El llenguatge teatral de Calixto Bieito s’ha
anat depurant amb el temps, la qual cosa no implica en absolut que el director
català hagi abandonat la mirada crua i directa als racons més foscos de l’ànima
humana. La forma pot buscar menys la confrontació (tot i que les ànimes càndides
sempre trobaran excuses per escandalitzar-se), el fons continua essent
implacable. Un bon exemple és la nova producció de Die Gezeichneten de Franz Schreker, amb la qual Bieito ha tornat a
un dels seus feus a Alemanya, la Komische Oper de Berlín.
La forma com Bieito ens posa en antecedents
durant el sumptuós preludi orquestral és digna d’un mestre de l’escena. Un
adult segueix un nen a distància, sense atrevir-se a atansar-se, quan de cop,
tot un grapat d’infants l’envolten per fer-li un regal: un nino vestit igual
que l’objecte del seu desig, una joguina que l’acompanyarà al llarg de tota
l’òpera. Sense necessitat de mostrar detalls escabrosos, donant les pistes
justes a l’espectador, el director ens revela l’horror de la pedofília que
s’amaga rere el protagonista i la resta de personatges que l’envolten.
Estrenada el 1918, Els estigmatitzats (Els marcats seria una altra traducció
plausible) és un dels títols més significatius d’un compositor que al seu
moment va ser considerat el principal rival de Richard Strauss als escenaris
operístics germànics, la carrera del qual va quedar truncada quan els nazis el
van incloure en el sac de la “música degenerada”. Schreker moriria el 1934 i
després de la Segona Guerra Mundial cauria en l’oblit més absolut fins que, a
les acaballes del segle XX, la seva música, com la d’altres contemporanis
prohibits, va tornar a la circulació. Com era el seu costum, Schreker va
escriure un llibret en el qual, rere l’ambientació en la Gènova renaixentista,
s’amaguen les pulsions de la Viena del canvi del segle XIX al XX que Freud va
disseccionar. Traumatitzat per la seva lletjor, Alviano sublima el seu anhel d’amor
en una illa paradisíaca, Elysium, on, d’amagat seu, els nobles de la ciutat
s’entreguen a les passions sexuals més salvatges. El líder d’aquests, l’impetuós
Tamare, és l’altre vèrtex d’un triangle que completa Carlotta, pintora
malaltissa capaç de copsar l’ànima del retratat i que aconsegueix trencar la
cuirassa protectora d’Alviano.
Bieito transforma la deformitat física
d’Alviano en deformitat moral, la pedofília que comparteix amb la resta de
protagonistes masculins. Amb alguns dels seus col·laboradors habituals (Rebecca
Ringst al decorat, Ingo Krügler al vestuari, Franck Evin a les llums), el director
crea un marc neutre que dona més força pertorbadora a uns vídeos (Sarah
Derendinger) que, si en el primer acte mostren majoritàriament rostres de nens,
en el segon se centren en adults en moviment i cara en tensió (no costa gaire
imaginar-ne les raons). Carlotta ofereix a Alviano l’única possibilitat de
redimir-se del seu terrible secret, possibilitat il·lusòria, perquè en el clímax
del seu duo la jove es treu la granota de pintora per revelar a sota el mateix
abillament que el nen amb el qual somia el protagonista. Només queda lloc per a
la catàstrofe final en un Elysium bastit al voltant d’estructures metàl·liques
amb llums de neó que Alviano ha omplert de joguines, com el trenet d’ominós
periple o el gran os que arrossega Carlotta. A l’acte tercer, justament, és
quan la direcció de Bieito corre cert risc de dispersió. Per què Carlotta apareix
ballant compulsivament amb perruca pèl-roja? Tampoc s’entén gaire que sigui
ella la que mati Tamare, però la conclusió, com ha de ser, glaça el cor, amb
Alviano, després del col·lapse de Carlotta, sol i desvalgut, abraçat al seu
nino.
En Ausrine Stundyte, Bieito ha trobat la
còmplice perfecta, una cantant amb uns dots d’actriu fenomenals (quina mirada
més pertorbadora) i una veu dúctil i expressiva, una intèrpret que s’entrega
sense reserves al servei d’una Carlotta felina i ferida alhora: la relació
submisa amb el seu pare, Lodovico, un efectiu Jens Larsen, no deixava dubtes.
Peter Hoare va traduir amb un bon fraseig l’ànima torturada d’Alviano, el seu
caràcter infantiloide i l’angoixa per unes pulsions a les quals no pot
resistir-se, tot i que l’aguda tessitura li va causar problemes a l’acte
tercer. Michael Nagy va ser un petulant Tamare, amb una veu de baríton líric
plena i consistent, només ocasionalment tapat per les onades orquestrals. La
ben travada troupe de la Komische Oper, que, sota la direcció de Barrie Kosky
està vivint una nova època d’esplendor, va aportar sense baules febles les veus
per als múltiples papers secundaris. Amb una orquestra de gran solvència,
Stefan Soltesz va recrear els aspectes més orgiàstics de la música de Schreker.
Només a l’acte tercer, sobre el qual va passar la tisora, la resposta
orquestral i coral va trontollar una mica, però en un teatre de dimensions
mitjanes com aquest deixar-se arrossegar per una música intoxicant com la de
Schreker és tota una experiència. Tot acceptant les contorsions a què sotmet el
llibret, aquests Die Gezeichneten
demostren que Calixto Bieito no ha perdut la capacitat de colpir l’espectador.
Que el Liceu continuï ignorant un director d’aquesta magnitud és
incomprensible.
Representació vista el 21 de gener.
[Versió ampliada de l’article publicat el 23
de gener al diari ARA]
Fotos: Iko Freese / drama-berlin.de
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.