El Festival d’Òpera de Munic és una veritable
borratxera de títols on, a més de reposar el bo i millor de la temporada, la companyia
bavaresa presenta també noves produccions, com la de Die Gezeichneten. Aquest títol de Franz Schreker és un dels més
emblemàtics d’un compositor emmarcat en el que coneixem com a Entartete Musik,
no pas un corrent estètic sinó una etiqueta que engloba creadors a vegades ben
diferents que comparteixen el trist destí d’haver estat prohibits pel nazisme
per motius racials i/o político-estètics.
El llibret del mateix compositor austríac beu
del freudianisme imperant a la Viena de l’època (l’òpera es va estrenar el
1918), però també de l’exemple de personatges propers a Schreker, com Zemlinsky
i la seva relació impossible amb Alma Mahler. Simplificant molt, tant Die Gezeichneten com Der Zwerg de Zemlinsky es poden
subtitular com a tragèdies d’homes lletjos. Ambientada en la Gènova del
Renaixement, època propícia per a arguments escabrosos, l’obra explica com
Alviano, acomplexat per la seva monstruositat física, crea un paradís de
bellesa artística, l’illa Elysium, que vol donar a la ciutat sense ser
conscient que en una de les seves grutes els seus nobles amics, encapçalats per
l’atractiu Tamare, duen a terme les perversions sexuals més desenfrenades.
Alviano troba un bri d’esperança de trobar l’amor en la persona de Carlotta,
una pintora hipersensible a la recerca de l’ànima d’aquells a qui retrata, amb
una fixació particular per les mans. La relació, tanmateix, acaba en desastre
quan Carlotta cau en els braços fornits del mascle alfa de Tamare. El
descobriment de les barbaritats de la gruta i de la traïció de Carlotta fan que
Alviano mati Tamare, que Carlotta mori d’horror i que Alviano pari boig.
La producció de Krzysztof Warlikowski jugava
sobre dos eixos entrecreuats que es retroalimentaven: quin seria l’equivalent actual
d’Elysium, i com tractem la diferència? Per dur a terme els seus propòsits, el
director polonès empra una multitud de referències, tant de l’art actual com
del cinema, no debades el decorat asèptic de Malgorzata Szczęśniak recorda una
galeria atesa per grums abillats com els de les sales cinematogràfiques de fa
dècades. A la incomprensió que genera l’illa entre el públic que la visita,
tots amb cap de rata (haurà vist Warlikowski el Lohengrin de Neuenfels?), s’afegeix la incomprensió cap a l’altre
identificat com a monstre. La caracterització d’Alviano com a l’home elefant
immortalitzat al cinema per David Lynch es veu complementada per les
pel·lícules clàssiques que aquesta massa de caps de rata contempla a l’acte
tercer: El gólem, Nosferatu, Frankenstein
i El fantasma de l’òpera (versió
Lon Chaney).
La pertinença, l’agudesa fins i tot, de la
reflexió de Warlikowski, es veu llastada per una realització desigual, sobretot
un primer acte plumbi. El director no s’està de recordar-nos que l’elit que
retrata a escena es pot emmirallar en la que ocupava la sala, i per això obria
de tant en tant els llums, un recurs ja massa gastat. La cosa es comença a
animar, per dir-ho d’alguna manera, a partir de la trobada entre Alviano i
Carlotta, inspirada en una performance de Marina Abramović amanida amb una cita
a un dels films més surrealistes de David Lynch, Inland Empire, amb els caps de conill substituïts pels de rata. Abans
de l’acte tercer, Warlikowski fa que Alviano, cigarro i copa a la mà, declami
com una ànima perduda un irònic text autobiogràfic de Schreker acompanyat per
les ondulacions d’una odalisca de pits generosos. De fet, l’objectificació del
cos de la dona és un altre tret recurrent de la producció a través de diverses
vitrines amb fèmines tancades. La recreació d’Elysium, entre els films
monstruosos i uns ballarins cosins germans de les bombolles Freixenet, funciona
sense necessitat de recórrer a detalls escabrosos. Però, en conjunt, és una
producció més atractiva en la teoria que en la pràctica, d’aquelles que, per la
quantitat de referents, no sempre clars, necessitaria un llibre d’instruccions
que, tanmateix, no servirien per donar-li una vida dramàtica més estimulant.
A l’espera del que farà la temporada vinent
Calixto Bieito a Berlín, la producció de referència per a Die Gezeichneten continua sent la de Nikolaus Lehnhoff a Salzburg,
el 2005, amb un repartiment, a més, superior al reunit ara per l’Òpera Estatal
de Baviera. Alviano és una part matadora que John Daszak va assumir amb el seu
característic timbre ingrat, però també amb resistència i prou empenta en les
incòmodes ascensions a l’agut. Catherine Naglestad va ser una Carlotta de
centre fruitós i agut fàcil, només apagada en els passatges més greus, a qui li
faltava, tanmateix, el misteri que envolta al personatge. Christopher Maltman
va ser un Tamare petulant, de presència hiperactiva i veu consistent. A bon
nivell també Tomasz Konieczny com a Adorno i Alastair Miles com a Lodovico, dins
d’un repartiment molt extens cobert amb solvència per la companyia muniquesa.
Deixo per al final la part més destacable de
la producció, la direcció d’Ingo Metzmacher en el que sorprenentment era el seu
debut al teatre bavarès. L’alemany és un dels directors més remarcables dels
últims anys, un ferm defensor del segle XX i el XXI en quasi totes les seves
facetes, però, curiosament, no és un nom que sol aparèixer en les travesses per
als grans càrrecs vacants. Sigui com sigui, enfrontat a una música d’una
exuberància intoxicant, Metzmacher va saber dosificar els efluvis orquestrals,
sense caure ni en l’excés kitsch ni en la sobredosi, ja des d’un preludi que va
ser pura màgia. De fet, l’orquestra, amb la superposició de línies i colors, és
el gran atractiu de l’òpera, per sobre de la verborrea incontinent dels
personatges (un dels principals defectes del llibret). En un estat de forma
òptim ara que està sota la titularitat de Petrenko, l’orquestra bavaresa va
obrir el gerro de les essències per al seu il·lustre convidat, deixant anar
refinaments exquisits i esclats aclaparadors. Amb aquesta immillorable
presentació i el magnífic bagatge acumular quan encapçalava l’Òpera d’Hamburg,
no seria Metzmacher una tria excel·lent per a Munic quan Petrenko marxi a la
Filharmònica de Berlín? És una idea.
Fotografies: Wilfried Hösl
Representació vista l'1 de juliol de 2017
Esplèndida crònica d'una interessant òpera.
ResponElimina