Bayreuth té la Tetralogia, Salzburg té la trilogia Mozart-Da Ponte per assignar de
forma cíclica a un director d’escena perquè hi digui la seva. Sven-Eric
Bechtolf, un dels caps provisionals del festival, ha succeït Claus Guth en la
interpretació d’aquestes tres obres mestres sense que els resultats hagin creat
molt d’entusiasme (només havia vist Don
Giovanni en DVD). L’última entrega, Le
nozze di Figaro, al menys ha estat una proposta teatralment brillant, com
si Downton Abbey s’hagués transformat en una comèdia d’embolics.
El magnífic decorat d’Alex Eales (la tria d’un
dissenyador britànic no deu haver estat casual) evoca una gran mansió anglesa
dels anys 20, amb tot un seguit d’estances per als senyors i el seu nombrós
servei. Potser alguna escena queda massa encaixonada (l’espai de la Haus für
Mozart no és infinit), però al detallisme del marc visual, reforçat per
l’impecable vestuari del també britànic Mark Bouman, correspon una direcció
d’actors pautada al mil·límetre, amb la comicitat per bandera. Bechtolf
caracteritza amb traç precís cada personatge –un comte vanitós i presumit, una
comtessa melangiosa, una criada espavilada, un xofer enèrgic i irascible. El
director també afegeix alguns detalls prescindibles, com un Basilio atret per
Cherubino, desesperat per la seva suposada marxa a l’exèrcit, o una Barbarina
salvatgina. Elements menors que no afecten el timing minuciós aconseguit per la
direcció i que permet que en els moments tendents a la confusió (els actes
segon i quart) les anades i vingudes dels personatges estiguin marcades amb
precisió. Bechtolf s’aparta una mica de la convenció al fer que Rosina, tot i
el perdó, es resisteixi a afegir-se a la festa general, que continua després
dels últims acords de l’orquestra.
Ai las, la vitalitat teatral va estar
sabotejada des del fossat per un Dan Ettinger que va fer tot el possible per
fer creure que Le nozze di Figaro és
una òpera avorrida. Gràcies a Mozart no se’n va sortir, però el director
israelià, reemplaçant Christoph Eschenbach en aquest terç final del cicle, va
adoptar temps feixucs, morosos fins a la irritació, una sobrearticulació
malaltissa i un pols dramàtic desmaiat i en ocasions al límit del col·lapse,
obtenint, de pas, un so gruixut d’una Filharmònica de Viena amb el pilot
automàtic posat. De folle journée, ni
rastre.
Si es pot argumentar que Bayreuth ja no és,
des de fa temps, l’epicentre de la interpretació wagneriana, cal dubtar també
de si Salzburg ho és en la de Mozart. Amb aquesta nova producció el festival
arriba a les 250 representacions de Le
nozze di Figaro amb un cast desigual. Només la parella noble va estar a
l’alçada de l’obra, començant per la Comtessa de timbre sucós i fraseig
immaculat d’Anett Fritsch (amb l’amiga Rosa Massagué encara no ens hem posat
d’acord sobre si la seva coixesa era accidental o marcada pel muntatge). Luca
Pisaroni va ser un Almaviva més convincent ara que a començaments de temporada
al Real (l’ària li va quedar més segura) palesant de nou amb un cant de gran
elegància que sap assaborir cada síl·laba perquè és un dels millors barítons
mozartians del moment. Llàstima de la seva cancel·lació a la Schubertíada de
Vilabertran.
De la resta del repartiment, cal subratllar
l’incombustible Bartolo de Carlos Chausson en el que era el seu debut operístic
al festival, al costat d’una il·lustre veterana, Ann Murray, com a Marcellina.
Martina Jankova va ser una Susanna tendent a l’agror que només va trobar el
necessari repòs a “Deh, vieni, non tardar”,
mentre que el Figaro de timbre gris i poc matisat d’Adam Plachetka no va
entusiasmar gaire, com tampoc ho feia el Cherubino de cant monolític i veu
encara per estabilitzar de Margarita Gritskova. Adequats el Basilio de Paul
Schweinester (com Marcellina, sense ària), el Curzio de Franz Supper (de veu
més grata que el tenor anterior, i sense el tradicional quequeig), la Barbarina
de Christina Gansch i l’Antonio d’Erik Anstine. Un equip, doncs, en general
discret que no justificava en cap cas els 430 euros que costa l’entrada més
cara.
[Parts d’aquest text van ser publicades el
dia 7 d’agost al diari ARA]
Fotos: Ruth Walz
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.