La collita
contemporània de Salzburg als últims anys ha estat més favorable fins ara a les
recuperacions que a les estrenes. Amb la premiere
de The Exterminating Angel, la
tercera òpera de Thomas Adès, la
balança s’ha inclinat cap a l’altra banda, assegurant, a més, un nou èxit a la
carrera triomfal del compositor britànic que, a 45 anys, es referma com una de
les veus creatives més atractives de l’actualitat.
Adès ha trigat
anys en materialitzar la seva fascinació per El ángel exterminador, film mexicà del 1962 de Luis Buñuel, i
transformar-lo en òpera. El repte no era fàcil, no només per les relacions
complexes entre cinema i òpera, també per les característiques de la cinta del
genial director aragonès. El llibret de Tom Cairns condensa, com era lògic
esperar, la trama i els personatges, tot mantenint el mateix canemàs
argumental. Un grapat de personatges de bona societat assisteixen, després
d’una representació operística, a un sopar a casa dels Nobile. Per motius
inexplicables, després de la fugida dels criats, cap d’ells serà capaç
d’abandonar l’habitació on es troben, tot i que les portes estan obertes.
Comença una espiral de caos i degradació, on totes les màscares cauen sense
miraments i les relacions s’animalitzen fins a un alliberament més il·lusori
que real.
La música d’Adès
amplifica l’horror que s’amaga rere aquesta situació absurda, impossible d’encotillar
amb criteris racionals i subratllada per l’ús d’estructures repetitives. El seu
estil funciona com un prisma distorsionador de referències i influències
diverses cohesionades per la seva personalitat sonora, amb un llenguatge
suggestivament colorista. A The
Exterminating Angel l’autor incorpora recursos com les campanes que
retrotrauen a rituals eterns i immutables, els tambors associats a la Calanda
del cineasta o el so sinuós, irreal de les ones Martenot com a encarnació del
misteriós àngel que plana sobre els personatges.
L’estructura de
la partitura sembla massa disgregada als actes primer i segon, malgrat moments
ben resolts com la doble entrada dels convidats a la mansió (amb música quasi
idèntica, modificada amb subtilesa). Però a l’acte tercer l’interès es dispara
ja amb tots els personatges immersos en el caos: Adès el retrata millor que no
pas el camí que porta cap a ell. En aquest acte tercer el compositor també
aconsegueix un lirisme concentrat i penetrant i signa passatges captivadors: l’escena
del deliri de Leonora Palma (una Anne Sofie von Otter ben sucosa), amb la visió
de la mà que Adès converteix en un solo de guitarra aflamencada; el preciós duo
dels dos amants que decideixen suïcidar-se (impecables Ed Lyon i Sophie Bevan),
un oasi enmig de l’infern; la cançó de bressol que Silvia de Ávila dedica a un
xai mort (magnífica Sally Matthews); o el cant brillant de la soprano
estratosfèrica (una espectacular Audrey Luna) que aconsegueix alliberar els
personatges. Només que aquest alliberament du a un nou loop sense sortida que
Adès vesteix, no sense ironia, amb una xacona sobre el Libera me de la missa de difunts. La presó, aquest cop, és el propi
teatre, i els presoners, tots nosaltres, mentre la música no s’acaba pas, només
es dissol.
Com en tota
estrena, la prova del cotó és si tinc ganes de tornar a veure l’òpera en
qüestió i la resposta és rotundament afirmativa. Ara bé, en un altre muntatge?
Una producció més realista no faria més xocant la caiguda dels personatges?
Potser sí, en tot cas, a més del llibret, Tom Cairns va signar una posada en
escena eficaç, presidida per un gran arc sobre una estructura giratòria
(decorat i vestuari eren de Hildegard Bechtler). Si els xais de veritat eren més
convincents que l’ós de mentida –aquest any hi ha hagut força animals a escena
a Salzburg-, Cairns aconsegueix que no ens perdem davant la profusió de
personatges, i també aconsegueix que els efectes especials (la mà, el vol del
director d’orquestra per violar una de les convidades) funcionin bé.
Adès, a més de
esplèndid compositor, és també un magnífic pianista i director d’orquestra, i
ell mateix es va posar al fossat de la Haus für Mozart al capdavant de la
precisa Simfònica de l’ORF de Viena. L’ampli repartiment, britànic en la seva
majoria, havia d’afrontar una escriptura vocal que tendeix de forma obsessiva,
però no gaire còmoda, cap a l’agut. La més afectada va ser el paper de Leticia
Maynar (la soprano), cosina germana en l’estratosfera (mis i fas sobreaguts a
dojo) de l’Ariel de The Tempest del
mateix Adès. Com a Viena en aquesta òpera, Audrey Luna s’hi va enfilar amb una
facilitat astoradora. L’equip vocal reunia diferents generacions de cantants, amb
veterans il·lustres com Thomas Allen (un xic desaprofitat com a director d’orquestra),
John Tomlinson com al doctor que intenta ser la veu de la raó (però com crida i
desafina, pobre) i una impagable Von Otter. Els Nobile, la parella d’hostes,
van suar la cansalada per la tessitura, si bé Charles Workman es va anar
centrant durant la representació, mentre que Amanda Echalaz, tot i atacar amb
vigor grans salts intervàlics, va sonar més inflexible. De la parella de
germans incestuosos, millor la Silvia de Sally Matthews que el pàl·lid
Francisco de Iestyn Davies; anecdòtic Señor Russell (el primer en morir) de
Sten Byriel, i remarcables Frédéric Antoun com a Raúl i David Adam Moore com a
Coronel. Ara bé, per calidesa i consistència vocal, la interpretació més
emotiva va ser la de Christine Rice com a Blanca. Una molt bona estrena, en
resum, ara caldrà veure què fa Stephen Sondheim a partir del mateix material.
[Parts d’aquest
article van aparèixer al diari ARA del 7 d’agost]
Fotos: Monika
Rittershaus
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.