Alexander Pereira
vol tornar a les arrels del repertori de la Scala, recuperant òperes oblidades
durant dècades al teatre milanès, ja siguin del bel canto, del primer Verdi
(com la Giovanna d’Arco que va obrir
temporada) o del verisme. La nova producció de La cena delle beffe d’Umberto Giordano és el punt d’arrencada de
l’aposta per aquesta darrera part del repertori a redescobrir. Una obra, per
cert, estrenada, com La fanciulla del
West, per Arturo Toscanini, aquest cop no al Met, sinó a la Scala, el 1924.
Lluny queden Andrea Chenier i Fedora, les úniques òperes de Giordano que han perviscut amb
normalitat. Aquest drama exagerat, efectista i violent està basat en una peça
teatral d’èxit de començaments del segle XX que va atraure lluminàries de
l’escena com Sarah Bernhardt (en el principal paper masculí) o la nissaga
Barrymore. El mateix autor, Sem Benelli, va realitzar el llibret d’aquesta
història ambientada en la Florència de Llorenç el Magnífic. Giannetto Malespini
vol venjar-se dels germans Chiaramantesi que l’han maltractat llançant-lo al
riu; a més, el més perillós dels dos, Neri, li ha pres la xicota, Ginevra.
Durant un sopar de reconciliació, Giannetto convenç un borratxo Neri que vagi a
buscar brega, ocasió que ell aprofita per prendre la seva roba i posar-se al
llit de Ginevra. Quan descobreix l’engany, aquesta no s’ho pren pas malament,
mentre que un detingut Neri malda per demostrar que no és boig, com el seu
rival ha propagat amb habilitat. Per a que recuperi la cordura, fan desfilar
davant de Neri totes les seves víctimes, fins que una, Lisabetta, encara
enamorada d’ell, aconsegueix alliberar-lo. Neri s’atansa a l’habitació de
Ginevra, preparat per matar la noia i el seu amant, però aquest resulta ser qui
no s’esperava: Gabriello, el seu propi germà (la noia és força liberal). Ara sí
que, davant el cadàver del germà, Neri embogeix de veritat, mentre que
Giannetto admet que, tot i que la “commedia è finita”, aquesta ha anat massa
lluny.
Aquesta història
recargolada amb llibret més aviat indigest ve acompanyada d’una partitura igual
d’inflada: orquestració prolixa, línies vocals tibants, cant exasperat, amb
sobredosi d’èmfasi, i passatges d’una frivolitat quasi (o sense el quasi) fora
de lloc, com en la desfilada de víctimes. Una de les curiositats de l’òpera és
que el gran moment líric no és pas l’abrusadora passió de Ginevra i Giannetto a
l’acte segon, sinó la delicada escena entre Lisabetta i Neri al tercer. I tot
plegat, concentrat en quatre actes que duren només hora i mitja.
No hi ha dubte
que Giordano volia donar un bon espectacle melodramàtic, en una època on,
tanmateix, el cinema ja començava a suplantar l’òpera en aquesta funció. A més,
escoltar La cena delle beffe el dia
després de La fanciulla del West no
fa cap favor a Giordano, incapaç, no només d’albirar la modernitat com sí va
fer Puccini, també de retratar musicalment la monstruositat dels personatges.
L’èxit inicial de l’estrena protagonitzada per Carmen Melis i Hipòlit Lázaro no
va tenir continuïtat, ja que la Scala només la va reposar a la temporada
1925-26, un senyal més de la via morta en la que va entrar l’òpera italiana.
La Scala no ha
estalviat esforços per defensar la peça, començant per un potent muntatge de
Mario Martone, de potent aroma cinematogràfica. Ja no estem a la Florència del
segle XV, sinó a la Little Italy de la màfia dels anys 20, gentilesa del
vestuari d’Ursula Patzak, amb els seus gàngsters i vamps, i l’espectacular
decorat de Margherita Palli, amb tres nivells que pugen i baixen sota una
façana. L’acció es mou entre un restaurant que no desentonaria en El padrí, el pis superior on viu
Ginevra, i un soterrani on deslliurar-se dels indesitjables. Martone aposta per
una acció ultrarealista: Neri marxa a repartir estopa amb un bat de beisbol,
Ginevra sembla una gata en zel, i les víctimes de Neri no dubten en
torturar-lo. Per si la trama ja no fos prou desaforada, Martone apuja el to amb
un final brutal: Lisabetta i les seves sequaces liquiden tot bitxo vivent a cop
de metralladora, mentre l’embogit Neri mata Ginevra. Ja no ve d’aquí.
Amb una orquestra
de nou demostrativa, Carlo Rizzi no va estalviar ni en cops d’efecte ni en
brillantor. La partitura és com és i el director milanès la va defensar amb
fermesa, si bé també amb una atenció variable pel que fa a l’equilibri entre
fossat i escena. Per a una obra tan curta, el cast és força llarg, ja que està
ple de papers episòdics. Si Il Tornaquinci (hoste del sopar inicial) de Luciano
Di Pasquale i el Gabriello de Leonardo Caimi no van destacar gaire, la
Lisabetta de Jessica Nuccio i la Cintia de Chiara Isotton es van lluir més. Tot
recau en les espatlles del trio central. Marco Berti manté el cant trompeter i
inflexible d’habitud, però va demostrar que aquestes característiques aquí sí
que eren apropiades per bastir un expansiu Giannetto. En alguns moments es
notava la fatiga, gens estrany ateses les exigències del paper, però comptat i
debatut se’n va sortir amb honor.
Kristin Lewis (Ginevra) té el físic ideal per
fer de vamp dels anys 20, sensual a més no poder (a l’acte segon van estar a
punt de posar el cartell de reservat a majors d’edat), però la veu només
s’expandeix per dalt –no sempre de forma estable-, i desapareix al centre-greu.
Nicola Alaimo pertany a les fornades més remarcables de barítons sorgides als
últims anys, amb una veu fàcil, brunyida, sense por de lluir un agut insultant
alhora de mostrar una línia de cant flexible i sempre ben caracteritzada. Un
comentari també per al programa de mà de la Scala, un model en aquest tipus de
publicacions. El balanç final? No cal que torni a veure La cena delle beffe, però m’ho vaig passar força bé.
Fotos: Marco
Brescia, Rudy Amisano.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.