“Potser ens
trobarem de nou en un món millor”. Així es va adreçar Richard Strauss als
músics de la Filharmònica de Viena durant els assajos al Festival de Salzburg de
Die Liebe der Danae, no debades el
món estava en ple conflicte. L’obra no va poder anar més enllà de l’assaig
general, el 16 d’agost de 1944, arran de la declaració de guerra total per part
de Hitler. L’última òpera estrenada del compositor alemany veuria la llum,
finalment, a l’edició del 1952 del festival, ja mort Strauss, però segueix sent
una raresa fins i tot allà on va néixer. Només hi va tornar al 2002, i ara en
una nova producció musicalment enlluernadora.
Aquesta “heitere Mythologie” (alegre mitologia)
és un bon compendi de l’estil operístic de Strauss, però sense novetats
rellevants ni la transcendència emotiva de Capriccio.
Hi ha pàgines esplèndides, una combinació d’efectes orquestrals que són pura
alquímia sonora, elements d’una lleugeresa a la Rosenkavalier, línies vocals per a la soprano protagonista que suren
de forma extàtica, però també molt de farciment, resolt, això sí, amb ofici.
Part de la culpa pot ser del llibret verbós de Joseph Gregor, tot i que Joseph
von Hofmannsthal, responsable de la idea original, també tendia a la profusió
textual. La trama combina de forma enginyosa dos mites: el de Danae seduïda per
Jupiter en forma de pluja d’or, i el del rei Mides que transforma en or tot el
que toca. A Danae li falta la música transformadora de Daphne (també amb
llibret de Gregor), però aquí qui es transforma és un resignat Jupiter,
derrotat en la tria entre or i amor, encara que sigui amb un mortal de nou
pobre.
Les febleses de
la partitura van quedar del tot oblidades, perquè pocs cops haurà sonat aquesta
música de forma tan captivadora com en mans de Franz Welser-Möst, director que
crec encara està infravalorat en alguns cercles. A Zuric, on va ser titular, va
fer coses memorables (una Die Frau ohne
Schatten espaterrant, per exemple), així com a Salzburg, sense anar més
lluny, una preciosa Rusalka amb l’Orquestra
de Cleveland al fossat, orquestra que, després d’haver-la escoltat aquest
passat gener, entenc perquè alguns consideren la millor d’Estats Units. Esclar
que a Die Liebe der Danae el director
austríac tenia a la seva disposició una Filharmònica de Viena gloriosa, que no
coneixerà gaire l’obra, però sí l’estil. Ras i curt, va ser un desplegament de
màgia sonora inoblidable: només el diminuendo de l’acord final de l’acte primer
ja va valer un imperi. Welser-Möst va signar una lectura sense cesures, d’una
continuïtat admirable, àgil, amb el discurs sempre cap endavant, salvant així es
desigualtats de la partitura, amb gradacions impecables i, com a experimentat
director de teatre que és, sense mai forçar les veus.
Després de
debutar com a Mariscala amb Welser-Möst, Krassimira Stoyanova es tornava a
posar a les seves mans com a una Danae de tons platejats, aguts puríssims i
cant sempre d’una elegància exquisida. Una veu més carnosa no hagués estat
sobrera, però els únics retrets venen del fet que la soprano búlgara sol ser un
pèl freda, amb un fraseig més calmat que apassionat. Fos com fos, una
interpretació més que notable d’un paper ni fàcil ni curt, i l’element més
destacat d’un repartiment molt homogeni. Com tots els papers de tenor
straussians, Midas és ben incòmode. Gerhard Siegel, sortint dels papers de
caràcter habituals, el va afrontar amb valentia i força encert. Tomasz
Konieczny va ser un Jupiter també coratjós, malgrat una veu un punt engolada, sobretot
en les primeres intervencions, i si les forces van arribar justes a la gran
escena final, el baríton polonès va saber modular amb encert el seu cant. Wolfgang
Ablinger-Sperrhacke va ser un Pollux divertit, no sempre audible, mentre que
Norbert Ernst era un Merkur tot suavitat. Tot i que les seves intervencions són
un xic allargassades, hi va haver un bon quartet de reines seduïdes per Jupiter
(Mária Celeng, Olga Bezsmertna, Michaela Selinger i Jennifer Johnston) i de
reis amb qui estan casades (Pavel Kolgatin, Andi Früh, Ryan Speedo Green i
Jongmin Park), així com una correcta Xanthe (Regine Hangler).
Nom habitual a
Salzburg, Alvis Hermanis és un director d’escena sorprenent en el sentit que
cap dels muntatges que l’he vist s’assembla de res. Hermanis ha defugit tota
lectura o interpretació de les possibles ressonàncies del text o de les seves
relacions respecte les terribles circumstàncies que van envoltar la gènesi de l’òpera,
i ha preferit una il·lustració en clau de conte oriental. Les mil i una nits es
van donar la mà amb l’art déco i els deliris coloristes dels vestuaris de Léon
Bakst per als Ballets Russos de Diaghilev, com evidenciaven els turbants
descomunals dissenyats per Juozas Statkevičius. El decorat, del mateix
Hermanis, es basava en una piràmide esglaonada davant un mur amb una obertura
superior, sobre el qual es reproduïen motius geomètrics típics de l’art
islàmic. Per descomptat, no falten elements daurats, sobretot una dotzena de
ballarines per al somni de la pluja d’or de Danae que no desentonarien en un
anunci de cava. La presència regular d’aquestes ballarines no sempre va ser
convincent, però al menys van servir a Hermanis per disfressar una acció
estàtica.
El director letó
no té por de caure en el kitsch ornamental, com l’aparició de Jupiter dalt d’un
gegantí elefant de mentida mostrava. La importància que Hermanis atorga a les
catifes no troba tota la justificació, per dir-ho d’alguna manera, fins a l’acte
tercer on, en un encertat contrast, tot és blanc. Danae és una teixidora d’estores,
com les ballarines ara tapades amb un fantasmal burca. Per a que no oblidem l’ofici
de Midas abans de la seva habilitat per canviar les coses en or, tenim un ase,
aquest sí que de veritat, passejant-se per l’escenari del Grosses Festspielhaus.
Ben mirat, Hermanis explica amb nitidesa la història, fins a la imatge final
que sintetitza el triomf de la fidelitat, de la humanitat senzilla per sobre
dels atractius del luxe i l’or. Tot i que d’or, en aquesta representació, només
van ser Franz Welser-Möst i la Filharmònica de Viena.
Fotos: Monika
Forster / Michael Poehn
[Parts d’aquest
text van aparèixer al diari ARA del 7 d’agost]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.