El gris va ser el color predominant en el
decorat i el vestuari de la producció de Nabucco
que ha obert la temporada operística del Liceu, envoltada el dia de l’estrena
de noves protestes laborals (amb amenaça de vaga inclosa per a Benvenuto Cellini, horror!) i una allau
inèdita de polítics. Les característiques no gaire positives associades al color
es van encomanar al conjunt d’una representació correcta més que no pas
exaltant, malgrat que, si algun tret distintiu tenen les primeres òperes de
Verdi, és el seu tremp irrefrenable.
Sort vam tenir que, des del fossat, Daniel
Oren imposés una lectura carregada de testosterona, amb una empenta en el
discurs que mai va superar el llindar de la vulgaritat, fent avançar el convuls
drama amb mà implacable i no pocs saltironets des del podi. El director
israelià es va rescabalar així del poc afortunat debut al teatre amb La sonnambula. L’orquestra va respondre
amb apropiada brillantor però en aquest títol el cor és la veritable pedra de
toc. En el dia que s’anunciava el nomenament de Conxita Garcia com a titular,
la formació va brodar les seves intervencions, en especial el sempre esperat “Va, pensiero”, atacat amb emotiva
introspecció, i amb un bis agafat més aviat pels pèls. En la funció del torn C
Oren va haver de demanar al públic que esperés a que s’extingís el llarg (i
efectista) acord final abans d’aplaudir: hi ha massa impacients en aquest món.
Ambrogio Maestri va ser un Nabucco irregular,
més segur com a pare enfollit que com a tirà cruel. En la funció d’estrena, la
veu no sempre va tenir el mordent suficient, amb un so caigut que posava en
perill l’afinació i un abús del portamento que derivava en tic. Les coses, per
sort, van ser molt diferents en la segona funció que vaig veure i el baríton
italià, sense arribar al nivell d’actuacions prèvies al Liceu, va estar més
concentrat i incisiu (i la cabaletta
no va estar coronada per un esgarip). La carrera de Martina Serafin ha
evolucionat molt des dels començaments al costat del seu pare Harald, un dels
grans noms de l’opereta a Àustria, però també des de les seves Mariscala i
Tosca de fa poc al Liceu. Ras i curt, un paper temible com Abigaille implica un
camí sense retorn. Les notes hi eren, encara que l’agut fos dur, estrident fins
i tot, i el greu mat; els salts mortals entre registres van estar ben resolts,
i les agilitats en general eren plausibles. Van faltar a la cita les dosis
necessàries de verí en el fraseig, imprescindibles en aquesta virago de
criatura, tot i que, a canvi, l’escena de la mort va ser prou emotiva.
Comptat
i debatut, la prestació més homogènia va ser la de Vitalij Kowaljow, un
Zaccaria, si no cavernós, sí d’innegable noblesa en la línia, servit per una
veu ben arrodonida. Un so blanquejant i forçat va treure enters a l’Ismaele de
Roberto De Biasio, mentre que Marianna Pizzolato va fer tot el que es pot fer
amb un paper desagraït (la curta pregària és l’únic moment en què es pot
esplaiar) com a Fenena. Fluixos Javier Palacios (Abdallo) i Anna Puche (Anna),
mentre que Alessandro Guerzoni (marit de Serafin) va ser un rotund Gran Sacerdot.
Les referències discretes a l’Holocaust (bàsicament
el vestuari anys 30 d’Alison Chitty, responsable també del decorat) del
muntatge de Daniele Abbado van ser una simple excusa en una producció sense
tensió que va caure en flagrants contradiccions (els jueus ajudant la mateixa
Abigaille que els vol massacrar?). El director italià no va saber omplir l’espai
bàsicament buit (fora dels pilons que evocaven tant un cementiri jueu, com el
memorial de l’Holocaust de Berlín, i dels ídols pagans en filferro), amb
personatges entrant i sortint sense esma (cert, Maestri no té una figura àgil,
però Abigaille fent voleiar el seu abric l’apropa a una dolenta de cartró
pedra). Alguns recursos van ser redundants, com la parella d’ancians que
observen Abigaille durant la seva ària (els seus pares esclaus, potser?), com
els mateixos vídeos de Luca Scarzella. L’únic encert va ser al “Va, pensiero”, amb el cor apinyat sota
un focus de llum: tan senzill com efectiu. Hi ha dos tipus de coproduccions,
les que, amb l’esforç de diversos teatres fan possible propostes ambicioses i
de risc (com la llorejada Kitej que
no és gaire grata a la direcció del Liceu) i les merament alimentàries,
impersonals i anodines el màxim mèrit de les quals és no molestar. Aquest Nabucco pertany al segon grup.
[Parts d’aquest text van ser publicades al
diari ARA del dia 9 d’octubre]
Fotos: A. Bofill
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.