La casualitat, ja que no el destí, va fer que
la notícia de la mort de Gerard Mortier arribés el dia després de l’estrena de
la nova producció de Tosca al Liceu. Puccini
representava l’antítesi de les idees del gestor belga i tot fa sospitar que aquest
títol no l’interessava gens ni mica. Certament, Tosca és un melodrama desaforat, però servit amb una habilitat
teatral i un geni musical que deixen clavat a la cadira. Vistes la primera i l’última
funció amb dos repartiments diferents, el Liceu va tenir sort diversa.
Primer requisit per triomfar amb aquest títol:
una Tosca que salti bé, i Sondra Radvanovsky així ho va fer, i de cara al
públic, que encara impacta més. En canvi, el salt de Martina Serafin va ser més
discret, com corresponia a una interpretació radicalment diferent. La soprano
nord-americana va ser una Tosca apassionada, només dues passes enrere de
l’histrionisme, amb una veu penetrant que surava sense problemes sobre els més
estrepitosos envits orquestrals. La coloració metàl·lica i un vibrato que
molestarà o no segons el grau de tolerància la fan menys convincent en els
passatges lírics (un “Vissi d’arte”
més abrusador que imprecant) que en els dramàtics, d’aquí que la seva
confrontació amb Scarpia va ser, com corresponia, l’epicentre de la funció. Per
contra, Serafin va ser una Tosca més matisada, més fluida en els passatges
conversacionals, més senyorívola en el seu capteniment escènic, i si bé l’artilleria
vocal és menys impactant que la de Radvanovsky, les notes hi eren, amb certa
acidesa en l’agut, i el personatge, també.
Sense la foscor tímbrica que glaça l’espinada
només obrir la boca, Ambrogio Maestri es va imposar en el primer cast per una
caracterització insinuant i llefiscosa d’Scarpia que creava més amenaça que si
el baríton italià s’hagués dedicat a baladrejar. El baró d’Scottt Hendricks va
ser del tot decebedor, amb una veu de presència insuficient (l’entrada ja el va
posar en problemes), un fraseig rom i un vessant escènic discret que, unit a la
flegma de Serafin, va restar bona part de la tensió a la gran confrontació
entre el cap de policia i la cantant.
Els recursos vocals espectaculars de Jorge de
León, amb un terç superior que retruny com un canó, fan que aparquem els
retrets a una línia de cant que, sense ser barroera, podria mostrar una major
cura amb les gradacions dinàmiques. En tot cas, aquest Cavaradossi va aguantar
el tipus sense problemes davant una Tosca també de vocalitat cabalosa com
Radvanovsky. Alfred Kim tampoc va tenir cap problema, fins i tot en algun
moment tapava la seva Tosca, però si l’estil no és gaire més elegant que el del
tenor canari, el timbre és sec i poc seductor. Resumint, com a mínim en termes
de visceralitat vocal, el trio Radvanovsky-De León-Maestri va ser preferible a
Serafin-Kim-Hendricks. El desnivell entre repartiments també es va notar en els
papers secundaris. Vladimir Baykov va ser un Angelotti rotund davant un
Alessandro Guerzoni inestable, Valeriano Lanchas va ser per dos cops un
Sagristà més truculent que d’habitud i Francisco Vas un malèvol Spoletta que
eclipsava José Manuel Zapata. Feia anys que no escoltava el tenor andalús i la
impressió va ser tristoia: veu gastada i escassa presència escènica, un
problema si, a banda dels espectacles variats que realitza, vol reconvertir-se
en tenor de caràcter.
L’orquestració de Puccini és una mina d’or,
plena de combinacions tímbriques fascinants i amb un magistral treball harmònic
que la batuta de Paolo Carignani va traduir la primera nit amb un bon sentit
del drama, tot i que la Simfònica liceista va anar a menys en el seu rendiment.
Van passar factura les 13 funcions que hi va haver entremig de la primera i l’última?
Sempre he pensat que aquestes tirallongues enormes de representacions no tenen
cap mena de sentit artístic, i en la funció final els temps de Carignani van
ser més morosos i desmanegats, com si s’hagués emborratxat amb la partitura,
però sense extreure de l’orquestra més que un so gris. Un cor just d’efectius es
va fer notar en el Te Deum, ben complementat pels nens dels Amics de La Unió de
Granollers.
Exercitem la memòria. El Palau de les Arts de
València havia d’estrenar el 2011 una Tosca
coproduïda amb el Liceu i dirigida per Lluís Pasqual. El Liceu i Pasqual
van caure del projecte, València va estrenar un muntatge funcional de
Jean-Louis Grinda amb Zubin Mehta, Oksana Dyka, Marcelo Álvarez i Bryn Terfel,
i ara el Liceu presenta el seu de la mà d’un col·laborador habitual de Pasqual.
La producció de Paco Azorín donava sense parar una de freda i una de calenta, bones
idees contrarestades per afegits de collita pròpia (les escenes d’enllaç entre
actes), sobrers en una trama tan compacta. I és que el muntatge evidenciava un
gust quasi malaltís per petits detalls que massa sovint no duien enlloc: no era
complicar-se massa la vida amagar Angelotti rere el quadre? A més, el teòric viatge
en el temps al llarg dels tres actes va ser ben irrellevant, però cal admetre
que el marc general tenebrós realçava més els efectes de contrallum de Pascal
Mérat.
L’acte primer va ser ben convencional fins que
les santes i verges dels quadres van quedar despullades, sumant una nova
profanació a l’expressada per Scarpia. Amb Radvanovsky i Maestri anant a totes,
Azorín la va encertar de ple en el disseny del mortal joc del gat i la rata
entre Tosca i el baró (amb una fixació quasi fetitxista pel vestit d’ella),
però està clar que, com comentava abans, amb Serafin i Hendricks no va voler o
saber extreure el mateix nivell d’electricitat. I ensenyar la gàbia dels
presoners, a banda d’una compartible voluntat de denúncia dels abusos del
poder, trenca del tot la claustrofòbia de l’escena. L’acte més fluix va ser el
tercer, amb una lletja estructura metàl·lica que forçava un angle improbable a
l’escamot d’afusellament. Gràcies a estar assegut al tercer pis, l’últim dia em
vaig adonar del que no havia vist a l’estrena des de platea: aquesta estructura
era la mateixa, però tombada, dels actes anteriors. Una nova declinació del
vell concepte del decorat únic que de ben segur entusiasmarà a les onades de
turistes que, ja que han de salvar l’economia del país, també salvaran el
Liceu. Perquè, atesos els vents que bufen al teatre, on cada cop costa més que
els responsables parlin, ja no de cultura, sinó d’òpera, veurem sovint aquesta Tosca.
(Parts d’aquest article van aparèixer al diari
ARA el 10 de març de 2014)
Fotos: A. Bofill
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.