Fidelio ha marcat l’última inauguració de temporada del Teatro alla Scala de
Milà per a Daniel Barenboim com a director musical i ha suposat un nou triomf
per al músic argentino-israelià. Només sortir va quedar evident que el públic l’aprecia
i, pel que semblava, l’orquestra també. A més, a Barenboim li agrada que l’aplaudeixin
(s’està força estona saludant), una petita vanitat del tot perdonable gràcies
al munt de sensacions al·lucinants que la seva batuta genera.
Amb els anys, com altres directors, Barenboim
adopta temps més mesurats, que, al menys en el seu cas, no causen decaïment en el
discurs, ans al contrari. El ferri control de l’arquitectura sonora va
acompanyat de la creació de climes expectants i tensions quasi insuportables
que Barenboim allibera amb efectes catàrtics, mentre que el so dens que
propicia s’adiu amb els passatges més visionaris de l’única òpera de Beethoven.
És un Fidelio que mira més cap endavant
(cap a Wagner) que cap enrere, una opció respectable si es defensa amb el rigor
i la intensitat de Barenboim. Com a curiositat, va triar l’obertura Leonora núm.2, la que va sonar en l’estrena
de la primera versió de l’òpera, el 1805, encara que la continuació fos l’edició
tradicional del 1814. La seva arrencada va ser un d’aquells passatges made in
Barenboim en què el temps sembla aturar-se, equiparable al punyent inici de l’acte
segon, amb l’evocació de les tenebres de la presó de Florestan. El contrast amb
l’exultació del final era, així, més marcat, no debades l’òpera planteja un
alliberador passatge de la foscor a la llum. L’orquestra milanesa va donar el
millor (que és molt) de si mateixa, amb una corda flexible i metalls precisos
(fantàstiques trompes en l’ària de Leonore), i, esperonada per la batuta, apianant
fins més enllà del que semblava possible. Bé també el cor, tot i algun petit
desajust.
Anja Kampe és d’aquelles cantants que agraden
al cronista, que s’entreguen en cos i ànima sense importar les seves
limitacions. La soprano alemanya va ser una Leonore abrusadora, generosa, amb
un agut, en aquesta funció, més ben controlat, i només una comprensible fatiga
cap al final. Una circumstància del tot excusable per a una Kampe que va donar
veu i ànima a una alliberadora que no s’atura davant res ni ningú. Klaus Floria
Vogt va estar en la seva línia de cant irreprotxablement musical, amb una veu
que ja no cal definir, tot i que en aquesta ocasió certa neutralitat expressiva
feia aquesta interpretació menys convincent que d’altres del tenor alemany.
Kwangchul Youn va estar igual a si mateix, és a dir, impecable com a un Rocco
de càlida bonhomia, mentre que el desgast vocal de Falk Struckmann no li va
impedir ser un Pizarro ben malvat. Peter Mattei va ser tot un luxe com a Don
Fernando, Florian Hoffmann era un Jaquino fresc i eixerit i Mojca Erdmann, una
Marzelline en excés soubretística.
La nova producció de Deborah Warner era, en
realitat, un engrandiment del muntatge que el 2001 va estrenar al Festival de
Glyndebourne. Es tracta d’una adaptació contemporània del tot pertinent –per desgràcia,
ni la tirania ni els empresonaments injustos han desaparegut-, amb el decorat
de Chloe Obolensky mostrant-nos un gran espai fabril o magatzem utilitzat com a
presó per un grup paramilitar comandat per un Pizarro ben cruel en el seu
acarament amb Florestan. En el quadre conclusiu, un tret fora d’escena indicava
quin destí l’esperava al governador de la presó, però, com a Glyndebourne, el
cronista no va acabar d’entendre perquè nevava. Tot i la indeterminació
geogràfica, la inspiració seguia sent, com llavors, els Balcans? És un detall
sense major transcendència en una producció que funciona bé sense emocionar,
com sí que ho fa la direcció de Barenboim.
Fotos: Brescia / Amisano
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.