L’última òpera del 2015 no va ser ben bé una
òpera, perquè Berlioz no va escriure La
damnation de Faust per al teatre. No seria fins al 1897, molts anys després
de la mort del compositor francès, que aquesta obra, un dels fracassos més
coents i ruïnosos de la seva carrera quan es va estrenar el 1846, arribava als
escenaris, encetant una tradició que continua fins ara. Amb aquest títol
Stéphane Lissner enceta també a l’Òpera Nacional de París un cicle Berlioz que
continuarà en properes temporades.
Després de l’impactant Moses und Aron ja ressenyat, aquesta segona nova producció de l’era
Lissner a la Bastilla reunia un equip, sobre el paper, enlluernador,
encapçalat, en les primeres funcions per Jonas Kaufmann, seguit per Bryan
Hymel, el tenor que va ocupar el lloc de l’alemany quan aquest va ser baixa fa
tres anys a Les troyens del Covent
Garden. Sense dubtar de l’excel·lent prestació que deuria oferir Kaufmann, en
principi la veu de Hymel, d’emissió més alta i color més clar, seria més
apropiada per al Faust berliozià (i, en general, per al repertori francès del
segon terç del segle XIX). En el seu debut a l’Òpera de París, Hymel no va
decebre. Cert, el timbre no serà un paradigma de seducció, però el cant és
sempre elegant i ben matisat i el registre agut és refulgent. A més, el tenor
nord-americà va posar tota la carn a la graella a la “Invocation à la nature”, un dels passatges més visionaris de la
partitura.
Aquest Faust va ser temptat pel més sardònic,
insinuant i pletòric dimoni imaginable, un Bryn Terfel sensacional com a
Méphistophélès. Si la veu ha perdut amb els anys, com és lògic, flexibilitat i
vellut, el cantant manté la mateixa capacitat de subjugar amb una mínima
inflexió o un petit gest. Amb una interpretació en conjunt esplèndida, Sophie
Koch no va acabar de jugar en la mateixa lliga. El pas per rols més feixucs es
fa notar en un so més dur (com Terfel, vaja) i alguns aguts estaven baixos d’afinació.
És, en tot cas, una Marguerite de molt bona línia, més destacable a “D’amour l’ardente flamme” per la seva
noble contenció que a la “Chanson
gothique”. Complidors el Brander d’Edwin Crossley-Mercer i la Veu Celestial
de Sophie Claisse.
La primera fila de platea no és el millor lloc
per gaudir d’una representació, tampoc en una immensa Bastilla a la qual,
després dels terribles atemptats del novembre, s’accedeix sota un arc detector
de metalls. Tot i l’inevitable desequilibri de plànols sonors, l’avantatge va
ser veure de ben a prop en acció Philippe Jordan. Més preocupat en teixir una
opulenta base sonora que en esmicolar en detalls la partitura, la batuta del
director suís va combinar refinament amb l’adequada brillantor, graduant amb
precisió el discurs (el pas del brutal Pandaemonium
a l’excels epíleg va ser impecable). Cosa no gaire freqüent, al final de la
representació l’orquestra va aplaudir amb ganes el seu titular. El conjunt
parisenc va sonar molt bé, amb solistes de mèrit com el corn anglès a la gran
ària de Marguerite. El cor també va estar en mode demostratiu, en especial els
homes –en ocasions, semblava una competició entre cordes- més que no pas unes
dones a vegades tremoloses (les contralts al cor inicial, les sopranos al
final). José Luis Basso està fent, i segur que farà encara més, una bona feina.
L’estrena de la producció va ser un escàndol
monumental dirigit sobretot contra la direcció d’escena d’Alvis Hermanis. En la
funció dominical que vaig veure hi va haver alguna protesta al final de la
primera part (també algun bravo), però el final va ser pacífic. Tenint en
compte la discontinuïtat volguda de l’estructura dramàtica, la Damnation és un títol que admet
propostes imaginatives i variades. La del director letó sorprèn pel seu punt de
partida: una explícita identificació entre Faust i el seu anhel d’anar més
enllà amb el cientific britànic Stephen Hawking i la seva recerca de la teoria
del tot, l’equació única que expliqui tots els fenòmens, macro i micro, de l’univers.
Tot plegat condimentat amb la certesa de Hawking de que la humanitat haurà de
deixar la Terra per sobreviure i colonitzar un planeta com Mart. Per això s’esmenta
directament el projecte de dur un grapat de voluntaris en un viatge només d’anada
al planeta roig. Un ballarí històric de la companyia de Pina Bausch, Dominique
Mercy, encarna un Hawking deambulant amb la seva cadira de rodes amb una increïble
immobilitat corporal.
Acceptada la premissa, el seu desenvolupament
no és gaire clar. Méphistophélès tempta Faust amb teories i experiments
diversos, en els quals col·labora un omnipresent ballet (coreografia d’Alla
Sigalova) ja sigui com a animals de laboratori, soldats o parelles
aparellant-se. Els vídeos de Katrïna Neiburga reforcen el vessant experimental,
mostrant també imatges de la natura i de Mart. Per sort (o no, mai se sap)
durant la funció a la qual va existir ja s’havia retirat un vídeo que havia
generat un gran enrenou a l’estrena: dos cargols copulant mentre Marguerite
canta “D’amour l’ardente flamme”.
Justament, la relació entre Faust i la noia no acaba de quallar a escena de
forma convincent. La cavalcada infernal per internar salvar-la esdevé per a
Faust un malson amb ulleres de realitat augmentada mentre el dimoni recluta la
tripulació cap a Mart. Faust queda relegat a la cadira de rodes mentre
Hawking/Mercy executa una preciosa dansa, flotant cap a les estrelles sobre la
música etèria de Berlioz. Es confirma la teoria de que Hermanis no es repeteix
mai: aquesta Damnation no s’assembla
en res a altres muntatges que li he vist. Si conceptualment hi ha molts
elements discutibles, visualment el muntatge és vistós i no ofèn. Al menys, a
aquest cronista.
Fotos: Felipe Sanguinetti
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.