L’Any Shakespeare està tenint un reflex molt
intens en el món de l’òpera. Després dels sengles Otello (de Verdi i de Rossini) al Liceu, ara tocava fer la maleta
per veure una nova producció de Calixto Bieito en un dels seus feus, Stuttgart.
Ben mirat, en aquest cas no hauríem de parlar d’òpera, sinó de semiòpera,
perquè aquest és el gènere que s’assigna normalment a The Fairy Queen de Purcell.
L’Orfeu britànic va escriure la seva meravellosa
partitura per a una adaptació d’El somni
d’una nit d’estiu al gust del seu temps, si bé els números musicals per a
cadascun dels cinc actes tenen escassa relació, per no dir cap, amb l’argument
de l’obra. Són brillants divertiments que conviden a fer narracions
alternatives, com el vistós muntatge de David Pountney per a l’English National
Opera que es va poder veure al Liceu fa anys. Un altre camí pot ser tornar a l’original
shakespearià, la ruta que segueix Bieito a la seva manera per oferir un espectacle
total. El director català adapta i retalla el text del bard anglès (presentat
en traducció alemanya) per explicar una història una mica diferent, un retrat,
com sempre amb Bieito punyent, tot i que aquest cop banyat amb tocs de comèdia,
sobre les dificultats de l’amor, la fragilitat de les passions i la
variabilitat dels desitjos.
Tot comença al foyer del teatre, on els
espectadors assisteixen al casament, entre hortera i caòtic, de Lysander i
Hermia, que conviden tothom a dins de la sala per començar la festa nupcial.
Un convit amb aspecte anys 70 (qui sap, potser Bieito evoca fantasmes de la
seva joventut), començant pel vestuari (Anja Rabes n’és l’autora) de l’orquestra,
un conjunt que, situat en una grada giratòria (decorat de Susanne Gschwender),
recorda els conjunts petardos d’aquella
època. Com en tot casament, hi ha un punt en que la festa es descontrola: els
personatges madurs (Titania i Oberon) deixen anar el seu desencant, i el
caprici comú pel mateix jovenet; els afectes dels personatges joves varien amb
una rapidesa impensable; les parelles s’intercanvien, fins i tot les
orientacions sexuals oscil·len, en un maelstrom emocional sota la mirada (i la
intervenció) d’un Puck murri i entremaliat, encarnat per una esplèndida actriu,
Maja Beckmann.
A diferència de l’original purcellià, Bieito
no estableix cap separació entre la part recitada i la musical, entre actors i
cantants, creant un muntatge d’una homogeneïtat i fluïdesa admirables. L’abandonada
Hermia (humiliada sense misericòrdia quan tots els altres la mullen) i Titania
amb les seves pulsions animalistes -sensacional el moment en què la reina de
les fades es desperta no per enamorar-se de Bottom amb un cap de ruc, sinó d’un
espectador a qui porta a l’escenari per mostrar-li el seu regne- són les
figures més punyents del conjunt, però Bieito també dóna, en una posada en
escena curulla d’idees, solucions de gran brillantor i pinzellades divertides
directament derivades de Purcell i el seu anònim llibretista, com el retrat de les
quatre estacions de l’acte quart o els gags xinesos de l’acte cinquè. Ah, i
també surten quatre senyores grans i un conill més insistent que el de
Duracell. La cita del llibret que presideix el decorat és el millor resum d’aquesta
proposta tan estimulant de Calixto Bieito: “One
charming night gives more delight, than a hundred lucky days”. Però el dia
torna i amb ell es restaura l’ordre. Al menys, de moment.
Com al Platée
de Rameau que Bieito va estrenar a Stuttgart, aquesta Fairy Queen comptava com a director musical amb un bon especialista
del repertori barroc, el britànic Christian Curnyn. La seva versió ben apamada
(però amb algun número tallat) va dur a bon port l’obra, amb una orquestra moderna de notable refinament i
flexibilitat (amb un vilafranquí, Josep Maria Martí Duran, al llaüt). Aquesta
funció era una coproducció entre la Staatsoper de Stuttgart i la Schauspiel, on
es va dur a terme, amb intèrprets de les dues institucions. Sempre que he vist
actors alemanys he quedat admirat de la seva versatilitat, ja sigui en la
declamació o en el llenguatge corporal, i aquí hi havia una bona mostra, com l’esmentada
Puck o la Titania madura i desencantada de Susanne Böwe (semblava que en
qualsevol moment es podia posar a cantar The
Ladies Who Lunch del Company de
Sondheim que, per cert, també ha dirigit Bieito). No menys implicats en tots
els aspectes de la producció –i Bieito sempre demana molt als intèrprets- van
estar els cantants com les sopranos Lauryna Bendžiūnaité i Mirella Bunoaica, o
els tenors Alexander Sprague i Mark Milhofer (hilarant en el diàleg entre
Coridon i Mopsa amb l’actor Johann Jürgens). Calixto Bieito comença molt bé un any
carregat de projectes prometedors. En veurem cap a Barcelona?
Fotos: Julian Röder
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.