casado controlava tots els elements, amb un gest tan clar com elegant. Al
fossat, un conjunt per a qui el segle XX (i el XXI) no té secrets, el magnífic
Klangforum de Viena. A més de les veus esmentades, José Antonio López (Director)
i Thomas Tatzl (Gonzalo) van saber donar consistència als dos protagonistes. El
muntatge de Robert Castro era de gran simplicitat, amb un espai buit marcat per
telons pintats o miralls que reflectien el públic de dalt i de baix de l’escenari.
La voluntat de clarificar els aspectes més enrevessats de la història no va
impedir alguna caiguda de ritme.
A excepció de Philippe Boesmans, a qui va
facilitar la seva dedicació a l’òpera, l’herència de Mortier en l’àmbit de la
nova creació és molt més minsa que la seva aposta per l’òpera del segle XX.
Encara és aviat per saber si El público
tindrà projecció més enllà del cicle de l’estrena, però, comptat i debatut, va
pagar la pena el viatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.