dilluns, 8 de febrer del 2016

Toshio Hosokawa estrena a Hamburg 'Stilles Meer', un colpidor homenatge a les víctimes del tsunami al Japó



L’Òpera Estatal d’Hamburg ha començat aquesta temporada una nova etapa sota la direcció musical de Kent Nagano, per qui tinc tant de respecte com d’admiració. Un dels motius, la seva ferma creença en l’òpera contemporània, materialitzada ara amb l’estrena a la ciutat hanseàtica de Stilles Meer, de Toshio Hosokawa, de qui ja havia gaudit de valent amb Hanjo a la Triennal del Ruhr.


Com es por plasmar en forma artística una tragèdia tan enorme i inabastable i, al mateix temps, tan recent, com el tsunami que va devastar el Japó el 2011 i el consegüent accident nuclear a la central de Fukushima? Com honorar els milers de víctimes sense caure ni en la sensibleria ni en la manipulació ni en el tremendisme? La resposta d’Hosokawa i els seus col·laboradors és amb tacte, respecte i sublimació poètica. El punt de partida és un text d’Oriza Hirata (també director d’escena) convertit en base del llibret en alemany de Hannah Dübgen, que ajunta, per una banda, elements del drama de teatre nō Sumidagawa (el mateix en què es basa Curlew River de Britten), i, per altra, de la novel·la La ballarina d’Ōgai Mori.


Claudia, una ballarina alemanya resident al Japó, es nega a acceptar la mort, a causa del tsunami, del seu fill Max. Mentre ella espera el retorn del nen, amb la mirada fixa sobre el mar ara en calma del títol, la comunitat on viu realitza les seves cerimònies de dol, deixant com a ofrena llanternes a les aigües i visitant el cementiri contaminat per radiació amb vestits de protecció (un robot informa de les zones on hi ha perill). L’arribada de Stephan, el pare del noi a qui Claudia va abandonar no li fa canviar el seu sentit de la realitat, diferent al de tots el que l’envolten. Haruko, germana del company japonès de Claudia, creu trobar una solució, reviure el drama Sumidagawa, que també tracta d’una mare cercant el seu fill mort, perquè Claudia es pugui acomiadar definitivament de Max. Però com diu la pròpia Claudia al bell mig de l’obra, la realitat que tots veuen, ella no la veu pas. I, al final, ella seguirà vivint en la seva pròpia realitat.


La música d’Hosokawa té, tant en els moments de quietud com en els d’agitació, una força natural, orgànica, altament suggerent. Una furiosa toccata per a percussió, evocació de la catàstrofe, obre la partitura i serveix també de punt de cesura en el desenvolupament d’un drama subtil, sense efectes barats. L’orquestra sovint crea, a partir d’una base en aparença estable, onades sonores amb un ímpetu paulatinament creixent, amb un ús refinat dels solistes instrumentals (violí i violoncel per a les primeres intervencions de la mare, subratllant el seu sentit alterat de la realitat; l’arpa en els trams finals), fins que la música desapareix sota la remor d’aquest mar que Claudia no deixarà mai de sotjar. Aquests fluxos i refluxos orquestrals serveixen de coixí sonor a unes línies vocals que respecten per sobre de tot la prosòdia del text sense oblidar, ara i adés, inflexions orientalistes.


Susanne Elmark és una Claudia de veu lleugera i clara, amb una entrega sincera en tot moment, fins i tot en les ascensions a l’estratosfera (per sort, Hosokawa no demana impossibles a les veus). Mihoko Fujimura és una Haruko de cant càlid, però també punyent quan explicita que Max és mort. Podria sorprendre que el paper de Stephan estigui assignat a un contratenor, però el fantàstic Bejun Mehta ho justifica amb escreix, amb moments commovedors, com l’evocació del fill que amb prou feines ha conegut. Viktor Rud i Marek Gasztecki com a pescadors van estar encertats, igual que el petit conjunt vocal que té al seu càrrec un meditatiu cor que és un dels fils conductors de la partitura. Al fossat, Kent Nagano dirigeix amb la convicció que se suposa al motor de l’encàrrec, traduint, gràcies a una notable orquestra, els múltiples refinaments de l’escriptura d’Hosokawa, mantenint la tensió durant l’hora i mitja que dura l’òpera. El muntatge d’Oriza Hirata va defugir l’anècdota truculenta (més enllà dels vestits antiradiació) per concentrar-se en els elements més depurats del drama. L’escenografia d’Itaru Sugiyama es reduïa a una plataforma circular i una rampa inclinada, punt de connexió entre les dues realitats que habita Claudia, mentre que l’acurada il·luminació de Daniel Levy suggeria el pas de les hores del dia. Una òpera colpidora.

Fotos: Arno Declair

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.