dissabte, 8 de març del 2014

El Palau de les Arts de València torna a l'activitat amb 'L'italiana in Algeri' versió Comediants



La sensació, a mesura que hom s’apropa al Palau de les Arts, no és tant de sorpresa –una mica n’hi ha, encara que les notícies n’hagin anat plenes- com de tristor al veure la gran coberta de l’edifici tota despullada i amb cicatrius, arran de la retirada del trencadís que la recobria per evitar que seguís desprenent-se, amb el consegüent risc per a la seguretat. Aquest nou daltabaix en un teatre de curta història plena d’ensurts va provocar la cancel·lació de Manon Lescaut, i ha estat amb L’italiana in Algeri com l’òpera ha tornat al coliseu valencià.


Les adversitats de tot tipus, com les econòmiques que ara també el tenallen, no han impedit que el Palau de les Arts seguís oferint representacions més que notables. En el cas de l’òpera de Rossini, el nivell mig va ser d’una extrema correcció, una vetllada distreta, ja que no memorable. Al fossat, Ottavio Dantone va palesar que no només és un especialista en el repertori barroc, tot i que, si a la seva versió no li va faltar el toc espurnejant que demana el Rossini buffo, la conjunció d’orquestra i escena va ser millorable.


El repartiment va estar dominat per la Isabella de Sílvia Tro Santafé. El cant d’agilitat no té misteris per a ella, i el fraseig sempre és acurat, però a aquesta italiana en terres mahometanes li va faltar un bri de personalitat assertiva, de capacitat per esdevenir el centre indiscutible d’atenció. Sigui com sigui, la seva interpretació va anar a més al llarg de la funció, fins a un magnífic “Pensa alla patria”. La resta del repartiment es va moure en un nivell inferior. Burak Bilgili va ser un Mustafà tosc i poc flexible, Giulio Mastrototaro un ben discret Taddeo i Antonino Siragusa, malgrat tenir les notes i les coloratures, va ser un Lindoro de timbre poc grat i línia no exempta de vulgaritats.


Haig d’admetre que no solc combregar gaire amb l’estètica de Comediants. Incompatibilitat genètica, segurament. Per a aquest dramma giocoso que és un artefacte còmic de primer ordre sense excessives ganes de buscar segons o tercers nivells de lectura, Joan Font i el seu equip han mantingut la lluminositat mediterrània de l’obra tot subratllant els seus elements més grotescos. Així, en aquesta coproducció entre Florència, Houston, Bordeus i Madrid veiem una successió força animada de gags visuals i gestuals, basats molts en els coloristes dissenys (vestuari i escenografia) de Joan Guillén. Turbants hipertrofiats, eunucs ultraamanerats, guàrdies acrobàtics, un Mustafà gegant fent de Kaimakan, fins i tot un ballarí com a tigre: no va faltar de res en aquest orient de pacotilla, sense que tampoc res quedés gravat en la memòria. La bona notícia va ser que el Palau de les Arts va poder tornar a obrir.

Fotos: Palau de les Arts  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.