Tot i que falten
dos anys per commemorar el 150 aniversari de l’estrena a Munic de Die Meistersinger von Nürnberg, l’Òpera
Estatal de Baviera no ha volgut esperar l’efemèride per presentar una nova
producció de l’òpera de Wagner que és, en certa mesura, un contrapunt a la
vista l’octubre passat a Berlín (el muntatge de Stefan Herheim a París juga en
una altra lliga). I com a la capital federal, l’apartat musical va ser molt
superior a l’escènic.
Va quedar clar
abans, durant i després de la representació: a Munic adoren Kirill Petrenko. De
motius, no en falten. El titular del teatre bavarès va signar una versió d’una
innegable teatralitat, amb temps sovint ràpids i una transparència exemplar de la
matèria sonora que li permetia subratllar amb delit els passatges més gràfics
(la pantomima de Beckmesser a l’entrar al taller de Sachs a l’acte tercer) o
atorgar unes dosis extres d’intensitat a moments clau (l’esclat orquestral
després de la creació de la tercera estrofa de la cançó de Walther). El
director rus, a més, sap acompanyar els cantants sense forçar mai la màquina,
alhora que defuig dels excessos bombàstics a què convida la partitura. La seva
batuta fluida domina també l’art de les transicions i va saber galvanitzar una
orquestra en plena forma (amb una fusta especialment espurnejant) i un cor que
es va deixar anar de valent a l’acte tercer. Què hi va faltar? Aquell factor
intangible, difícil d’explicar, que separa l’excel·lència més elevada de la
grandesa. O, ja que hem parlat de Berlín, aquella capacitat que sí té Daniel
Barenboim de deixar-te albirar les simes més pregones de la partitura, d’arrossegar
de sobte l’espectador fins a indrets anímics insospitats. L’exemple més evident
en aquest exercici comparatiu és el preludi de l’acte tercer, preciós i
equilibrat en mans de Petrenko, corprenedor amb Barenboim. No ens distraguem
tampoc pas gaire: com se sol dir, Petrenko is
the real thing, i cal seguir-lo de ben a prop, perquè la cosa només pot
millorar.
Un altre punt
comú entre Munic i Berlín, el Hans Sachs de Wolfgang Koch, un mestre sabater
bonhomiós, ben frasejat, amb un timbre clar més de baríton que de baix, tot i
algun agut amb tendència a quedar-se enrere. El cantant alemany domina tots els
ressorts del personatge, però sense la nit de descans que li va donar
Barenboim, les forces van ser més aviat justes per al final de l’acte tercer
(algun tempo de Petrenko també el forçava a caure en un semirapejat entonat). Una
veu més fosca hauria contrastat millor amb l’apreciable instrument de baríton
líric de Markus Eiche, un Beckmesser que va treure tot el suc escènic i vocal
del paper sense necessitat de caure en caricatures ni en distorsions del cant.
Sara Jakubiak va ser una Eva de veu ben coberta i cant acadèmic que no va
acabar de deixar flotar de manera òptima l’arrencada del quintet de l’acte
tercer, on també van prendre part l’impagable Magdalene d’Okka von der Damerau
i el David àgil de Benjamin Bruns. A diferència de Berlín, a Munic només hi
havia un veterà il·lustre entre els mestres, Eike Wilm Schulte com a Fritz
Kothner, mentre que Christof Fischesser va ser un rejovenit Veit Pogner de
nobles accents.
La majoria de
focus estaven, tanmateix, centrats en el fill pròdig de la capital bavaresa,
Jonas Kaufmann, amb un aspecte ben saludable que desmentia la rumorologia
disparada dels últims mesos. És curiós que, després d’una primera experiència
en concert fa anys, el tenor alemany hagi decidit debutar en escena un paper
com el de Walther von Stolzing, ara que Otello ja està a l’agenda i Tristan a l’horitzó.
No és un paper fàcil, per descomptat, però per tessitura li ve còmode i, enmig
de tant heroi torturat, permet a Kaufmann mostrar-se en un registre més
lleuger. En els dos primers actes, sense desmerèixer mai, es va mostrar més
conservador, deixant així més palès, en el final del primer, que la generositat
volumètrica no és el seu principal atot. En el tercer va ser quan va obrir el
pot de les essències, tant a la creació de la cançó, que semblava realment
sorgida de la inspiració del moment, com en un concurs d’una calidesa que
posava la pell de gallina. Sumem-hi la seva naturalitat escènica i ja tenim un
nou i merescut triomf del tenor més desitjat.
David Bösch ofereix
en el seu muntatge una visió menys idíl·lica que Andrea Moses en la producció
berlinesa. El Nürnberg que retrata el decorat de Patrick Bannwart en la
tenebrosa, permanentment nocturna il·luminació de Michael Bauer, és una ciutat
suburbial, on el grup de mestres s’aferra a les seves tradicions i regles (per
això el vestuari de Meentje Nielsen evoca més els anys 50 que l’actualitat?) en
mig d’un entorn tronat i cada cop més violent. En la baralla final de l’acte
segon Beckmesser és apallissat de forma brutal primer per David, després per
una banda armada amb bats i amagada rere caretes de simi que també deixa clar
al sereno qui mana al barri, mentre projeccions de grafitis s’apoderen dels
edificis. El concurs de cant ha esdevingut un mer entreteniment pseudotelevisiu
per a diversió d’un públic abillat amb els típics Lederhosen i faldilles. A aquest món sense sortida arriba un
Walther amb aspecte d’aspirant a estrella del rock (guitarra a la mà, caçadora
de cuir negre) que, després de tot el procés d’aprenentatge amb Sachs, decideix
que el món dels mestres no és per a ell i marxa amb la noia, deixant-los amb un
pam de nas.
El principal
problema de la producció no és pas l’actualització, encara que Bösch no eviti
alguns recursos fàcils (hi ha cotxes i motos, Walther fuma com un carreter, el
taller de Sach és una furgoneta), sinó el desequilibri entre els elements
còmics que el director no defuig –hilarant la serenata de Beckmesser a l’acte
segon en una plataforma hidràulica poc dòcil- amb el tint dramàtic que hi vol
aportar. Dit d’una altra manera, Bösch força sovint la màquina sense que res en
el muntatge justifiqui la direcció que prenen els personatges. I és, justament,
Beckmesser, clau de volta de bona part de les tensions dialèctiques que Wagner
planteja, qui pateix més. Es pot acceptar la pallissa que rep i la seva
aparició a l’acte tercer amb cadira de rodes, a punt d’immolar-se amb benzina
fins que descobreix la cançó que Sachs ha transcrit. Però no és gens creïble el
vestit de lluentons especialment hortera
per al concurs ni, malgrat l’intent previ, el suïcidi final a cop de pistola, a
sobre mal resolt a nivell escènic si es volia sobtar de veritat l’espectador.
Com tampoc està ben resolta la resolució del polèmic discurs de Sachs sobre el
sagrat art alemany: tota l’escena queda coberta de la neu típica de les
pantalles televisives quan no hi ha senyal mentre apareixen projectats detalls ràpids
d’uns dibuixos no sempre fàcils de copsar. A aquest cronista miop li semblaven cap
rapats, però qui sap. A les salutacions finals és veritat que les aclamacions
van cobrir les protestes a l’equip escènic. L’èxit indiscutible va ser per a Petrenko
i les seves hosts.
Fotos: Wilfried
Hösl
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.