Una producció com
la de Parsifal, després de l’horror
de Tristan und Isolde, era com un
bàlsam, tot i que, en el fons, tampoc era per tirar coets. El nou muntatge de
Bayreuth 2016 no ha estat exempt de polèmica, primer, ja fa dos anys, al
prescindir de Jonathan Meese com a responsable escènic (el projecte, deia el
festival, era inviable a nivell econòmic), i aquest mateix estiu, de forma més
sonada, per la marxa, amb els assajos ja en marxa, del director musical, Andris
Nelsons, per motius no explicats que han generat tot de rumors (sobretot,
ingerències de Christian Thielemann, adorat i totpoderós director musical del
festival). Bayreuth segueix sent un drama dins i fora de l’escena.
No ho tenia fàcil
Uwe Eric Laufenberg, el director d’escena, perquè les dues produccions
anteriors a Bayreuth de l’última òpera de Wagner van deixar una petja
inesborrable, ja fos la caòtica instal·lació artística de Christoph
Schlingensief que tothom vol oblidar, o la brillantíssima lliçó magistral sobre
la història d’Alemanya de Stefan Herheim que tothom vol recordar. Laufenberg ha
optat per una reflexió sobre el paper de la religió en el convuls món actual,
situant la trama en una atrotinada església cristiana al bell mig del Pròxim
Orient, com explicita un vídeo durant la música de la transformació. Allà viu
una comunitat de monjos, acollidora de refugiats entre mig de soldats que s’hi
passegen sense solta ni volta, una comunitat encapçalada per un Amfortas
convertit en un sòsia de Jesucrist, amb corona d’espines i estigmes que deixen
anar la sang que beuen els seus germans de congregació. No és estrany que
Parsifal, retratat de forma infantil, no entengui res.
Ja adult i
convertit en soldat, arriba a l’acte segon al cau de Klingsor, personatge
tèrbol amb una col·lecció de creus que voreja el fetitxisme. Les joves amb xador
que reben l’heroi esdevenen odalisques d’un sensual hammam, presidit per una
Kundry la relació de la qual amb Klingsor no queda pas clara. Calia, però, que
Amfortas es passegés per escena per recordar a Parsifal la seva ferida? El jove
resisteix totes les temptacions, torna a vestir-se de soldat i trenca la llança
per convertir-la en una creu rere la qual marxen els seus companys d’armes.
És vestit de
milicià com Parsifal torna a una església ara en ruïnes reivindicades per una
natura exuberant, amb noies nues incloses sota l’aigua durant la música de
Divendres Sant, mentre una anciana Kundry té cura d’un Gurnemanz en cadira de
rodes. A l’última escena, cristians, jueus i musulmans comparteixen sostre i
refugi, i als quals Parsifal aporta una redempció curiosa: tots deixen els seus
símbols respectius en el taüt de Titurel, barrejant-se mentre sonen els darrers,
salvífics compassos de la partitura amb els llums de sala oberts per fer
partícip el públic d’aquesta comunió. Inici d’una era postreligiosa? El triomf
de la natura per a una humanitat ja no dividida per credos? I qui és la
misteriosa figura que, durant tota l’òpera, ha estat asseguda d’esquena al
públic, dalt la cúpula que presideix el decorat de Gisbert Jäkel? La seva mort
al final, és un senyal de la mort de Déu? O és el propi Wagner qui exhala el
darrer sospir? El rostre del compositor apareix en el vídeo de l’interludi de l’acte
tercer, un element que recorda el muntatge de Herheim. Esclar que al temple de
Bayreuth, déu i Wagner són la mateixa cosa. No és un muntatge rodó però té
marge per evolucionar.
Hartmut Haenchen tampoc
ho tenia fàcil, amb pocs dies d’assajos disponibles, la qual cosa no li va
impedir intentar deixar petja, començant per dur el seu propi material d’orquestra
amb indicacions del mateix Wagner. El veterà director va conduir una versió
equilibrada i fluïda, sense pompositats feixugues ni misticismes boirosos, que
només a l’acte segon va decaure en tensió de forma acusada. El cor, amb l’orquestra,
l’autèntic puntal artístic de Bayreuth, va estar impressionant de potència en
les imprecacions a Amfortas de l’acte tercer. Sens dubte, l’any vinent Haenchen
podrà signar una versió encara més arrodonida.
Qui més canta va
ser el més destacat del repartiment, Georg Zeppenfeld, encara millor que com a
Marke, ara un Gurnemanz de veu vellutada, fraseig primmirat, sentit impecable
del text i legato miraculós. Amb la seva coneguda blancor vocal, Klaus Florian
Vogt va encarnar un Parsifal de dolços accents que contraresta amb una
musicalitat irreprotxable els possibles retrets dels que preferirien un
instrument més fosc. Elena Pankratova va aportar a la seva Kundry uns aguts
espectaculars allà on moltes mezzosopranos pateixen, en una interpretació, no
obstant, convincent a mitges. Si en l’acte primer semblava com si la tessitura
li anés una mica incòmoda (aquí rai), a l’acte segon la seva veu més brillant
que carnal no va expressar la seducció inherent del personatge. Ryan McKinny va
ser un Amfortas de físic atlètic que, a sobre, va cantar molt bé, amb una veu
rugosa i de notable presència per palesar el dolor i l’angoixa del personatge.
El Titurel contundent (res de velles glòries gastades) de Karl-Heinz Lehner i
un bon Klingsor, Gerd Grochowski sense, tanmateix, el verí ideal (tampoc el
tenia la batuta) completaven el cast principal. Un bon, ja que no un gran, Parsifal. Motiu suficient com per tornar
l’any vinent al festival, junt amb els nous Meistersinger
de Barrie Kosky i l’últim any del Ring
de Frank Castorf? Encara no ho sé pas.
[Parts d’aquest
text van aparèixer al diari ARA del 4 d’agost]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.