Últim festival d’estiu o començament de
temporada? Tant és, la Triennal del Ruhr sol ser un bon lloc per a experiències
artístiques diferents, començant pels espais industrials on es desenvolupa. I
la massiva Jahrhunderthalle de Bochum, un dels edificis senyers d’aquesta regió
banyada pel Rin, era un lloc ben apropiat per a una peça com Das Rheingold que, en el rerefons, té elements
de la lluita de classes, el triomf del capital i els estralls de la revolució
industrial.
La valoració final, tanmateix, està
condicionada per les expectatives. Aquesta nova producció –si no vaig errat, no
es tracta de l’inici de cap cicle sencer del Ring- s’anunciava com una relectura radical de l’obra de Wagner amb
intervencions sonores amb música electrònica signada pel finlandès Mika Vainio.
Fins i tot, el web del festival anunciava fa setmanes una durada aproximada de
quatre hores, amb la qual cosa la intervenció havia de ser ambiciosa. Cap
problema, si estàs avisat i acceptes les regles del joc. A l’hora de la
veritat, però, la relectura es va quedar en ben poca cosa: un fons ominós abans
i després de començar la funció, algun efecte puntual durant l’obra (la renúncia
a l’amor) i, el moment més destacat, el descens al Nibelheim. Aquí, el
martelleig de les encluses es va multiplicar ad infinitum mentre l’actor Stefan
Hunstein (encarnant el criat dels déus) declamava un text entre apocalíptic i
incendiari amb cites d’Elfriede Jelinek i Jorge Luis Borges. Un parèntesi
innocu, al capdavall, i un servidor, que estava preparat per a un tractament
més invasiu, es va quedar amb les ganes.
Aquest incompliment de les expectatives no vol
dir que la producció fos negligible, ans al contrari. Responsable des d’aquest
any i fins al 2017 de la Triennal, Johan Simons va jugar a fons la carta de l’estratificació
social a partir d’una clara divisió de l’espai dissenyat per Bettina Pommer. A
la part inferior, tres basses cobertes per un pam d’aigua on, entre roques i
les restes d’una mansió (una làmpada cap per amunt) s’entreveu tant el negre
carbó com l’or daurat. Al mig, ben visible, l’orquestra, i a dalt, envoltada de
bastides, la façana imponent d’una mansió de la qual mai veurem l’interior.
Simons crea poderoses caracteritzacions: les filles del Rin estan desdoblades
en nines que no poden saciar els apetits sexuals d’Alberich, nibelungs i
gegants són obrers enfrontats a uns déus aburgesats sobre els quals el director
aplica no poques dosis de comèdia física, i entre els quals hi ha una Freia
curiosa, ara abillada de dominatrix, més tard amb vestit llarg de nit. Tot i la
música bombàstica, la conclusió és lluny de ser positiva, amb tots els
personatges desballestats per l’ambició de poder que els corseca. Entre les
bones troballes de direcció, el fet que Wotan i Loge es disfressin de miners i,
un cop retornats al Walhalla, són netejats i vestits pel criat, així com també
el consol de Mime al seu germà després que li arrabassin l’anell. Sense obrir
camins nous, el muntatge va funcionar força bé.
Acceptats els condicionants de l’amplificació
que un espai tan vast demana, la direcció musical de Teodor Currentzis (en el
que sembla era la seva primera òpera de Wagner) va ser un prodigi de claredat,
sense que això impliqués pèrdua de contundència en els moments necessaris, i
amb un discurs sempre fluid i equilibrat. Algun petit lapsus del metall no
desmereix la bona tasca del conjunt MusicAeterna, l’orquestra amb criteris històrics
de l’Òpera de Perm de la qual és titular el director grec: la sonoritat
vellutada del conjunt rus va ser un factor important en l’èxit de la vetllada.
El cast va ser correcte, destacant amb força l’Alberich
lacerant, d’una intensitat quasi expressionista, de Leigh Melrose. Mika Kares
va anar de menys a més com a Wotan sense mai deixar un fraseig una mica pla. La
Fricka de Maria Riccarda Wesseling va destacar més per la seva hiperactivitat
escènica, igual que el Donner d’Andrew Foster-Willians i el Froh de Rolf Romei.
El veterà Peter Bronder va ser un eficaç Loge, Agneta Eichenholz una discreta
Freia, Janet Henschel una oscil·lant Erda, i Peter Lobert un Fafner més
contundent que l’apagat Fasolt de Frank van Hove. Junt amb Melrose, la millor
impressió la van causar el Mime d’Elmar Gilbertsson (un nom a seguir) i les ben
conjuntades filles del Rin (Anna Patalong, Dorottya Láng i Jurgita Adamonyté).
Tragèdia de l’escolta
La segona proposta a comentar de la Triennal
del Ruhr tenia lloc a Duisburg, en un altre recinte enorme, la Kraftzentrale.
El públic accedia a la zona de representació enmig d’una espessa boira
artificial, dirigint-se cap a una llum difusa al fons. Un element
desestabilitzador per senyalar que la vista havia de cedir preponderància a l’oïda.
Perquè és a través de l’oïda on es desenvolupava la “tragedia dell’ascolto” amb què Luigi Nono va subtitular el seu Prometeo. Ni òpera ni acció escènica, aquesta
obra estrenada el 1984 demana a l’espectador que es deixi submergir per la
música, sense cap distracció ni cap necessitat d’entendre uns textos -en
italià, alemany i grec- esmicolats. I la Triennal va aconseguir que la immersió
fos total, en una cita que justifica i honora el terme festival.
L’orquestra, el cor, els solistes i els
recitadors que prescriu Nono van estar repartits pels quatre cantons, envoltant
a diferents altures uns espectadors que també seien repartits en un laberint de
bancs orientats cap als quatre punts cardinals. La distribució espacial del so
resultant, realçat per l’electrònica, evocava els efectes policorals de Sant
Marc, a la Venècia natal del compositor italià. Només discrets jocs de llum van
puntuar una experiència on només comptava la música de Nono, quasi dues hores i
mitja sense pausa (amb escassíssimes desercions), amb un espectre que anava des
del murmuri més imperceptible fins a l’esclat més tonant, amb molts passatges d’un
refinament subjugant. Al capdavant d’aquesta operació hi havia l’imprescindible
Ingo Metzmacher (assistit per Matilda Hofman) controlant amb mà ferma les
forces disperses de l’Orquestra de l’Ensemble Modern, el precís cor Schola Heidelberg
i cinc coratjosos solistes (amb la soprano Susana Andersson ascendint un cop i
un altre a l’estratosfera). En aquesta hipnòtica refracció sonora només calia
seguir la invitació d’una de les poques paraules que s’entenien: escolta.
Fotos: Michael Kneffel / Ju / Wonge Bergmann
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.