Òpera és un terme
que no lliga del tot amb el teatre musical de Louis Andriessen, el compositor
holandès més important de les últimes dècades, però només els obsessionats amb
la taxonomia refusaran gaudir d’espectacles totals com l’últim que ha estrenat.
Theatre of the World es va presentar al
maig a Los Angeles i ara arribava el seu bateig escènic a Amsterdam, dins del
Festival d’Holanda, al Reial Teatre Carré, el mateix escenari on fa 8 anys es
va estrenar l’òpera anterior d’Andriessen, la fascinant La Commedia.
Si aquesta peça
era una relectura singular de Dant, el nou títol pot evocar d’entrada Calderón
de la Barca i el seu Gran teatro del
mundo. De fet, no seria gaire forassenyat qualificar Theatre of the World com un acte sacramental del segle XXI (això sí, sense voluntat moralitzant), amb els
seus personatges al·legòrics envoltant el recorregut espiritual del
protagonista, en aquest cas Athanasius Kircher (1602-1680), jesuïta alemany,
inventor i savi amb no poques dosis d’imaginació. El recargolat llibret en sis llengües
(anglès, alemany, holandès, llatí, italià i espanyol) de Helmut Krausser
presenta un viatge que, sortint de Roma, passa per Egipte, la Torre de Babel i
la Xina, amb Kircher acompanyat per un misteriós noi que resultarà ser el
dimoni. Com era d’esperar, l’ànima del filòsof està en joc, però quan al final
el diable assaboreix el cor del finat, aquest no té pas gust d’ànima. Un epíleg
amb Leibniz, Descartes, Voltaire i Goethe comenta amb ironia la posteritat del
llegat de Kircher.
La intenció d’Andriessen
no és pas biogràfica, ni narrativa en un sentit convencional, per això el
subtítol de l’obra és “Groteske” en 9 escenes. Les coloristes trobades del
protagonista amb una fauna variada de personatges van acompanyades per una
sorprenent varietat d’estils i colors musicals que només de forma episòdica lliguen
amb l’estil minimalista, de sonoritats massives, típic del compositor.
Passatges amb un swing irresistible (les tres bruixes), d’altres d’arrels més
populars (els dos amants) o semibelcantistes (el papa Innocenci XI), i instants
d’una claredat objectiva a la Hindemith s’alternen amb pàgines que no estan
gaire lluny del musical nord-americà (Sondheim em va venir al cap en algun
moment). La barreja és menys dispersa del que sembla sobre el paper, perquè,
tot i els girs sorprenents, Andriessen desplega una fantasia desbordant dins d’un
marc formal ben cohesionat. Així, la fanfàrria inicial per a trombó reapareix,
amb transformacions diverses, en diversos moments, mentre que les aparicions
regulars de la monja i poetessa mexicana Sor Juana Inés de la Cruz, amb qui
Kircher es cartejava, ancoren de forma evocadora la partitura.
En aquesta última
funció, diumenge 19, problemes tècnics van impedir el funcionament dels sobretítols,
complicant la comprensió de l’obra. Tampoc és que la posada en escena de Pierra
Audi clarifiqués molt les coses, però el director de l’Òpera Nacional d’Holanda
(una de les companyies més imaginatives del continent) sol ser més inventiu
quan menys ha de seguir un fil narratiu tradicional, com aquí era el cas. El
propi espai del Teatre Carré marcava la proposta escènica, amb una part central
circular on s’erigia una gran Torre de Babel envoltada de tombes, i un escenari
al fons sobre el qual es projectaven els vídeos –intrigants, inquietants i
surrealistes- dels Quay Brothers, dos bessons nord-americans a l’avantguarda
del cinema d’animació. Llàstima que, des de la meva butaca, la torre amagava
unes projeccions no sempre prou nítides. Els exagerats vestits de Florence von
Gerkan subratllaven el to grotesc del conjunt.
Per la part
posterior de l’escenari deambulava, dins del marc d’un quadre mòbil, Sor Juana
Inés, encarnada per Cristina Zavalloni, musa vocal d’Andriessen gràcies a un cant
punyent i expressiu (malgrat un castellà millorable). Tanmateix, el gran tour
de force, vocal i físic, el va realitzar Leigh Melrose com a Kircher, entregat
sense reserves a la causa i sense por a cantar de forma plana, sense vibrato
(orquestra i cantants estaven amplificats). Un dels moments més màgics és l’evocació
de la música, cap al final de l’obra, amb el seu corresponent contrapunt irònic
quan recorden a Kircher que ha inventat instruments mecànics que només saben
fer música sense melodia. L’impecable repartiment també comptava amb Lindsay
Kesselmann com a un diabòlic nen que va guanyar en intensitat al llarg de la
funció, Marcel Beckmann com a un ridícul Innocenci XI, els acaramel·lats amants
de Martijn Cornet i Nora Fischer, el sonor Carnifex (el botxí) de Mattijs van
de Woerd i l’actor Steven van Watermeulen com a factòtum i adlàter del dimoni.
Escampat en un lateral, el magnífic conjunt Asko/Schönberg, sota les ordres d’una
altra patum de la música holandesa, Reinbert de Leeuw, va negociar amb
seguretat i virtuosisme tots els girs inesperats de la partitura. Una estrena
apassionant.
Fotos: Ruth Walz
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.