Cada espectador
decidirà, atenent al seu criteri i tenint en compte les recents estretors de
programació del Liceu, si presentar tres cops en 8 anys el mateix muntatge és
poc o massa. En la valoració influirà, a banda de l’opinió sobre la producció
de Le nozze di Figaro que Lluís
Pasqual va estrenar el 2008 i que ara torna a estar en les mans reposadores de
Leo Castaldi, les bondats de la versió musical en el seu conjunt. La collita
2016 ha estat bona, ja que no excepcional, a causa d’alguns desequilibris en el
repartiment i en la batuta.
Repescat de
l’edició prínceps, Kyle Ketelsen tornava evidenciar, com en el Leporello que va
interpretar en el seu debut liceista, que els criats mozartians li proven. Veu
rotunda i plena, fraseig sempre esmolat i intencionat, agilitat escènica (fins
i tot quan se li va escapar la pilota a “Aprite
un po’ quegli occhi”), aquest Figaro es va encarar de forma formidable
contra els abusos del seu senyor sense perdre la ironia. Pescada a darrera
hora, la Comtessa d’Almaviva d’Anett Fritsch (es va assabentar tot el públic de
l’estrena que era ella? No es va fer cap avís i el full de sala no l’esmentava)
va ser una de les major alegries de la funció, gràcies a una veu cremosa i una
línia de cant de noblesa immaculada que va convertir les seves dues àries en
dos moments àlgids de la vetllada. Anna Bonitatibus va fer una creació
entendridora de Cherubino, trobant matisos insospitats a l’enamoradís patge,
malgrat una veu un xic petita per a les dimensions del Liceu. La mezzosoprano
italiana va dur a l’extrem la llicència que la batuta va oferir als embelliments
amb un “Voi che sapete” al límit de
l’alambinament.
La resta del
repartiment va mantenir un to correcte i prou, començant per Gyula Orendt, Comte
d’Almaviva poc amenaçador, sense suficient punch vocal, mentre que la veu de
soubrette, tendint a àcida, de Mojca Erdmann és qüestió de gustos (ras i curt,
a mi no m’agrada pas gaire). Com a Susanna, va estar millor en els dos últims
actes, tot i que es pot aspirar a un “Deh
vieni, non tardar” més seductor. Maria Riccarda Wesseling, com José Manuel
Zapata, es va quedar, com és habitual, sense ària, una llàstima atesa la
consistència de la Marcellina de la primera, no tant pel Basilio exageradament
bufonesc del segon. Valeriano Lanchas va ascendir d’Antonio a Bartolo amb resultats
discrets, similars als de Roberto Accurso en el primer paper, mentre que Rocío
Martínez va ser una Barbarina de timbre blanquinós, tancant amb eficàcia el
repartiment Vicenç Esteve Madrid com a Don Curzio.
Com en el Macbeth d’inauguració de temporada, va
ser de nou el fossat qui va ser en part responsable d’una representació poc
espurnejant, subratllant, de passada, el rol cabdal, no sempre prou assumit,
que la direcció musical té en el ritme dramàtic d’una representació. La lectura
de Josep Pons d’aquesta joia mozartiana va ser ben amorosida, ressaltant
innúmers detalls de la partitura, sobretot per part d’una fusta acaronadora.
L’atenció del titular del Liceu, tanmateix, semblava més centrada en
l’orquestra que en l’escenari i l’ímpetu teatral de l’obra se’n va ressentir,
en especial en uns dos primers actes que amb prou feines van aixecar el vol i
en uns finals de número massa sovint estovats.
L’elegància un
punt freda del decorat de Paco Azorín i el vestuari chic de Franca Squarciapino (no tant la il·luminació erràtica
d’Albert Faura) van ser un bon marc per a una comèdia dissenyada amb nitidesa
per Pasqual, amb una clara exposició de les constants entrades i sortides,
anades i vingudes, dels personatges que evitava la confusió a què la trama
convida. Es tracta d’una producció que, sense descobrir-nos res de nou (ni
subratllar res de rellevant) sobre l’obra rutlla en conjunt força bé, encara
que el traç sembli ara més gruixut que 8 anys enrere. Potser la producció ja ha
esgotat la seva vida útil, però de Le
nozze di Figaro és impossible cansar-se’n.
[Versió ampliada
del text publicat el 9 de novembre al diari ARA]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.