L’estiu no es pot entendre, al menys per a
aquest cronista, sense una visita al Festival de Glyndebourne, aquest any amb
un títol de Benjamin Britten que mai he vist en directe com a objectiu: The Rape of Lucretia (algú encara ho
tradueix com a rapte, enlloc de violació?). La producció de Fiona Shaw es va
estrenar el 2013 al Glyndebourne Tour (la temporada en gira a la tardor per
diverses localitats britàniques) i ara arribava al festival on l’òpera es va
estrenar el 1946, però on no havia tornat des de llavors.
The Rape
of Lucretia suposa un gir important per a un
compositor que decideix no seguir el camí (fàcil i previsible) que l’èxit de Peter Grimes havia obert i que opta per
un format de cambra, concentrat, i més adient també per a les condicions d’un
país devastat per la guerra. El primer fruit d’una extraordinària sèrie
d’òperes de cambra és aquesta Lucretia
que aborda el drama d’una dama romana violada per un príncep etrusc i el seu
suïcidi posterior. Llàstima que el llibret de Ronald Duncan sigui massa florit,
passat de moda fins i tot, i amb una insistent moralina cristiana que avui en
dia es fa difícil d’empassar.
Fiona Shaw no se l’empassa en una producció
que té, com a element clau, la transformació dels narradors de la història, el
Cor Femení i el Cor Masculí, de mers observadors distants (i portaveus del
missatge cristià) en partícips de l’acció. Ells són els reveladors de la trama,
dos arqueòlegs vestits d’anys 40 (dissenys de Nicki Hillibrand) recuperant
objectes i persones entre les runes i sota la terra que cobreix l’escenari
(fantàstic espai escènic de Michael Levine, tenebrosament il·luminat per Paul
Anderson). Tots dos faran també de ressonador de les emocions de Lucretia, la dama
violada, i Tarquinius, el despietat violador, i es barrejaran en la trama, amb
efectes hipnòtics, sobretot al final de l’acte primer: mentre sona un “Good night” de dolçor amarada d’inquietud,
els dos cors s’adormen, emmirallats en els protagonistes. La direcció d’actors
de Shaw és d’una nitidesa absoluta, ajustada al mil·límetre a cada situació i
personatge, i contribuint a una experiència teatral colpidora.
La interpretació musical va ser igualment
òptima, com és costum a Glyndebourne, un festival que aposta pel treball en
equip per sobre dels divismes. Amb un ben ajustat equip de solistes de
l’Orquestra Filharmònica de Londres, Leo Hussain va dirigir una versió
esmolada, subratllant la modernitat de la partitura sense deixar de banda les
subtileses instrumentals (l’evocador paper de l’arpa, per exemple). El drama
sempre va avançar de manera implacable, però els moments de recolliment no van
quedar pas desdibuixats.
Christine Rice va ser una Lucretia de gran
dignitat i noblesa, potser un pèl continguda en les seves primeres
intervencions, però d’una càrrega emotiva indiscutible tant en la seva
confrontació amb Tarquinius com en el plany al seu espòs Collatinus (un Matthew
Rose de rotunditat ben matisada). Duncan Rock va evitar fer una lectura
unidimensional del personatge més antipàtic, amb una bona presència vocal i un
físic musculós que va lluir de valent quan es va treure la samarreta (un
autèntic barihunk, per entendre’ns).
Les criades de Lucretia, Bianca (Catherine Wyn-Rogers) i Lucia (Louise Alder)
es van complementar bé en termes de serenitat maternal i lluminositat,
respectivament, mentre que Michael Sumuel va ser un òptim Junius. Com ja ha
quedat dit, el muntatge atorga un relleu extra al Cor Femení i Masculí, assumit
sense problemes per una Kate Royal d’opulents recursos i un Allan Clayton que
va negociar amb amorosiment un cant melismàtic que retrobarem en l’inquietant
Peter Quint de The Turn of the Screw.
Glyndebourne va tornar a fer honor a la seva ben guanyada reputació
britteniana.
Fotos: Robbie Jack
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.