La redempció és un valor cada cop menys en
boga en el nostre món desencantat, al menys si jutgem per algunes de les
produccions de Parsifal que s’han
estrenat als últims anys. El nou muntatge de Dmitri Txerniakov, vist en la data
òptima (Divendres Sant), tampoc es mostra gaire optimista davant l’“Erlösung dem Erlöser” (redempció al
redemptor) que tanca l’última òpera de Wagner. Més que respostes, la producció
de la Staatsoper de Berlín planteja idees i preguntes desassossegants, en una
funció per al record gràcies, sobretot, a la direcció musical de Daniel
Barenboim.
No és cap secret que Wagner en les mans del
director argentino-israelià té una densitat inimitable, reforçada darrerament
per temps en general més amplis. És un Wagner d’una amplitud oceànica, omnicomprensiu,
caracteritzat per un discurs totalment orgànic, d’una impecable lògica
constructiva on cada esdeveniment, cada variació, cada èmfasi sobtat, cada
canvi de temps, cada subratllat d’una veu instrumental o d’un motiu és
conseqüència inevitable del que el precedeix. És un flux continu de música on
conviu l’atenció al detall, el misticisme més eteri i el dramatisme més
escruixidor. I, enmig de tot plegat, hi ha els moments marca de la casa en què
Barenboim obre de bat a bat les encluses i la música es desborda en totes
direccions, amb un resultat sadollant que no deixa indemne cap espectador. Per desencadenar
la seva màgia, Barenboim compta amb l’entrega sense reserves d’una
Staatskapelle de Berlín que respon amb una unanimitat mil·limètrica al seu
titular des de fa ja 23 anys, amb un so consistent (que no espès) i, alhora, de
gran ductilitat. No menys esplèndid i cohesionat va estar el cor de la
Staatsoper, dirigit des de la temporada passada pel nord-americà Martin Wright.
Aquest Parsifal,
la nova producció de l’edició 2015 dels Festtage berlinesos, era la quarta
col·laboració entre Barenboim i Txerniakov, després de magnífics muntatges de Boris Godunov, El jugador i La núvia del tsar. Era també el primer
Wagner que dirigeix a Occident el director rus i si, d’entrada, potser aquest
últim treball no estaria entre les seves propostes més rodones, els elements
posats sobre la taula són prou pertorbadors com per presentar una mirada
intensa sobre un títol que és un pou sense fons per als exegetes inspirats. Dos
móns contraposats i, alhora, interconnectats, conviuen en aquest Parsifal. A l’acte primer, una comunitat
exclusivament masculina, amb un vestuari (Elena Zaytseva) que evoca l’Europa de
l’Est, viu obsessionada per ritus de mort i renaixement, protagonitzats per un
Titurel que entra i surt d’un taüt i un Amfortas de la ferida del qual extreuen
la sang que tots ells beuen. No és estrany que el jove amb motxilla (Parsifal, of course) que contempla tot plegat no n’entengui
res, mentre que Gurnemanz és el guardià del coneixement, explicant el rerefons
de l’acció mitjançant diapositives amb la imatgeria tradicional de l’obra.
L’acte segon ens situa al mateix espai, a mig
camí d’un temple i un magatzem (Txerniakov també és el dissenyador del
decorat), però ja no en semipenombra, si no d’un blanc clínic per al reialme
inquietant de Klingsor, una figura que recorda Josef Fritzl (l’austríac que va
tenir tancada i va abusar de la seva filla durant més de 20 anys), un ancià en
sabatilles envoltat d’una cort de joves i nenes (algunes ben petites) amb
vestits florejats. L’ombra de l’incest i la pedofília és més que evident en la
relació amb Kundry i, de fet, aquest serà l’acte de l’exposició dels traumes
psicològics dels protagonistes: quan la noia explica a Parsifal el seu passat,
un doble mostra la relació d’ell amb la seva mare i com aquesta va sorprendre
el plançó a punt d’emprendre relacions sexuals amb una jove. Serà finalment
Kundry qui ensenyi Parsifal la veritat de la vida, experiència que el trasbalsa
de soca-rel i el fa passar de cop de jove a adult amb un simple canvi de
pantalons curts a llargs, abans de matar Klingsor davant l’estupor de les seves
filles-víctimes.
L’acte tercer és el de la reconciliació d’aquests
dos extrems en una imatge preciosa: Parsifal i Kundry ensenyant les seves
joguines. Però l’entorn ha canviat, el regne del Graal està desfet i Amfortas
ja no vol oficiar més la cerimònia sanguinària. La redempció que aporta
Parsifal es manifesta en un llarg petó amorós entre Amfortas i Kundry, tallat
en sec per Gurnemanz, que apunyala la noia, temorós, potser, que cap element
extern pertorbi l’ordre del qual ell és el guardià. Amfortas cau esvanit,
Parsifal s’endu el cos de Kundry, i el cor, de genolls, anhelant (cec?) l’arribada
d’un ideal que no vindrà mai. Ambigu, confús, però també pertorbador, el
muntatge de Dmitri Txerniakov s’afegeix a una llista ja considerable de
lectures apassionants (Herheim, Bieito, Guth, Castellucci), i des de perspectives
ben diverses, d’aquesta obra mestra.
Un repartiment formidable va coronar la
representació. Presentat com una de les esperances blanques de la sempre rara
espècie del Heldentenor, Andreas
Schager va ser una agradable sorpresa en la que era la seva primera incursió
com a Parsifal: a més de donar credibilitat a l’adolescent ignorant del
començament (tasca no pas fàcil), una veu ferma, una línia de bon gust i un cant
matisat, són virtuts que esperem apareguin també en papers de més compromís.
Amb el seu vellut vocal inconfusible, René Pape va ser un Gurnemanz d’excepció,
l’Amfortas de Wolfgang Koch, tot i un timbre massa clar, donava consistència
als planys angoixats d’Amfortas, Tómas Tómasson va ser un Klingsor llefiscós i
Matthias Hölle un segur Titurel. L’element més excepcional, tanmateix, va ser
una Anja Kampe abrusadora com a Kundry. Entregada a tots els nivells, la
soprano alemanya va protagonitzar un segon acte inoblidable: la dolçor infinita
amb què va atacar “Ich sah das Kind”,
bressolada per un Barenboim en estat de gràcia, va evolucionar cap una passió
tumultuosa i una ira no menys intensa que treia l’alè. Una gran funció, en
definitiva.
Fotos: Ruth Walz
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.