La vida de l’operòman errant té els seus
petits ensurts. El cronista anava cap a la Metropolitan Opera de Nova York per
veure Javier Camarena i Diana Damrau en I
puritani de Bellini i vet aquí que la formidable soprano alemanya va
cancel·lar per malaltia. Superat el disgust inicial, aquesta baixa al menys
permetria escoltar per primer cop en directe una veu en clara ascensió, Pretty
Yende. La jove cantant sud-africana tenia al seu favor no haver d’integrar-se
en una producció complexa, però hom poc esperava trobar-se aital apoteosi de la
caspa escènica.
A diferència de Rusalka, I puritani no
deu estar en els plans de Peter Gelb de recanvi de muntatges. La que encara s’arrossega
per l’escenari del Lincoln Center és una producció del 1976 signada al seu
moment per Sandro Sequi i reposada ara per Sarah Ina Meyers, de qui es pot
dubtar que es guanyés el jornal. Aquest muntatge va ser un retorn al passat més
tronat per contemplar una successió de postals de coloraines amb vestuari d’època
i decorat sense gaire imaginació (i amb tots els canvis d’escena a l’acte
primer). Això no va ser el pitjor, més lamentable va ser una direcció escènica
de vergonya aliena, amb el cor palplantat com estaquirots i moments
involuntàriament còmics, com Arturo amagant-se dels soldats a l’acte tercer.
L’única justificació possible per a
produccions d’aquesta mena és per servir d’aparador de talents vocals fora
mida, com Joan Sutherland i Luciano Pavarotti fa 40 anys. La collita 2017 va
tenir la millor defensa amb Javier Camarena, excepcional Arturo. No es tracta
només de l’espectacularitat del registre agut, sense les tensions subjacents
que a vegades evidencia Juan Diego Flórez (nota al marge, vaig veure aquesta
funció el mateix dia que el peruà actuava al Palau de la Música). A més, el
timbre del tenor mexicà és més càlid, amb més dosis de mel i sucre. No, el que
fascina del tot és que Camarena canta bonic, molt bonic, amb un art extraordinari
de les gradacions, de les llums i les ombres, de les mitges veus més delicades,
variant amb un gust deliciós les represes. I, per què negar-ho, els moments
punta –“A te, o cara”, el duo de l’acte
tercer amb Elvira, “Credeasi, misera”-
van ser apoteòsics.
Pretty Yende va ser una Elvira d’impecables
credencials de lírico-lleugera, amb una veu, tot i que un xic petita per a les
immensitats del Met, ben col·locada i netíssima en agilitats i sobreaguts, així
com amb un bon arsenal de pianíssims flotants. La caracterització per força va
ser esquemàtica (massa infantiloide per al meu gust) i la dicció no sempre prou
esmolada, però l’entesa amb Camarena va ser bona i, com ha de ser, l’escena de
la bogeria va despertar l’entusiasme del públic. La resta del repartiment va
estar molt per sota, fins i tot un cantant remarcable com Luca Pisaroni,
elegant però de veu massa clara per a Giorgio.
Molt pitjor va estar Alexey Markov com a un Riccardo
insofriblement engolat que a l’acte segon va patir seriosos problemes (flegmes?
Una indisposició sobtada?). Tant ell com Pisaroni van passar el mal tràngol amb
professionalitat, però l’exaltat “Suoni
la tromba” va tenir l’efecte de la pólvora mullada. La direcció de Maurizio
Benini va ser erràtica, per no dir caòtica, amb temps que oscil·laven sense
motiu (quan li agafaven presses, es passava de voltes) i un fraseig pedestre.
Sort de Camarena!
Epíleg
Nova York, per descomptat, és molt més que el
Met i l’oferta cultural és inabastable. L’excursió hivernal va aportar altres
alegries, com una sensacional Patètica de
Txaikovski amb Semyon Bychkov i una Filharmònica de Nova York en plena celebració
del seu 175 aniversari, i dues propostes al Carnegie Hall: Jordi Savall i
Hespèrion XXI al Zankel Hall (la preciosa sala de cambra) amb un repertori per
a conjunt de violes a l’Europa a cavall dels segles XVI i XVII, i Pablo
Heras-Casado amb la seva Orquestra de St. Luke’s i el sòlid cor Musica Sacra en
un efectiu Ein deutsches Requiem de
Brahms precedit sense pausa per l’emotiva Musique
funèbre de Lutoslawski. I qui diu Nova York, diu Broadway. Dues
recomanacions: un sorprenent Jake Gyllenhaal en aquesta obra mestra absoluta de
Sondheim que és Sunday in the Park with
George (“Sunday” és d’aquelles
peces que sempre em posen la pell de gallina), i Natasha, Pierre and the Great Comet of 1812, originalíssima
adaptació de (part) de Guerra i pau per
un compositor, Dave Malloy, de qui des de ja mateix m’apunto el nom.
Fotos: Marty Sohl / Metropolitan Opera
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.