Abans d’aixecar el teló, dues bones notícies
ja oferien engrescadores perspectives: el retorn de Werther al Liceu després d’un quart de segle d’absència i el
(tardà) debut escènic al teatre de dos cantants de primer ordre com Piotr
Beczala i Anna Caterina Antonacci. Al baixar el teló el dia de l’estrena, les bones
noves no només es van confirmar, sinó que es van veure reforçades per altres
aportacions estimulants, com una admirable direcció musical i un muntatge de
gran lucidesa.
El triomfador absolut va ser Beczala. En un
estat de forma pletòric, posseïdor d’una d’aquelles veus que fan capitular al
segon a l’espectador menys predisposat, el tenor polonès va ser el Werther dels
nostres millors somnis, gràcies a un timbre vellutat, d’una homogeneïtat
absoluta en tots els registres fins a un agut refulgent, un art consumat del
clarobscur i el matís, i un fraseig d’una exquisida noblesa que no es contradiu
amb una expressivitat generosa. Beczala va estar imperial en totes les seves
intervencions, des de l’efusivitat panteista de “Ô Nature” fins a l’exhalació del darrer sospir, passant per les
angoixes del jove enamorat que va tenir el seu zenit en un “Pourquoi me réveiller” d’impacte que el
tenor (cert, sense fer-se pregar en excés) va bisar. Va ser la cirereta d’una
encarnació inoblidable.
Anna Caterina Antonacci és una de les cantatrius
més insignes dels darrers lustres, una intèrpret que, movent-se en un territori
ambigu entre soprano i mezzo, ha trobat
en el repertori francès un territori especialment afí a la seva sensibilitat.
Si algunes parts del paper de Charlotte cauen en una zona sorda d’una veu d’esclat
un xic reduït, Antonacci va optar amb intel·ligència per no refugiar-se en subterfugis
ni efectes forçats, oferint a canvi una composició continguda, d’una
interioritzada emoció (un corprenedor “Va!
Laisse couler mes larmes”) que, paulatinament, deixava caure les defenses
davant el cicló passional de Werther.
Traslladat del segon al primer cast en un d’aquells
canvis de repartiment liceistes que la temporada passada es van fer massa
continus, Joan Martín-Royo no podia amagar que el seu Albert era força més jove
que esposa i pretendent, la qual cosa no va afectar un cant meticulós amb un
instrument que va guanyant presència. Elena Sancho Pereg va ser una de les
revelacions de la sessió, gràcies a una Sophie encisadora, de veu fresca i
cristallina. Stefano Palatchi va ser un bonhomiós Bailli, amb, tanmateix, un
vibrato exagerat que tapava sense pietat les veus perfectament afinades del
solistes del Cor Infantil Amics de la Unió de Granollers. Antoni Comas i Marc
Canturri (un punt ressec de veu, el segon) van estar ben compenetrats com a uns
Schmidt i Johann d’un relleu inusual mercès a la producció, que els convertia
en uns sinistres factòtums de la trama, uns enterramorts esperant la propera
víctima.
Alain Altinoglu va protagonitzar un auspiciós
debut al fossat liceista. Amb la seva batuta, l’evident influx wagnerià no va
ser una llosa, sinó un element més d’un discurs que va tenir bona cura dels
detalls instrumentals i que, tot evitant la sobredosi de sucre que sovint
afecta Massenet, va desfermar amb mà ferma els clímaxs emocionals alhora que
dissimulava amb elegància els (uns quants) passatges de farciment de la
partitura. Fora un parell de detalls nimis, l’orquestra va mantenir la bona forma
de l’Elektra prenadalenca. El veterà (unes dues dècades de vida útil) i viatjat
muntatge de Willy Decker mostra amb nítida sobrietat des del preludi els grans
eixos dramàtics de l’òpera: l’interior burgès on Charlotte viu sota l’ombra de
la mare morta i l’exterior natural on Werther mostra ja tendències suïcides. Si
la perspectives dislocada i el sòl inclinat del decorat de Wolfgang Gussmann
apunten al desequilibri emocional al si de l’obra, el vestuari del mateix
Gussmann subratlla el caràcter d’outsider
de Werther enfront una encotillada societat petitburgesa. A la claredat visual
reforçada per la il·luminació de Hans Toelstede s’hi suma la direcció de gran
finor psicològica plantejada per Decker i recreada per Stefan Heinrichs que
arrodonia l’èxit de la representació.
Un
Werther inesperat
Josep Bros s’havia d’alternar amb Piotr
Beczala en el rol de Werther alhora que celebrava els 25 anys del debut al
Liceu, però una grip l’ha forçat a cancel·lar les dues primeres funcions, essent
substituït per Arturo Chacón-Cruz, localitzat a València mentre assajava La traviata. El 19 de gener, va costar
una mica que la representació, en un teatre amb massa seients buits, arrenqués
(l’orquestra també va començar més imprecisa), i el propi tenor mexicà va anar
de menys a més en la seva prestació. La veu és més rugosa i menys seductora que
la de Beczala, però el de Chacón-Cruz va ser un Werther de cant franc i agut
valent que va convèncer sense entusiasmar (no ajudava que el vestuari li anés
una mica gran). Nora Gubisch, esposa d’Altinoglu, va ser una Charlotte de veu
més típica de mezzosoprano que no pas Antonacci, amb un timbre consistent i una
línia acurada, ja que no molt distintiva, que, tanmateix, va anar justa en els
passatges més dramàtics de l’acte tercer. Carlos Daza va ser un Albert ben
timbrat, més rígid tant de línia com de presència escènica, mentre que Sonia de
Munck era una Sophie de clara filiació soubretística. Aquest segon repartiment,
esperem que amb Bros recuperat, tindrà un dia menys per mostrar les seves qualitats:
la funció del 4 de febrer ha estat cancel·lada (així com algunes
representacions d’espectacles familiars) per dur a terme una revisió tècnica
per culpa d’una averia en la maquinària escènica. Preocupant.
[Versió ampliada de l’article publicat el 17
de gener al diari ARA]
Fotos: Antoni Bofill
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.