És La fanciulla del West l’obra mestra de
Puccini? Cada cop que l’escolto la qüestió em ronda pel cap. D’acord, l’argument
té un punt important d’inversemblança, de ridícul fins i tot, els finals
feliços no tenen bona fama, i no hi ha cap hit per taral·lejar, més enllà del
breu adéu a la vida de Dick Johnson (em nego a dir-li Ramerrez) i del vals que
Andrew Lloyd Webber va piratejar sense manies per al seu The Phantom of the Opera. Tot queda oblidat i perdonat per una
inventiva musical desbordant, per una elaboració harmònica fascinant, per una
generositat melòdica al bell mig d’una orquestració resplendent integrada al
mil·límetre en el desenvolupament de la història.
Comptar al fossat
amb una batuta del calibre de Riccardo Chailly ajuda molt a valorar encara més La fanciulla del West, i l’actual
Director Principal del Teatro alla Scala va ser el gran triomfador d’aquest nou
muntatge estrenat al coliseu milanès. Chailly ha tornat a la versió original de
Puccini, sense els talls i modificacions efectuades per Arturo Toscanini quan
va estrenar, el 1910, l’òpera al Met de Nova York. Ni l’oient mig ni el
mitjanament preparat notaren diferències radicals amb l’edició estàndard, però
independentment del rigor filològic, el que sí que es va notar, i com, va ser
la prestació d’una orquestra (també del cor masculí) al mil per cent. Sense
caure mai en la mera complaença sonora, Chailly va graduar de forma magistral la
tensió del discurs, subratllant la modernitat de l’escriptura pucciniana sense
renunciar als seus elements més hedonistes, acaronant sense ensucraments els
passatges més delicats (el final de l’acte primer i el de l’òpera treien l’alè),
explotant sense violentar els moments més intensos (la partida de cartes
deixava clavat a la cadira). No cal negar la vàlua d’un repartiment de gran
solidesa per afirmar que la història la va explicar el fossat, i caram com la
va explicar.
Minnie, aquesta
amazona enmig d’un oceà d’homes seduïts pel seu cor d’or i frenats pel seu
caràcter fort, és un dels papers preferits d’Eva-Maria Westbroek, tal com ella
mateixa ha reconegut en alguna ocasió. Ai las, la soprano holandesa ha estat
baixa per malaltia durant les primeres funcions (de fet, ara només està
anunciada per a les tres últimes), essent substituïda per la seva compatriota
Barbara Haveman, una d’aquelles cantants de professionalitat irreprotxable més
que no pas artísticament exaltant. Haveman va anar a més durant la funció –al començament,
la feblesa del greu era més evident-, i si el timbre és més aviat anònim, el
fraseig és acurat i l’agut, segur. La soprano va estar atenta a totes les
facetes d’aquesta heroïna que no es deixa trepitjar ni s’immola. Dick Johnson
potser és el millor que he escoltat a Roberto Aronica (Marcelo Álvarez era el
tenor previst quan es va anunciar la temporada), un altre cantant que no fa
patir, ferm en el terç superior, encara que sense distingir-se per la seducció
tímbrica. També va complir amb escreix el Jack Rance de Claudio Sgura, evitant
la temptació d’encarnar un Scarpia del Far West. En aquesta òpera, Puccini crea
un microcosmos humà farcit de petites vinyetes, entre les quals es poden
destacar el Sonora d’Alessandro Luongo, el Nick de Carlo Bosi, l’Ashby de
Gabriele Sagona i el Jack Wallace de Davide Fersini.
Habilitat i
enginy: aquests dos termes són recurrents a l’hora de parlar de Robert Carsen i
tornen a ser útils per definir el seu muntatge de La fanciulla del West. El director canadenc, substituint en aquest
cas al primer anunciat Graham Vick, combina amb eficàcia l’òpera en si, aquest
inusual western en la història de la lírica, amb el western de Hollywood entès
com a una màquina de somnis ideal perquè una societat deprimida es pugui
evadir. Això és el que fa el públic durant el preludi, contemplant les imatges
finals de My Darling Clementine de
John Ford, amb Henry Fonda cavalcant cap a l’horitzó. Minnie, primer, i Dick
Johnson després, tots dos abillats de Far West, semblen sorgits de la mateixa pantalla,
davant una gran reproducció del Monument Valley (el paisatge favorit de Ford).
En el primer
acte, va quedar de nou evident la traça amb què Carsen sap animar les escenes
de conjunt, mentre que en el segon ens transporta a un món claustrofòbic
(Carsen mateix signa el decorat junt amb Luis Carvalho mentre que el vestuari
és de Petra Reinhardt i les llums de Peter Van Praet i, de nou, Carsen). El
referent fílmic ara és El vent de
Victor Sjöström, de manera que la cabana de Minnie és un espai en blanc i
negre, de perspectiva impossible i sòl inclinat, amb efectes de tempesta i, de
forma descaradament melodramàtica, amb tot de sang caient per la paret quan el
xèrif descobreix la presència del ferit Dick. A l’acte tercer, la imatge de
fons era un gran bosc californià, amb imatges projectades desdoblant l’acció de
la captura del bandoler. Però la pel·lícula dóna pas de nou a la realitat, i
Minnie apareix no per salvar ningú sinó per rebre, com una veritable deessa de
la pantalla, el públic que acut al cinema per veure The Girl of the Golden West, acompanyada per l’estrella masculina,
un Dick Johnson d’aspecte radicalment diferent (irreconeixible fins i tot) a la resta de l’obra. La parella
d’astres marxa amb els seus “addio”
extàtics, mentre que els espectadors fan cua per entrar al cinema i tornar a
somiar en prades llunyanes i cowgirls de bon cor.
Fotos: Teatro
alla Scala
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.