El Théâtre du
Châtelet continua ferm en la seva política de presentar el bo i millor del
musical americà a París, amb Stephen Sondheim en un lloc destacat. La cinquena
producció que el teatre dirigit per Jean-Luc Choplin dedica al compositor
nord-americà ha comptat amb una protagonista inesperada, Natalie Dessay. La
soprano francesa estarà allunyada dels escenaris operístics, però no del teatre
ni de la música, i ara era el gran reclam per a una nova producció de Passion.
El càsting de
Dessay ha estat tot un encert, ja que la seva presència inusual lliga a la
perfecció amb una obra inusual, de les més romàntiques i colpidores de
Sondheim. Passion es desenvolupa en
un acte únic en el qual diàleg i música s’alternen sense cesures, lluny de
l’estructura típica de cançons separades per text parlat, i evitant, de pas,
els números de lluïment i els aplaudiments catàrtics. Segons el propi
compositor, es tracta d’una única cançó rapsòdica puntuada per temes recurrents
dins d’una atmosfera ombrívola on els (pocs) esclats lírics són com rajos de
llum en la foscor. És, de fet, la forma ideal per explicar aquesta passió
incomprensible i abrusadora de Fosca, una dona lletja, depressiva i malaltissa,
pel bell oficial Giorgio, fins al punt que aquest abandona la seva sensual
amant, Clara, una dona casada.
Els noms de les
protagonistes ja diuen molt dels dos pols entre els quals es mou Giorgio, en
una història que va atreure l’atenció de Sondheim gràcies a una pel·lícula del
fa poc traspassat realitzador italià Ettore Scola. El llibretista del musical,
James Lapine, també va recórrer a la novel·la original del 1869 d’Iginio Ugo
Tarchetti. Passion s’estrenaria a
Broadway el 1994 (el cronista la va veure, admirat, en el seu primer viatge a
Nova York) i, tot i guanyar diversos Tony, com el de millor musical i millor
actriu per a la Fosca de la gran Donna Murphy, l’obra va durar poc en cartell.
Una obra massa diferent per al gust cada cop més adotzenat de Broadway que no
ha impedit, tanmateix, que la peça hagi esdevingut poc menys que de culte.
Actuant en una
llengua que no és la seva i cantant en una tessitura molt més greu que
d’habitud (encara que els fulgors sobreaguts ja són cosa del passat), Natalie
Dessay va ser una Fosca esplèndida. Potser en les primeres escenes certa
urgència, agressivitat fins i tot, escorava massa el personatge cap a
l’obsessió patològica, però l’evolució va ser impecable i el seu cant,
desproveït de tot artifici operístic. Els números principals (“I Read”, “I Wish I Could Forget You”, “Loving
You”) en una partitura sense hits pròpiament dits van ser tan directes com
commovedors. El paper més
difícil, de fet, és el de Giorgio, perquè l’intèrpret ha de fer creïble aital
canvi d’afectes. Ryan Silverman ho va aconseguir amb escreix, si bé una línia
de cant més sostinguda no hagués estat sobrera. Fantàstica la Clara d’Erica
Spyres, perfecte contrapunt de Fosca amb una veu fácil, àgil i lluminosa. La
resta d’un equip anglosaxó va ser més desigual sense que, no obstant, ningú
desmereixés. La presència d’una orquestra simfònica al fossat, la Filharmònica
de Radio France, ben dirigida per Andy Einhorn, subratllava el caràcter
romàntic de la partitura sense caure tampoc en l’inflada operística.
Actriu cèlebre i
glamurosa, Fanny Ardant signava aquí la seva segona producció lírica com a
directora, movent bé els fils d’una acció concentrada, clarificant les
superposicions temporals i jugant bé amb el to distanciat de les intervencions
del cor. Ardant va accentuar el to ominós de la trama al contraposar el
sumptuós vestuari d’època de l’oscaritzada Milena Canonero amb el despullament
escenogràfic. El decorat consistia en teles abstractes del pintor Guillaume
Durrieu que delimitaven l’espai en uns perennes blanc, negre i gris. L’efecte
final, amb un Giorgio sol, després de la mort de Fosca i el fugisser record de
tots els personatges, va ser preciós.
Fotos:
Marie-Noëlle Robert
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.