dissabte, 2 d’agost del 2014

El Festival de Glyndebourne celebra 80 anys de vida programant per primer cop 'La finta giardiniera' de Mozart



Un estiu sense Glyndebourne és, per a aquest cronista, un fet inconcebible des del primer cop que hi vaig posar els peus, el 1996. El festival anglès celebra enguany un doble aniversari, els 80 anys de la primera edició, el 1934, i els vint de la inauguració del nou teatre, efemèrides tenyides de dol per la mort de George Christie, impulsor de la renovació de la cita estival ubicada en la mansió familiar, al bell mig dels prats de Sussex.

   
La programació enguany incloïa una nova producció d’un títol mai presentat a Glyndebourne, La finta giardiniera, d’un dels compositors fars del festival, Mozart. Diguem-ho ràpid, em vaig avorrir una mica, i part de la culpa la té aquesta obra d’un genial jovencell de 18 anys. El llibret, d’autor desconegut, basat en un text de Goldoni, acumula un embolic monumental d’identitats fingides i amors encavalcats (A estima B, que estima C, que estima D, etc., etc.) impossible de resumir en dues línies, servit per una música ben sovint preciosa, tot i que molts números estan sobredimensionats en relació al gruix dramàtic del text. El geni musical de Mozart és ben perceptible, la finor psicològica i l’olfacte teatral que trobem a les seves grans obres, encara no. Una producció més engrescadora segurament m’hagués venut millor les bondats de La finta giardiniera.


Massa sovint els muntatges a Glyndebourne pequen de només voler entretenir un públic que també menja i beu de gust –recordem que cada funció té una pausa d’hora i mitja per sopar, preferentment fent pícnic als jardins-, més que no pas d’oferir una lectura aprofundida de l’obra en qüestió. Frederic Wake-Walker opta per un punt de vista autoreferencial, situant l’acció rere un arc de prosceni neoclàssic amb teló apujat a vista, rere el qual hi ha un preciós saló rococó, poblat per personatges també vestits del segle XVIII (Antony McDonald és el brillant dissenyador, ben servit per les llums de Lucy Carter). A mesura que aquests personatges a la recerca de les seves emocions perden l’oremus, el decorat es va degradant fins que la jardinera fingida, Sandrina/Violante, i el contino que la va agredir però que en el fons l’estima (!), Belfiore, en ple atac de bogeria a duo, destrossen el saló per revelar darrere un preciós parc tardoral. Potser confiant poc en el material a les seves mans, Wake-Walker fa que els cantants adoptin postures i moviments exagerats, per a major gaudi d’un públic que riu a cor què vols tant de l’humor físic com de l’humor involuntari (o no) dels sobretítols.


Una de les (enèsimes) noves meravelles de la direcció orquestral, el britànic Robin Ticciati, ha assumit aquest any la titularitat musical del festival. La seva versió també va contribuir a l’avorriment global, amb un Mozart, ja que no exempt d’elegància, sí pla i sense tremp. Tant ell com Wake-Walker són responsables no només dels (previsibles) talls de recitatius i algunes àries, també de la reordenació d’alguns números en nom d’una suposada millora de la cohesió dramàtica de l’òpera. No se’n van sortir. Per la seva banda, l’Orchestra of the Age of the Enlightenment ha tingut dies més inspirats (i millor afinats).


Una de les virtuts de Glyndebourne és el treball en equip per sobre del lluïment dels divos de torn, i en aquest sentit el repartiment d’aquesta Finta giardiniera va ser equilibrat. Va destacar, tanmateix, la cristal·lina Sandrina de Christiane Karg, així com la temperamental Arminda de Nicole Heaston i l’eixerida Serpetta de Joélle Harvey. El Ramiro de Rachel Frenkel va ser un punt pàl·lid i Gyula Orendt va tenir massa temptacions bufonístiques com a Nardo, però Wolfgang Ablinger-Sperrhacke estava fora de lloc com a Podestà: un bon tenor de caràcter amb italià germanitzat no és el perfil ideal. Queda el cas de Joel Prieto (Belfiore), un jove tenor líric que no acaba de desplegar el potencial que se li suposa, amb un cant massa obert i d’afinació a vegades inestable. 


La finta giardiniera no haurà estat l’experiència més estimulant que hauré tingut a Glyndebourne, però, si m’hi volen, l’estiu vinent tornaré a passejar pels seus jardins.

Fotos: Tristram Kenton
  
  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.