Plácido Domingo és, amb Zubin Mehta, l’únic
puntal estel·lar que li queda a l’atribolat i despullat Palau de les Arts.
Admirable com és la seva fidelitat al teatre valencià, encara ho és més l’entrega
sense reserves que encara mostra sobre l’escenari. El protagonista de Simon Boccanegra va ser el primer capítol, el 2009 a l’Staatsoper
de Berlín amb Barenboim a la batuta i Harteros i Youn de partners, de la nova
etapa de Domingo com a tenor que canta papers de baríton verdià (recordem-ho un
cop més, ni és ni sona com un baríton) i un dels que més haurà sovintejat des
de llavors.
Al començament de la funció, les alarmes van saltar: el so era
envellit, esquerdat, mal recolzat. Un cop la veu es va escalfar, malgrat que el
desgast, com no deixa de ser inevitable, és més evident, Domingo es va refermar
com un dux de Gènova servit per una línia de noblesa modèlica, amb autoritat
suficient per a la gran escena del consell i la maledicció a Paolo i tendresa
evident en les escenes amb la seva filla. Alguns crítics i aficionats tenen a
vegades una pulsió malaltissa, més o menys dissimulada, per gaudir veient caure
gegants del cant: Domingo, per l’escoltat a València, encara no ha arribat a
aquest punt.
El tenor espanyol estava envoltar d’un bon
repartiment amb, tanmateix, certes limitacions tècniques. Vitali Kovaliov és un
baix en franca progressió i és habitual veure’l arreu en papers verdians com
Fiesco. La veu és homogènia, poderosa i atractiva, però el cant legato en piano
no està ara per ara al seu abast, com es va notar en un ‘Il lacerato spirito’ problemàtic. En aquest apartat tampoc se’n va
sortir gaire Ivan Magrì, Gabriele de veu clara (massa lírica, fins i tot), amb
un so buit quan intentava ser més delicat en el fraseig. Guanqun Yu té un
instrument amb substància, fàcil per dalt i per baix, tot i algun moment d’afinació
baixa, convencent més en els passatges més dramàtics, quan el pot desplegar
sense problemes, que en els fragments més delicats (un impàvid ‘Come in quest’ora bruna’). Les veus
greus del repartiment van tenir una excessiva coloració eslava amb la
presència, a més de Kovaliov, de Gevorg Hakobyan (Paolo) i Sergeui Artamonov
(Pietro).
Evelino Pidò no es va complicar la vida amb
una lectura eficaç, i si el metall podia haver estat més domesticat, l’Orquestra
de la Comunitat Valenciana segueix sonant molt millor que altres formacions de
fossat més properes. El muntatge de Lluís Pasqual no era gaire inspirat el 2007
i tampoc ho ha estat ara que l’ha recuperat Leo Castaldi. En excés tenebrós i
sense treure suc de la dinàmica entre personatges (amb punts risibles com la
baralla amb espases), la seva principal virtut és la funcionalitat que li
permet ser reposat sense grans exigències d’assajos, fet que algú amb l’agenda
tan plena com Plácido Domingo haurà agraït.
Fotos: Palau de les Arts
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.