El bicentenari del naixement de Charles Gounod
té aquest mes de juny un parell de fites importants, les dues amb el suport del
Palazzetto Bru Zane, entitat que està duent a terme una tasca ingent de
recuperació del repertori francès creat entre finals del segle XVIII i
començaments del XX. La segona fita serà la interpretació, en concert al
Théâtre des Champs-Élysées, de Faust en
la seva forma primigènia, amb diàlegs parlats. Esperem que els micròfons ho
recullin perquè el cronista no podrà fer-ne la crònica. De la primera fita sí que
en puc parlar: la resurrecció de la segona òpera del compositor francès, La Nonne sanglante. Cert, Osnabrück es
va avançar el 2008 en una producció editada en CD per CPO, però no hi ha dubte
que, a nivell musical, el nou muntatge de l’Opéra Comique el supera en tots els
aspectes.
El llibret de l’inevitable Eugène Scribe i
Germain Delavigne es basa en un episodi d’una de les més cèlebres novel·les
gòtiques de finals del XVIII, The Monk de
Matthew Gregory Lewis. Els elements són fantàstics en tots els sentits: un
fantasma amb ganes de venjança o, més ben dit, de reparació de la injustícia
soferta (la monja del títol) enmig d’una pugna entre famílies amb amor creuat
de dos joves (a la Romeu i Julieta), i un fill sota l’ombra d’un pare tirànic
al qual ha d’assassinar per fer justícia al fantasma al qual, confonent-lo amb
la seva estimada, promet fidelitat eterna. Si després d’aquesta ràpida síntesi
dic que el llibret presenta força irregularitats, ningú s’estranyarà. De fet,
el llibret sovint s’ha emprat com a raó de l’oblit absolut de l’òpera després
de les poques funcions posteriors a l’estrena, el 1854, a l’Òpera de París. Un
llibret que, en estadis diversos, va passar per les mans de Berlioz (que va
compondre algunes escenes) i Verdi entre d’altres.
La partitura d’un Gounod que va començar tard
la seva carrera operística no evita tampoc les desigualtats, o, més aviat, uns
canvis de to que grinyolen força, amb números de farciment propis d’una òpera
en cinc actes, fins i tot passatges frívols, atès el context. Els aires de vals
no podien faltar a la cita encara que l’acció estigui situada a la Bohèmia del
segle XI, com tampoc el ballet preceptiu, però calien dos couplets per al patge
Arthur, un paper, com era d’esperar, en travesti? La distribució dels papers
també és curiosa, perquè les dues Agnès, l’estimada real i la fantasmal, no
tenen ària. Fins i tot es pot arribar a creure que la monja canta massa com per
mantenir el misteri al seu voltant, mentre que el del protagonista, Rodolphe,
és un paper écrasant, com dirien els
francesos, escrit per al mateix tenor, Louis Gueymard, que mesos després
estrenaria Les vêpres siciliennes de
Verdi: dues àries precioses, duos i concertants a dojo, Rodolphe se’n fa un
tip. Dit tot això, cal deixar clar que els números de farciment estan fets amb
gràcia i que quan la música de Gounod és bona, és molt bona. L’influx del
Romanticisme de Weber i Berlioz és del tot benèfic, amb suggestives
combinacions tímbriques, i té el seu zenit en el final de l’acte segon, una
escena abracadabrant, el casament entre la monja i Rodolphe envoltats pels
espectres dels seus avantpassats.
Per a un protagonista desmesurat, l’Opéra
Comique va tenir la bona pensada de comptar amb Michael Spyres, tenor que es
troba com a peix en l’aigua en aquest repertori. El cantant nord-americà va
estar poc menys que fenomenal, segurament la millor actuació que li he vist
mai. La calidesa del timbre, la netedat de la dicció, el fraseig d’extrema
elegància, l’emissió alta i clara, tot combinat amb un impactant ardor
passional i amanit per un agut seguríssim, mai cridat (fins al do i el re
bemoll), van fer que les fragoroses ovacions que va rebre Spyres al final d’aquesta
vetllada d’estrena fossin del tot merescudes. Posats a destacar un moment, em
quedaria amb l’ària de l’acte tercer, “Un
jour plus pur”, un oasi de refinament.
Vannina Santoni va aportar a Agnès una veu
lluminosa de soprano lírica, amb aguts demostratius i intentant treure el màxim
profit de cada escena en què apareixia. Marion Lebègue va ser una monja d’instrument
penetrant, resolent amb habilitat els nombrosos salts intervàlics, encara que
algun greu no sempre sonés amb el suport òptim. Jodie Devos va ser un Arthur d’irresistible
simpatia vocal i escènica; André Heyboer, malgrat una anunciada indisposició,
va fer prou creïble el canvi d’opinió del Comte de Luddorf, el pare de
Rodolphe, en la lluïda ària de l’acte cinquè, i Jean Teitgen va ser un Pierre l’Ermite
amb l’autoritat requerida per posar pau entre els clans enemics. Al costat d’un
discret Luc Bertin-Hugault (Baró de Moldaw, pare d’Agnès), el tenor Enguerrand
de Hys va desplegar una veu prometedora en els dos petits papers que va
encarnar. L’anècdota de la sessió va ser que Teitgen parés l’orquestra a l’acte
primer quan es va oblidar del tot de la lletra. Els apuntadors existien per
alguna raó.
Laurence Equilbey, una de les grans directores
de cors a Europa, va signar una versió rica en atmosferes, sempre suggerent,
atenta als cantants i al caràcter de cada escena, traient un molt bon profit de
les dues formacions que ha creat (recordem que l’Opéra Comique no disposa de
masses estables pròpies). L’orquestra Insula, formació d’instruments originals,
va explotar a fons totes les belleses sonores de la partitura de Gounod, amb
menció especial per a la fusta i el metall (molt bones trompes), mentre que el
cor Accentus va estar superlatiu tant a nivell musical com escènic. Equilbey
consta com a codramaturga al costat del director d’escena David Bobée, coresponsabilitzant-se,
per tant, d’alguns retocs a la partitura, com moure del quart al tercer acte la
marxa nupcial i el que quedava del ballet, sense que ni el resultat dramàtic ni
el musical fossin concloents.
El muntatge de Bobée no aspirava a emular els
fastos de l’estrena de La Nonne sanglante
(387 vestits diferents!), i va preferir un marc sobri i tenebrós (decorats
del propi director i Aurélie Lemaignen, vestuari d’Alain Blanchot, llums de
Stéphane Babi Aubert, vídeos de José Gherrak), on l’única nota discordant entre
el negre imperant va ser el blanc del vestit de la monja, que va facilitar una
bona comprensió de la història. Amb alguna picada d’ullet a Game of Thrones (l’ambient bèl·lic, les
ben coreografiades baralles, una Agnès cosina germana de Daeneris Targaryen), Bobée
va subratllar la tensió psicològica que pateix Rodolphe sense, per això, negar
els elements fantàstics de l’obra. L’aparició del fantasma i el casament
espectral van estar ben resolts, tot i que la imaginació es va exhaurir en cada
nova aparició de la monja. Un muntatge que va rutllar sense ensurts per a una
obra apassionant.
Representació vista el 2 de juny.
Fotografies: Pierre Grosbois
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.