Ironies de la vida, no ha estat fins a l’últim
any del seu fugaç pas per Salzburg quan finalment Alexander Pereira ha pogut
fer realitat un dels seus projectes: estrenar una òpera cada any. El francès
Marc-André Dalbavie (1961) va ser un dels compositors triats, i en cartera encara
queden obres de Kurtág i Adès. Charlotte
Salomon, l’estrena de la qual ha estat dedicada a Gerard Mortier, és la segona òpera de Dalbavie,
centrada en una artista jueva alemanya, assassinada als 26 anys a Auschwitz.
Abans de ser deportada, Salomon va realitzar centenars de guaixos farcits de textos
i cites musicals que, sota el títol Leben?
oder Theater? (Vida? O teatre?),
repassaven la seva existència i la d’una família ben situada en l’ambient
intel·lectual del Berlín dels anys 20 i 30, però marcada pels suïcidis.
La gènesi ha estat complexa: un primer llibret
va ser rebutjat del tot, el nou no es va enllestir fins menys d’un any abans de
l’estrena i a l’últim moment s’hi han fet canvis. El resultat final és un títol
deficitari en tensió dramàtica però amb una partitura amb moltes belleses. La
llibretista definitiva, Barbara Honigmann, situa l’artista (interpretada de
forma excel·lent per l’actriu Johanna Wokalek) com a narradora de les
experiències del seu alter ego, Charlotte Kann. L’atracció per la seva
madrastra, una cèlebre cantant d’òpera, esdevé rivalitat amorosa per un
professor de cant, però la irrupció dels nazis ho capgira tot. Charlotte es
refugia al sud de França amb els seus avis materns (els pares es refugiarien a
Holanda i aconseguirien sobreviure), però després que l’àvia (com la seva mare)
se suïcidés, Charlotte és enviada el 1943 al camp de concentració on moriria al
mateix dia d’arribar-hi. La fidelitat al caràcter fragmentat de Vida? O teatre?, així com la decisió de
reduir al mínim les referències a l’Holocaust, no són raons suficients que
justifiquin que les peripècies d’aquesta jove a la recerca de la seva identitat
no tinguin el gruix dramàtic desitjable. A més, l’alternança entre l’alemany
per al recitat i el francès per al cant crea un efecte disruptor.
La partitura de Dalbavie tampoc es
caracteritza per un gran impuls dramàtic, fora d’uns previsibles esclats
orquestrals. Però aquest deixeble de l’escola espectral domina una paleta
sonora de gran refinament, amb moments d’una vellutada sensualitat
post-impressionista, ben defensada per l’Orquestra del Mozarteum dirigida pel
compositor. El fet que la madrastra de Charlotte sigui cantant i la mateixa
presència de fragments musicals en els dibuixos de l’artista alemanya justifiquen
la profusió de cites musicals que empra Dalbavie (Bizet, Mendelssohn, Weber,
temes dels Comedian Harmonists, cançons populars, etc.), recobertes pel músic
francès d’un hipnòtic halo sonor.
La prestació dels cantants és, en conjunt,
irreprotxable, començant per una pletòrica Marianne Crebassa com a Charlotte
Kann: veu carnosa, fosca, que sap passar amb sensibilitat de l’adolescent inquieta
a la jove colpida per la tragèdia, establint, a més, una bona correspondència
amb la seva paral·lela actriu fins que, al final, es fusionen les dues
Charlottes. Magnífica també Anaïk Morel com a la madrastra cantant, Paulinka
Bimbam, així com el fogós Frédéric Antoun com l’amor de les dues dones, Amadeus
Daberlohn, mentre que un intèrpret amb els recursos de Jean-Sébastien Bou va
estar infrautilitzat com el pare de la protagonista. Curiós és comprovar com l’absència
de sopranos en el repartiment ajudava a crear un to més somort.
La nítida posada en escena de Luc Bondy només
aprofita la part frontal de l’amplíssima Felsenreitschule, convertida en un
seguit d’habitacions clínicament blanques, desfetes a mesura que avança el
drama, i sobre les quals es projecten els dibuixos de Salomon amb el seu toc
Chagall. Bondy no evita caure en alguns recursos fàcils (els nazis són molt
dolents) i no acaba de treure l’entrellat de l’escena final en què Charlotte
confessa haver matat el seu avi abans de ser deportada a Auschwitz (detall
passat de puntetes mitjançat un mer rètol projectat). Potser algunes revisions
i un altre muntatge poden treure més suc d’una partitura amb moments certament
atractius. Però en el món de l’òpera contemporània les segones oportunitats són
difícils.
(Parts d’aquest text van ser publicades el dia
18 d’agost al diari ARA)
Fotos: Ruth Walz
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.