A l’Òpera de Zuric Calixto Bieito va estrenar
fa quatre anys un dels seus muntatges més apocalíptics, Die Soldaten de Zimmermann (la temporada vinent es podrà veure al
Real de Madrid), i aquest curs hi ha presentat una altra proposta colpidora, L’àngel de foc de Prokófiev, que li ha
permès retrobar-se amb Gianandrea Noseda, el director amb qui va estrenar, el
1999 a Peralada, la seva producció més viatgera, Carmen.
Història de visions angèliques, possessions
demoníaques, exorcismes i màgia negra, L’àngel
de foc és l’òpera més radical de Prokófiev, no estrenada, tanmateix, fins
al 1955, després de la mort del compositor rus. Per a Bieito, és la història
d’una ànima trencada, la de Renata, atrapada en el laberint dels seus traumes.
Traumes que el decorat de Rebecca Ringst, reforçat per les projeccions de Sarah
Derendinger, visualitza de forma brillant: una gran estructura giratòria, un
cub amb diversos nivells i espais que representen la psique fragmentada de
Renata, dins dels quals Bieito mostra retalls d’un passat marcat pels abusos,
peces d’un puzle dolorós on no hi ha àngels ni dimonis, només éssers humans
fent (o deixant intuir que fan) coses terribles, com un ancià en una habitació
infantil, un ginecòleg sanguinolent, un grapat d’homes madurs amb intencions
gens netes, o dones gens comprensives.
I com a fil conductor, una bicicleta, vestigi
d’una infantesa perduda que el vestuari d’Ingo Krügler situa cap als anys 70
(la mateixa època de la infantesa de Bieito, i un temps recurrent en els
muntatges d’un director que creu que la pàtria és, justament, la infantesa). El
decorat, magníficament il·luminat per Franck Evin, es va esmicolant a mesura
que Renata cada cop és menys capaç d’assumir la feixuga càrrega que arrossega, una
víctima culpabilitzada per l’entorn, fins que es disgrega del tot i la
bicicleta acaba en flames, com l’àngel de foc que buscava desesperadament.
Als últims anys Bieito ha trobat en Ausrine
Stundyte la còmplice perfecta per dur fins a les últimes conseqüències les
seves propostes. Veu poderosa, més aspra que no pas vellutada, però amb un
inclassificable atractiu, gran flexibilitat i resistència quasi sobrehumana en
una part extenuant (més en una representació sense pausa), Stundyte és capaç
dels esclats més ferms i dels detalls més delicats (com acaronava el nom de
Madiel, l’àngel anhelat). Però no només la cantant impressiona, l’actriu té una
varietat de recursos inusitada (el seu rostre era un veritable sismògraf
emocional, registrant els canvis més extrems amb una precisió esbalaïdora). Ras
i curt, la soprano lituana va ser una escruixidora Renata.
Similar desgast d’energia física i vocal el va
oferir Leigh Melrose, esplèndid com a Ruprecht, el soldat que, tot i els seus
propis traumes, entra en el laberint de Renata per intentar, sense èxit, ajudar
aquesta dona-nena a qui han robat la capacitat d’estimar. La tensió quasi
animal entre els dos aportava una càrrega extra a les seves escenes conjuntes,
i el baríton britànic també va saber retratar amb encert la creixent desesperança
del personatge després que la trobada amb Renata semblés apaivagar els seus
fantasmes. Al costat d’aquestes dues encarnacions majúscules, la troupe de l’Òpera de Zuric va aportar el
gruix d’un repartiment sense baules febles, ja fos l’hostalera de Liliana
Nikiteanu, la vident d’Agniezska Rehlis, el Faust de Stanislav Vorobyov o l’amenaçador
Inquisidor de Pavel Daniluk, mentre que en el doble paper d’Agrippa i
Mephistopheles Dmitry Golovnin va desplegar una trompeteria impactant. No ens podem
oblidar de l’actor Ernst Alisch, habitual dels muntatges de Bieito, com la
provecta figura inquietant que habita en els records dolorosos de Renata.
Els anys que Gianandrea Noseda va passar com a
assistent de Gergiev al Mariinsky segurament li han donat una familiaritat amb
el repertori rus que altres batutes occidentals no tenen. El director italià
abordava per primer cop aquesta partitura extrema, brutal, una orgia orquestral
(no debades Prokófiev va transformar part del seu material en la Simfonia núm.3), de la qual Noseda accentua
tant la salvatgia com la seva bellesa fantasmagòrica. Una música que, en els
moments més al·lucinògens, fa por, a anys llum del llenguatge que el compositor
rus empraria, de grat i per força, en el seu retorn a la URSS. Noseda va treure
un òptim rendiment de la Philarmonia Zürich, de fet, escoltar les explosions
del conjunt en un teatre de dimensions mitjanes com el suís és tot un
espectacle, tot i que també és cert que l’italià no va tenir gaire pietat dels
cantants (l’escena d’Agrippa va ser un terrabastall eixordador, dit sigui en el
millor dels sentits). Noseda parlava seriosament al programa de mà quan
esperava que algú no pogués dormir després de la funció.
Fotos: Monika Rittershaus
[Versió ampliada del text publicat l’11 de
maig al diari ARA]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.