Entre les resurreccions més improbables de
repertori oblidat destaca amb força el retorn de les òperes de Vivaldi. Ara que
ja havíem assumit que el prete rosso havia
escrit molta més música que Les quatre
estacions de rigor, estem descobrint que també té una extensa producció per
al teatre, no debades Venècia era un dels principals emporis lírics del continent.
L’atenció que alguns segells discogràfics, sobretot Naïve, estan dedicant a les
òperes del compositor italià està també tenint un reflex en els escenaris, com
evidencia L’incoronazione di Dario
que, com a estrena a l’Estat, ha programat el Palau de les Arts de València.
El muntatge es va desenvolupar en la sala
subterrània de què disposa el faraònic complex valencià, el Teatre Martín i
Soler, a càrrec del Centre de Perfeccionament Plácido Domingo, el programa
dedicat a joves cantants que comencen a fer les seves primeres passes en la
professió. Un petit parèntesi: la gestió del Palau de les Arts tindrà les seves
ombres cada cop més ominoses, però provoca certa enveja sana veure com segueix
apostant per una iniciativa lloable com aquesta, quan, descomptant la fugissera
col·laboració amb el Lliure, ni en temps de bonança el Liceu va saber, poder o
voler posar en marxa un programa similar.
Les prop de tres hores de música de L’incoronazione di Dario van passar
volant gràcies en bona mesura al vibrant muntatge de Davide Livermore, director
artístic del Centre. La trama d’aquesta peça estrenada a Venècia el 1717 és el
típic embolic barroc d’amors creuats i no sempre correspostos, ambicions
desmesurades, enganys i traïcions. Sobre una plataforma esglaonada i inclinada,
Livermore no té por d’exagerar la gestualitat per subratllar el caràcter de
cada personatge: Statira és una quasi invàlida que al final es revela menys
idiota del que semblava; la seva germana, la conspiradora Argene, és una
addicta a l’ampolla; Oronte i Arpago, els sàtrapes que pugnen pel tron de
Pèrsia, semblen còpies de Hitler i el general Custer calçats amb botes de dominatrix.
Tots menys Dario, objecte del desig de les dues germanes (i, com el títol avança,
aconseguidor de la corona), tenen el seu doble coreografiat, ja que Livermore
empra amb habilitat i humor una mica petard les forces del Ballet de la
Generalitat. Com és norma en el gènere, el desenllaç és feliç, fins i tot per
als morts, que tornen a la vida per cantar el cor conclusiu.
Tot i les seves exageracions, el muntatge
funciona força bé. Com va funcionar la direcció d’un gran expert vivaldià com
Federico Maria Sardelli. L’excel·lent orquestra valenciana es va adaptar a les
directrius del músic italià, que va posar en primer pla l’enginy instrumental
de Vivaldi. De fet, l’interès molts cops es trobava en el fossat, amb elaborats
ritornelli instrumentals i solos
engrescadors (de fagot o de viola de gamba, amb Pere Ros a l’arc). Entrant ja
en el terreny de les manies personals, potser l’ús del llaüt en els tutti pecava
de sistemàtic.
Les veus de la present fornada del Centre
eren, en general, una mica verdes, no totes a l’altura de les notables
exigències del cant vivaldià (un cant sovint més instrumental que dramàtic),
sense descobriments especials, tot i que amb un correcte nivell global. Després
d’un inici un xic titubejant, el tenor Valentino Buzza (Dario) va fer valer un
atractiu instrument de tenor líric amb el dubte raonable de si el repertori
barroc és el més idoni per a ell. Les germanes rivals, Cristina Alunno i Chiara
Osella, van convèncer abans per la implicació dramàtica que per la perfecció
vocal, Irina Levian (Oronte) i Anabel Pérez Real (Arpago) van estar més
discretes, sobretot en comparació a les prestacions més arrodonides del baríton
Germán Olvera (Niceno) i la soprano Federica Alfano (Alinda).
Fotos: Tato Baeza
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.