Les òperes de Schubert no formaran mai part
del repertori, la qual cosa no vol dir que no pagui la pena programar-les de
tant en tant: contenen massa belleses musicals com per no perdonar llibrets
maldestres. I el de Fierrabras és maldestre
al cub. Estrenada 69 anys després de la mort del compositor i ressuscitada el
1988 per Claudio Abbado, a qui estan dedicades les funcions, aquesta és la
primera òpera del compositor austríac escenificada pel festival. Gràcies siguin
donades, doncs, a Alexander Pereira, que també la va programar a Zuric amb un
Jonas Kaufmann pre-estrellat.
Fierrabras
és una aventura cavalleresca entre moros i cristians
en els temps de Carlemany, amb amors entrecreuats als dos bàndols i un epònim protagonista
d’una magnànima noblesa que voreja l’absurd: renuncia a la seva terra, a la
seva fe i al seu amor per unir-se, al final, als cavallers francs (sense
comentaris). Per descomptat, tot acaba bé, sobretot per als cristians.
Peter Stein, gegant de l’escena europea, ja fa
anys que ha evolucionat cap a un estil diguem-ne clàssic, però aquest Fierrabras supera tot l’imaginable.
Stein renuncia explícitament (així ho ha fet constar en entrevistes) a
qualsevol vel·leïtat interpretativa del text i es limita a oferir un seguit de tableaux vivents. Com és obvi, negar-se
a interpretar ja és, en si mateix, una
interpretació, encara que es limiti a la literalitat de la trama. No cal ni dir
que és una postura a anys lluny del muntatge psicoanalític de Claus Guth a
Zuric, centrat en els conflictes biogràfics del propi Schubert amb el seu pare
(versió editada en DVD).
La producció d’Stein sembla sorgida d’un museu
del teatre o d’una màquina del temps connectada a l’era de Schubert: un llibret
encarcarat té la seva correspondència en uns moviments encarcarats, tot dins un
decorat (obra de Ferdinand Wögerbauer) fet de telons pintats amb palaus,
jardins i torres. Era com si contempléssim un gravat decimonònic, tot en blanc
i negre (com el vestuari d’Annamaria Heinreich, òbviament blanc per als
cristians i negre per als musulmans), fins que el color entra al final feliç
amb un gran cor vermell que va causar una riallada somorta, però ben
perceptible, entre la majoria del públic de la Haus für Mozart.
La primera temptació és pensar que, de tant
naïf, Stein ha perdut l’oremus. La segona, que es tracta d’una proposta d’una
radicalitat tan extrema, per antiquada, que és una genialitat. I la veritat és
que l’invent funciona perquè, a diferència d’Il trovatore de Hermanis, no hi ha cisma entre fons i forma. Si
Stein volia que ens concentréssim en la música, ho va aconseguir amb escreix;
per sort, la versió també pagava la pena.
El projecte estava pensat en principi amb
Nikolaus Harnoncourt, amant de tota òpera romàntica alemanya que no sigui ni
sembli de Wagner, però al final va ser el versàtil Ingo Metzmacher qui va
assumir la direcció musical. Conegut sobretot per la seva defensa del repertori
del segle XX i XXI, Metzmacher és d’aquells directors que no tenen la
repercussió mediàtica que la seva gran vàlua els faria merèixer en un món menys
obsessionat per les batutes imberbes. Amb una flexible Filharmònica de Viena,
el músic alemany va signar una versió de gran fluïdesa (la retallada dràstica
en els diàlegs va afavorir el ritme de la funció), caracteritzant amb traç
precís cada número i subratllant la frescor melòdica dels millors passatges de
la partitura. Una partitura on trobem des de moments d’una jovialitat quasi
frívola fins a ecos de Fidelio (les
fanfàrries llunyanes) o números d’una densitat dramàtica inoïda: el cor a
cappella dels presoners cristians, d’una melangia inaprehensible o, sobretot,
el melodrama de Florinda al final de l’acte segon, mentre narra la fugida del
seu estimat.
En el sòlid repartiment cal destacar la
punyent Florinda de Dorothea Röschmann, la brillant Emma de Julia Kleiter i el
rotund Carlemany de Georg Zeppenfeld. Michael Schade, un fix de Salzburg (per
raons que se m’escapen), va ser un Fierrabras de timbre com sempre blanquinós,
però ben frasejat, mentre que el segon tenor, Benjamin Bernheim (Eginhard)
tenia un color més atractiu encara que en algun moment forçava massa, i Markus
Werba va ser un correcte Roland de projecció limitada. Com a Il trovatore, la Societat de Concerts
del Cor de l’Òpera Estatal de Viena (bufa amb el nom) va estar magnífic.
Dues postil·les. 1) Dues de les tres òperes
ressenyades tenien al fossat la Filharmònica de Viena, però l’orquestra només
va sonar en el seu màxim esplendor amb Riccardo Muti al capdavant en un concert
de commemoració dels 25 anys de la mort de Herbert von Karajan. La Quarta de Schubert va ser d’un
amorosiment un pèl antiquat per als avesats a les lectures historicistes, però
la Sisena de Bruckner va ser
imponent: aquella corda a l’Adagio era un miracle.
2) Curiós, però després dels 10 anys de Gerard
Mortier, els intendents del Festival de Salzburg cada cop han estat més
fugaços: Peter Ruzicka (amb la perspectiva del temps, crec que va ser qui va
fer propostes més atractives), Jürgen Flimm i Alexander Pereira, que acaba
mandat aquest any de forma anticipada per anar a la Scala. L’austríac va
arribar a Salzburg avalat per la seva exitosa gestió a Zuric, però les coses no
han acabat de sortir bé.
Pereria va ampliar els dies de festival amb una
Ouverture Spirituelle, va pujar preus (420€ la platea més cara per a les òperes
més llamineres), i va apostar per l’excepcionalitat de cada edició programant
només noves produccions (tot i que algunes s’haguessin vist ja a Pasqua, Pentecosta
o a la Mozart Woche). Els ingressos per taquilla i per mecenatge han augmentat
però a Àustria les subvencions també cauen, amb la qual cosa el festival
arrossega un notable dèficit de l’any passat. I a nivell artístic, tampoc
sembla que Pereira hagi deixat una petja notable. Ara bé, el seu pas per la Scala
promet ser encara més fugaç: a Milà no va fer gens de gràcia que decidís
comprar algunes de les seves produccions de Salzburg i, abans que comenci, han
limitat a només a un any el contracte d’un Pereira que, malgrat tot, espera
recuperar la confiança de qui l’ha contractat.
I a Salzburg? Dues edicions d’interinitat amb
el responsable de la part teatral, Sven-Eric Bechtolf, i la insubmergible presidenta
del festival, Helga Rabl-Stadler, fins a que l’edició del 2017 vingui ja
signada per Markus Hinterhäuser, responsable fa anys d’unes magnífiques
programacions de concerts a Salzburg. O sigui que el futur és esperançador.
Previsions per al 2015? Menys pressupost, menys funcions, menys noves
produccions i més reposicions. En principi, a escena, Fidelio, Le nozze di Figaro, Iphigénie en Tauride (presentada a
Pentecosta), l’estrena d’una òpera de György Kurtág (segons algun diari austríac, també Faust), i reposicions de Norma i Il trovatore.
[Parts d’aquest article van ser publicades al
diari ARA del 18 d’agost]
Fotos: Salzburger Festspiele / Monika
Rittershaus
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.